گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

تاثیر فعالیت های بدنی بر بدن انسان و مزایای آن

                                   نقش ورزش در استحکام استخوان ها

  تأثیر ورزش بر استخوان افراد به ویژه زنان جوان بسیار بیشتر از اثر مصرف کلسیم در استحکام استخوان های آنان است. به گزارش پایگاه خبری یورک الرت در اینترنت، دکتر تام لیود استاد علوم سلامت دانشگاه پنسیلوانیا اظهار می دارد: مطالعات نشان می دهد،  ورزش بر استحکام استخوان ها تأثیر اساسی می گذارد و سبب تقویت استخوانها می شود. مطالعات نشان می دهد بیشتر توده استخوانی دختران در سنین 13 تا 15 سالگی شکل می گیرد و در 4 دهه بعدی به تدریج از بین می رود. در این مطالعه 80 زن به مدت 10 سال از نظر بروز بیماری های قلبی عروقی،  و سلامت استخوان بررسی شدند.

 

                                        

                                                           شنا در آب سرد

                                                

 شنا درآ ب سرد و خنک با طراوت و شادابی بخشیدن به انسان موجب افزایش اشتها شده و ممکن است وزن انسان افزایش یابد. با شنا کردن در آب های سرد 44 درصد بیشتر از شنا کردن در آب گرم کالری مصرف می شود. ورزش شنا ورزشی مناسب برای عموم و مبتلایان به بیماری های مفاصل است، اما زنان شناگر مانند زنان دوچرخه سوار و دونده وزنشان کم نمی شود.

 

 

                                                 ورزش در هر سنی و همیشه

 

ورزش مستمر و روزانه حتی در سنین بالا، خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. محققان کانادایی با تحقیق روی افراد 55 تا 75 ساله در یافتند کسانی که ورزش می کنند نسبت به اشخاص بی تحرک و پشت میز نشین 3 و نیم درصد، وضع جسمانی بهتری دارند. افزایش نارسایی های متا بولیک خطر ساز برای قلب و عروق در اشخاص پشت میز نشین در مقایسه با گروهی که فعالیت ورزشی داشتند به طور چشمگیری دیده شد. در این بررسی علائم نارسایی های متا بولیک تنها در 11 درصد از بیماران با فعالیت ورزشی و 28 درصد از گروه های پشت میز نشین دیده شد که در میان این نارسایی های متا بولیک مجموعه ای از عوامل خطر ساز مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، قند خون بالا، چاقی و سایر عوامل به وجود آورنده بیماری های قلبی_عروقی وجود دارد. پژوهشگران معتقدند، ورزش برای سلامت حتی در سنین بالا موثر است .

 

 

                                                                                          

                                   نقش ورزش درجلوگیری از سرطان سینه

 

   مطالعات اخیر ثابت می کند که فعالیت بدنی ممکن است در جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه موثر باشد. درآخرین مطالعه  دانشمندان بوستون درآمریکا روی  این مسئله کارکردندکه آیا ورزش می تواند درصد  زنده ماندن زنان مبتلا به سرطان سینه را افزایش دهد یا خیر؟ بیشترین فایده  زمانی مشاهده شدکه بیماران سه الی پنج ساعت درهفته ورزش می کردند. در مقایسه با زنان غیرفعال  این زنان درعرض چهار سال 50 درصد کاهش مرگ ومیر داشته اند ولی به هرحال این مطالعه به جاای اینکه حالت کنترلی و مقایسه گروهی باشد بر معاینه کلینیکی و روش توصیفی متکی بوده است . درنتیجه نمیتوان باقاطعیت گفت که عواملی نظیر روش زندگی آیا تاثیر مستقیمی دراین نتایج دارد یا خیر؟ درمورد نتایج این تحقیق دکتر میشل هولمز  عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان بریگهام و زنان که مدیریت انجام این تحقیق را برعهده داشته  می گوید : شما هرگز نمی توانید مطمئن باشید. فقط می توان گفت ورزش می تواند برای شما مفید باشد.

  

                                         

                                     نقش ورزش در استحکام استخوان ها

 

                                          

تأثیر ورزش بر استخوان افراد به ویژه زنان جوان بسیار بیشتر از اثر مصرف کلسیم در استحکام استخوان های آنان است. به گزارش پایگاه خبری یورک الرت در اینترنت، دکتر تام لیود استاد علوم سلامت دانشگاه پنسیلوانیا اظهار می دارد: مطالعات نشان می دهد،  ورزش بر استحکام استخوان ها تأثیر اساسی می گذارد و سبب تقویت استخوانها می شود. مطالعات نشان می دهد بیشتر توده استخوانی دختران در سنین 13 تا 15 سالگی شکل می گیرد و در 4 دهه بعدی به تدریج از بین می رود. در این مطالعه 80 زن به مدت 10 سال از نظر بروز بیماری های قلبی عروقی،  و سلامت استخوان بررسی شدند.

 

 

ورزش می تواند از خطر ابتلا به آلزایمر بکاهد

 

محققان سوئدی می گویند که ورزش منظم می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و مقابله با تحلیل قوای مغزی کمک کند. این نتایج که در نشریه پزشکی لنست نورولوژی چاپ شده است حاصل یک مطالعه بلند مدت از وضعیت سلامتی گروهی از داوطلبان سالخورده است. خطر ابتلا به آلزایمر در آن دسته از افراد این گروه که در دوران میانسالی تحرک جسمی داشته اند 50 درصد کمتر از سایرین بود. این پندار که ورزش فکری، مانند حل جدول کلمات متقاطع ممکن است به دفع آلزایمر کمک کند از قدیم رایج بوده است. اما برخی پژوهشگران می گویند هنوز نمی توان در مورد ورزش فکری به عنوان راهی برای جلوگیری از آلزایمر اظهار نظر کرد. در نگاه اول به نظر نمی رسد تحرک و ورزش جسمی در حفظ قوای مغزی خیلی موثر باشد. اما شواهد روز افزون حاکی از آن است که ورزش منظم می تواند در این زمینه موثر باشد؛ شاید بــه ایـن دلیـل که بهبود فرآیند گـــردش خون باعث جــــاری شــدن خــون بـه کلیـــه بخش های مغز می شود. ساز و کار دقیق این پدیده مجهول است اما امیدمی رود تجارب آزمایشگاهی به روی موشی که با کمک مهندسی ژنتیک به گونه ای طراحی شده است که علائم آلزایمر را بروز دهد، چگونگی این موضوع را روشن کند. اما مطالعه تازه ، که نشان دهنده کاهشی چشمگیر در خطر قوای مغزی است، دلیل دیگری برای ورزش کردن است: برای بدنی سالم و مغزی سالم.

  

ترتیب حرکات ورزشی

 

                                                       

برخی از ورزشکاران از اهمیت رعایت ترتیب در انجام حرکات ورزشی بی اطلاعند. هنگام انجام تمرینهای کششی مخصوص هر دسته عضله ، غالباً گروهی دیگر از عضلات نیز کشیده می شوند، یعنی افزون بر عضلاتی که کشش اولیه روی آنها است ، گروهی دیگر از عضلات پشتیبان نیز گرچه فشار کششی بر آنها مستقیماً وارد نمی شود، امّا کشیده می شوند. این عضلات پشتیبان معمولاً نقشی کمکی برای عضله های کشیده شده دارند. این موضوع نشانگر وابستگی متقابل عضلات هنگام حرکات ورزشی است . پیش از کشش عضلات مورد نظر که در واقع سبب کشش عضلات متعدد دیگری نیز می شود، ابتدا باید یکی از عضلات پشتیبان آن عضله کشیده شود. مزیت این کار در اینست که می توان عضله اصلی را بهتر کشید و همچنین به عضلات پشتیبان اجازه ایجاد محدودیت در روند کشیدگی مناسب عضله اصلی را نداد، البته بهترین حالت در تمریتهای ورزشی اینست که گروه عضلانی ویژه ای به طور مجزا کشیده شوند، اما این امر همیشه امکان پذیر نیست . بر اساس کشش عضلانی جمعی ، با سازمان دادن یک برنامه منظم کششی و بر اساس اصل وابستگی گروههای عضلانی به یکدیگر می توان میزان تلاش موردنیاز برای انجام کل برنامه تمرینات کششی را به حداقل رسانید. در عین حال که تأثیر تمرینهای ورزشی منفرد به حداکثر می رسد، همکاری و هماهنگی عضلات حین انجام فعالیتهای ورزشی یک کلیت متشکل از اجزاء متحد را تشکیل می دهد که نتیجه آن به تنهایی از مجموع فعالیت تمامی اجزاء آن بیشتر است . به عنوان نمونه کشش به منظور تقویت عضلات زردپی زانو ممکن است باعث ایجاد فشار روی عضله پشت ساق پا و عضلات باسن وحتی قسمت تحتانی پشت بدن شود، اما بیشتر سبب کشش عضلات زردپی زانو می شود. در این حالت بهتر است نخست عضلات پائینی پشت بدن ، باسن و عضلات پشت ساق پا به عنوان عضلات کمکی کشیده شوند، بر اساس یک قانون کلی ، معمولا هنگام انجام یک برنامه روزانه حرکات کششی ، تمرینهای زیر باید انجام گیرد: ابتدا پشت را به طرف بالا و پائین کشید، پس از کشش پشت ، پهلوها را کشش داد. پیش از کشیدن عضلات کشاله ران و زردپی زانو، عضلات باسن را کشید. ـ پیش از کشیدن عضلات زردپی زانو، عضله پشت ساق پا را کشید. پیش از کشیدن عضله چهار سر ران ، عضله ساق پا را باید کشش داد. ـ پیش از کشیدن عضلات سینه ، عضلات بازو را باید کشید. افزون بر مطالب فوق در زمینه حرکات کششی ، ورزشکاران به چند نکته کلی درباره ورزشهائی که کششی هستند باید توجه داشته باشند نوع ورزش ، شدت و زمان آن بسته به سن و توانائی جسمی تعیین می گردد تاهیچ عارضه ای به شخص وارد نکند.از این رو اگر شخص سالم و سن او کمتر از 35 سال باشد پیاده روی پنج بار در هفته با شدت متوسط و در زمان 40 دقیقه برای او مناسب است . اگر سن شخص کمتر از 35 سال و دارای ناراحتی های اسکلتی باشد ورزش پیشنهادی برای وی شنا است نه پیاده روی که باید در دو مرحله انجام گیرد مرحله اول 20 دقیقه و هفته ای سه بار و در مراحل بعدی 40 دقیقه . لیکن اگر شخص دارای بیماری باشد اما بیماری وی ارتباطی با بیماری مفاصل یا ماهیچه ها نداشته باشد بهترین ورزش برای وی شنا و دوچرخه سواری است (هر بار 20 دقیقه و هفته ای سه بار). برای اشخاصی با سن بیش از 35 سال توصیه می گردد پیش از تعیین رشته ورزشی نخست تست ورزش انجام دهند تا مشخص گردد بیماری قلب و عروق ندارند که در آن صورت شنا و دوچرخه سواری برای آنان مناسب است و چنانچه از تست ورزش مشخص گردد بیماری قلب و عروق دارند پیاده روی 20 دقیقه و 3 بار در هفته با شدت سبک برای آنان مناسب تر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد