گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

نقش آب در تندرستی

آب نقش انکارناپذیری در تندرستی دارد و به طور میانگین 60 درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد و عملکرد تمام سیستم های بدنی به وجود آب بستگی دارد. نبود آب می تواند سبب خشکی بدن شود و این در حالی رخ می دهد که در بدن برای کارکردهای عادی به اندازه کافی آب موجود نیست، حتی تحلیل رفتن آب به مقدار کم - به اندازه یک تا 2 درصد از وزن بدن - نیز می تواند از انرژی شما کاسته و خسته تان کند.
میزان تحلیل آب، مشخصه بسیار مهمی برای تعیین وضعیت تندرستی پیر وجوان است.

پیامدهای تحلیل رفتن آب بدن عبارتند از:
- عطش و خشکی دهان
- خستگی و سردرد
- کم بودن یا قطع شدن ادرار
- ضعف در ماهیچه ها
- گیجی و سرگیجه
وضعیت بیماری و تندرستی
علائمی از قبیل تب، اسهال و استفراغ که بعضا نشانگر بیماری ها هستند، سبب می شوند بدن، مایعات بیشتری از دست بدهد. بنابراین برای جبران آن باید مایعات را دو برابر مصرف کرد. مصرف زیاد آب، بیشتر به کسانی توصیه می شود که مشکل سنگ مثانه یا کلیه (اورولوژی) دارند، اما کسانی که مشکل نارسایی کلیه دارند و نیز بیماران قلبی و تیروئیدی باید مصرف آب را محدود کنند.
میزان نیاز بدن به آب
هر روز مقداری از آب بدن حین عرق کردن – محسوس یا نامحسوس- ادرار و حرکات شکم از دست می رود.
برای عملکرد عادی بدن، شما نیاز به جایگزین کردن آب از دست رفته از طریق آشامیدن و خوردن غذاهای واجد مایعات دارید.
بنابراین باید دید چه میزان آب برای شما کافی است؛ پاسخ دادن به این پرسش چندان هم آسان نیست، چرا که میزان کم و زیاد شدن روزانه آب در بسیاری از موارد فرق می کند. بیشتر مردم برای فرو نشاندن تشنگی، میزان متفاوتی آب می نوشند. مصرف آب مورد نیاز برای تندرستی بستگی به میزان تحرک و درجه آب و هوا دارد.
با توجه به از دست رفتن آب در طول روز، خوردن غذاها معمولا 20 درصد از آب از دست رفته را جبران می کند. پس اگر در روز دو لیتر آب یا هر آشامیدنی دیگری مصرف کنید (کمی بیش از هشت لیوان) آب از دست رفته بدن قطعا جبران می شود، البته مصرف هشت لیوان آب نیز کاملا نسبی بوده و بستگی به خود انسان دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد