گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

وانـادیوم

وانادیوم

وانادیوم یک عنصر معدنی اصلی کمیاب است. میزان متفاوتی از این ماده در خاک و در بسیاری از غذاها وجود دارد. همچنین این ماده در نتیجة سوختن نفت خام با محصولات آن در هوای تنفسی ما وجود دارد. در اواخر قرن اخیر حدس زده شده است که وانادیوم در درمان بسیاری از بیمایها مفید باشد اما مصرف آن در مقادیر زیاد باعث مسمومیت می شود. وانادیوم برای ایجاد و رشد دندان و استخوان ضروری است. تری گلیسرید و کلسترول بالا در خون، تنظیم نبودن قند خون (برای مثال دیابت یا کاهش قند خون) و بیماریهای کلیوی و قلبی باعث کم شدن شدید وانادیوم بدن می شود. به هر حال اثرات ناشی از کمبود وانادیوم در انسان مطالعه نشده است.

موارد استفاده

* وانادیوم باعث تنظیم قند خون (دیابت شیرین نوع یک و دو) در حیوانات آزمایشگاهی میشود اگر چه این مطالعه بر روی هیچ انسانی انجام نشده است.

* میزان زیاد وانادیوم باعث تقویت استخوان و دندان ها در حیوانات آزمایشگاهی میشود.
* مطالعات انجام شده قادر به مشخص کردن قطعی تأثیرات مثبت وانادیوم نیست (برای مثال در ساختمان بدن)

* وانادیوم باعث کاهش کلسترول در حیوانات آزمایشگاهی میشود.

* شیوع بیماری قلبی در نواحی از دنیا (مانند آمریکای جنوبی) که خاک آن محتوی وانادیوم بالایی است، کمتر است، با اینحال هیچ علتی بین ارتباط این دو مطلب ثابت نشده است.

منابع غذایی

بهترین منبع وانادیوم عبارت است گل آفتابگردان، گلرنگ (کاجیره)، ذرت و روغن زیتون،علف هفت بند، جودوسر، جعفری، برنج، لوبیا سبز، هویج، کاهو، فلفل و شوید تنها 5 درصد از وانادیوم جذب بدن می شود و بیشتر آن از طریق مدفوع دفع می شود. مکمل های وانادیوم در صورت نیاز، کمیاب هستند. خوردن هر کدام از غذاهای نامبرده در بالا مخصوصاً روغن سبزیجات، میزان کافی وانادیوم را به بدن می رساند. بعضی از متخصصین استفاده از مکمل های وانادیوم را تا مشخص نشدن آثار آن بر بدن توصیه نمی کنند.

اشکال دیگر

وانادیوم در چند شکل وجود دارد: وانادیل و وانادات.

سولفات وانادیل شایعترین شکل موجود در مکمل های غذایی است. به خاطر سمیت این ترکیب، بیشتر متخصصان معتقدند که وانادیوم باید به عنوان یک دارو در نظر گرفته شود نه یک مکمل غذایی.

نحوه مصرف

میزان مصرف روزانه وانادیوم 30 تا 60 میلی گرم به صورت قرص.

موارد احتیاط

* مطالعه بر روی حیوانات، کارآیی یا تأثیر وانادیوم را بر بروی بدن انسان ثابت نکرده است.
* سطح بالای وانادیوم در بدن می تواند باعث اختلال دو قطبی (افسردگی- مانیک) شود.
* سطح بالای وانادیوم می تواند باعث بعضی از بیماریهای کلیوی و استخوان شود.
تداخل های احتمالی

اثرات وانادیوم توسط بعضی از داروهای مورد استفاده در روانپزشکی (برای مثال فنوتیازین ها، مهار کننده های مونوآمینواکسیداز).

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد