گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

سیگار، چرخه فقر جهانی شده یا فهرست سیاه سرطان

           این قضیه آنگاه ابعاد فاجعه بار خود را نشان میدهد که بدانیم ۸۴ درصدسیگاریها در کشورهاى در حال توسعه زندگی می کنند و جالب تر آن است که بدانیم حتی در کشورهاى توسعه یافته نیز طبقات پایین جامعه بیشترین مصرف سیگار را دارند و بیشترین بار اقتصادى و بهداشتی سیگار را بر دوش می کشند.
این آمار، نتایج جمع بندى شده چند مصاحبه خبرنگارى جویاى نام ، یامحققی گمنام نیست ، بلکه گوشه اى از جدیدترین گزارش سازمان بهداشت جهانی است که به مناسبت ۳۱ ماه می (روز جهانی بدون سیگار) منتشر شده است .
بدین ترتیب سیگار با گسترش فقر چرخه اى را ایجاد کرده است که در دنیاى جهانی شده امروز ، روز به روز مستحکم تر شده و از مرکز به پیرامون در جهان معاصر در حال تکرار است.

سازمان بهداشت جهانی در گزارش سالانه خود به مناسبت روز جهانی دخانیات هشدار داد که در هر شش ونیم ثانیه یک تن بر اثر ابتلا به امراض ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند.
در این گزارش همچنین آمده است : استفاده از دخانیات سالانه باعث مرگ 9/4 میلیون تن می شود و انتطار می رود که طی 20 سال آینده این رقم دو برابر شود.
در ادامه این گزارش آمده است که تعداد مصرف‌کنندگان دخانیات هنوز همچنان رو به افزایش است و احتمال می‌رود که از ‌٣/١ میلیارد تن در حال حاضر به ‌٧/١ میلیارد تا سال ‌٢٠٢٥  برسد.
مسؤول برنامه کنترل دخانیات وزارت بهداشت، مهندس خدیجه محصلی در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران با اشاره به نامگذاری روزهای هفته بدون دخانیات (21 تا 27 خرداد) گفت: روز اول« دخانیات و سلامتی»، روز دوم «دخانیات و جوانان»، روز سوم «دخانیات و زنان»، روز چهارم« دخانیات و قوانین»، روز پنجم «دخانیات و صنعت»، روز ششم «دخانیات و استنشاق تحمیلی دود سیگار» و روز هفتم «دخانیات و فقر» نامگذاری شده است.
مهندس محصلی با اشاره به برگزاری همایش در آخرین روز هفته بدون دخانیات گفت: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت به مناسب روز جهانی بدون دخانیات «فقر و کنترل دخانیات» است لذا همایشی در روز 27 خرداد(در تهران) به همین مناسبت برگزار می‌شود.
 
سیگار آفت باروری است .در تحقیقات انجام شده که در شهریور ماه 1378 در کنگره تولید مثل آمریکا ارایه شد، نتایج  بدست آمده روی 290 زوج سیگاری که بیش از 7 سال  و حداقل روزی 30 سیگار می کشیداند، به شرح زیر بوده است:
 
1-     در زوجهای سیگاری حداکثر ظرف 37 ماه باروری حاصل شده است ، درحالیکه این مدت در افراد غیر سیگاری 30ماه بوده است.
2-     در افراد سیگاری میزان مقاربت حدود 6 بار در ماه ودر افراد غیر سیگاری 12 بار بوده است.
3-     بررسی آزمایش منی ،کیفیت اسپرم غیر سیگاری ها را بهتر از افراد سیگاری نشان داده است.
4-     سیگار کشیدن ابتدا تولید هورمونهای جنسی را مختل کرده و متعاقب آن تولید اسپرم را  دچار مشکل می سازد و بالاخره مواد سمی دخانیات در مایع منی هم وارد می شوند.
5-     استعمال دخانیات موجب کاهش رضایت و تمایلات جنسی می شود و باروری اسپرم ها را هم کاهش می دهد.
پیشینه مصرف دخانیات به طور تخمینی درحدود ده هزار سال پیش می رسد. در چین و یونان باستان، بر اساس نوشته های تاریخ نویسان و آثار حکاکی شده، از تنباکو و توتون به عنوان گیاهی داروئی یاد شده است.پژوهشهای انجام شده نشان می دهد که اکثر معتادان، سیگار مصرف می کنند و نیز اعتیاد را از سیگار شروع کرده اند.  بر اساس معیارهای تشخیصی سازمان بهداشت جهانی، سیگار در ردیف مواد اعتیادآور محسوب می شود.  سیگار ، در ورودی اعتیاد، و چراغ سبزی برای سایر اعتیادها است.  مصرف سیگار، نخستین قدم به سوی اعتیاد است.  سیگار، زمینه ساز اعتیاد به مواد مخدر بوده و مادر اعتیاد به مواد مخدر محسوب می شود. مصرف دخانیات مثل سیگار، پیپ، چپق و قلیان نه فقط اعتیاد روانی، بلکه اعتیاد جسمانی نیز ایجاد می کند. 
وابستگی روانی : مصرف دخانیات باعث ایجاد احساس آرامش شده و این احساس به شکل بخشی از زندگی آنها در می آید.
وابستگی جسمانی ( فیزیکی ) : به علت مصرف دخانیات، بدن برای عملکرد طبیعی خود و برای جلوگیری از پیدایش نشانه های قطع نیکوتین، نیاز به مصرف میزان مشخصی از دخانیات دارد.هر چند دخانیات در میان مواد اعتیاد آوری مثل هروئین، تریاک، حشیش و مشروبات الکلی، منع اجتماعی کمتری دارد، و براحتی در اختیار مردم قرار می گیرد، اما بررسی ها نشان می دهد که سیگار یکی از بارزترین علل مرگ و میر ناشی از سرطان، بیماری های عفونی، و سکته در جهان است.در دود سیگار متجاوز از چهار هزار نوع ماده سمی وجود دارد که تعدادی از آنها سرطان زا هستند.  سیگار، عامل مهم سرطان ریه بوده و یکی از عوامل مهم در بروز شمار زیادی از سرطان هاست.  از هر هزار نفر که به علت سرطان ریه فوت میکنند بیش از نهصد نفر آنها، سیگار می کشند.  مصرف هر سیگار بیش از 5 دقیقه از عمر انسان می کاهد.ماده اصلی سیگار، نیکوتین است که سبب آزاد شدن کتکول آمینها( Cathecolamines )   از جمله اپی نفرین و نوراپی نفرین می شود.  افزایش کتکول آمینها موجب افزایش ضربان قلب و فشار قلب و انقباض عروق محیطی، و در نتیجه افزایش مصرف اکسیژن قلب می شود. نیکوتین سبب افزایش میزان چربیهای خون، گلوکز و بتا اندورفین شده و از سوی دیگر باعث ایجاد منواکسید کربن، که یک گاز سمی است می شود و در نتیجه انتقال اکسیژن را دچار اشکال میکند. سیگار دارای مواد سرطان زاست که مهمترین آنها هیدروکربن های آلی و آمین ها هستند.  سیگار باعث بیماریهای قلب و عروق می شود.  استعمال سیگار باعث گرفتگی عروق قلب، افزایش فشار خون و افزایش انعقاد خون می شود. سیگار روی دستگاه گوارش اثر گذاشته و سبب کاهش جریان خون، در این قسمت شده و سرانجام باعث ایجاد زخم معده و اثنی عشر می شود. سیگار موجب افزایش سکته مغزی می شود.  در پژوهشی که به مدت 9 سال روی بیش از 2000 نفر سیگاری، انجام گرفت، مشاهده شد که میزان سکته مغزی در اشخاص سیگاری، چندین برابر افراد غیر سیگاری است. بر اساس مطالبی که نوشته شد، توتون و تنباکو به جز ضرر و زیان هیچگونه سود و ثمری ندارد.
به قول شاعر :
نه شکوفه ای نه برگی نه ثمر نه سایه دارم 
همه حیرتم که دهقان، به چه کار کاشت ما را
         ( ذوقی اردستانی )
 اعتیاد، از جمله اعتیاد به سیگار، نوعی خودکشی و مرگ تدریجی است.  هر پک سیگار، پس از هشت ثانیه جذب خون می شود.  هر نخ سیگار حدود ده پک است.  شخصی که روزانه یک پاکت سیگار مصرف می کند، دویست بار مورد تقویت، در راستای ادامه مصرف سیگار، قرار می گیرد.عوارض ترک سیگار یا خماری عبارتند از : بی قراری، بی خوابی، تحریک پذیری، کاهش تمرکز حواس، عصبانیت و سردرد.
اثرات اعتیاد آور سیگار به دلیل نیکوتین سیگار بوده که حداکثر یک هفته پس از ترک سیگار، از میان می رود.
روشهای ترک دخانیات : روش های ترک دخانیات متعدد بوده که متناسب با ویژگیهای شخصی، خانوادگی، اجتماعی و سرشتی بیمار، مورد استفاده قرار می گیرند.
ترک سیگار با کمک مواد و داروهای حاوی نیکوتین مثل قرص ، آدامس دارای نیکوتین و چسب های مخصوص حاوی نیکوتین.
روشهای گوناگون رفتار درمانی مانند : ایجاد بیداری، روش اشباع، استفاده از شوکهای ضعیف الکتریکی و کاهش تدریجی سیگار.
استفاده از داروی کلونیدین به مدت یک هفته.
استفاده از داروهای اضطراب زدا و آرام بخش.
بهره گیری از داروهای ضد افسردگی.
همچنین می توان از ورزش، روان درمانی، گروه درمانی و هیپنوتیزم استفاده کرد.
 تازه‌ترین توصیه چشم پزشکان اسکاتلند به مردم اینست، کشیدن سیگار برای چشم زیان‌آور است. به گزارش سایت اینترنتی اسکاتس من، متخصصان چشم پزشکی ادینبورگ، پایتخت اسکاتلند می‌گویند: سیگاری‌ها نه تنها در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند، بلکه احتمال کور شدن آنان نیز بیش از دیگر افراد است. به گفته آنان، زمانی که شخص سیگاری دود را فرو می‌دهد، هزاران ماده شیمیایی وارد جریان خون می‌شوند که بخشی از آنها خود را به شبکیه که در قسمت پشتی چشم قرار دارد، می‌رسانند و لطمات جبران ناپذیر به آن وارد می‌کنند. استفن بنکس، کارشناس سنجش بینایی و مدیر یک مرکز چشم پزشکی در ادینبورگ گفت: کشیدن سیگار، بسیاری از اختلالات چشمی را تشدید می‌کند. بنابراین، سیگاری ها باید قبل از روشن کردن سیگار بعدی، به عواقب کشیدن سیگار در بلندمدت بیاندیشند. وی اضافه کرد: نیکوتین به آهستگی اعصاب بینایی را مسموم می‌کند که این امر خود را به صورت اختلال در تشخیص رنگها نشان می‌دهد. به گفته وی، کشیدن سیگار، احتمال ابتلا به آب مروارید را، که یکی از شایع‌ترین دلایل نابینایی و اختلال بینایی در سراسر جهان است، افزایش می‌دهد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد