گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

کلسیم

کلسیم

کلسیم یک ماده معدنی مهم جهت تقویت استخوانها و دندانهاست. علاوه بر این به عملکرد دست قلب، اعصاب، عضلات و سایر سیستمهای بدن کمک می کند. شیر و لبنیات، نظیر پنیر و ماست از غنی ترین غذاهای حاوی کلسیم است. علاوه بر این کلسیم در پسته و فندق و بادام، سبزی های دارای برگ سبز و آب پرتقال تقویت شده با کلسیم وجود دارد. ویتامین های آ،سی، دی و ای به جذب و استفاده کلسیم غذاها کمک می کند. استرس و ورزش نکردن تعادل کلسیم را بهم می زند. بیشتر مردم آمریکا به خصوص زنان کلسیم کافی رژیم غذایی ندارند.

موارد استفاده

مصرف کلسیم کافی در موارد زیر مفید است:

* تقویت استخوانها و دندانها

* پیشگیری از پوکی و شکستگی استخوان

* کاهش فشارخون

* کاهش کلسترول خون

* تنظیم قلب

* کاهش دل پیچه و تغییرات خلقی ناشی از قاعدگی

* کاهش تحریک پذیری، بیخوابی، افسردگی و سردرد در هنگام یائسگی

* کاهش خطرات حاملگی نظیر فشارخون بالا و پرده اکلامپسی

* جلوگیری از بیماری لثه

* پیشگیری از سرطان روده و راست روده

* پیشگیری از سنگ کلیه

منابع غذایی

غنی ترین منابع کلسیم عبارت است از انواع پنیر، آرد سویا- گندم، و رنین سایر منابع غنی کلسیم شامل بادام، گل کلم، کلم پیچ، خاویار، قاصدک، شلغم، کلم، خردل، کاله، فندق، بستنی، شیر، میگو، ساردین، آرد لوبیای روغنی (ژاپنی) و ماست است.
همچنین کلسیم را می توان از بسیاری از گیاهان، ترشی ها، جلبک های آبی (نظیر ریحان، جعفری فرنگی، دارچین، شود، رازیانه، شنبلیله، جینسنگ یا عشقه، فلفل استرالیایی، کلپ، آویشن، پونه کوهی، جعفری، دانه خشخاش، مریم گلی و مرزه تهیه کرد.

سایر اشکال

کلسیم به اشکال مختلف وجود دارد. در بعضی انواع، همراه با سرب است. بنابراین در انتخاب فرآورده دقت کنید. سرب یک فلز سمی است که به مغز و کلیه ها آسیب می رساند و تولید گلبول قرمز را کم می کند. کودکان بیشتر در معرض مسمومیت با سرب هستند.

موارد زیر برخی انواع فرآورده های کلسیم است:

* سیترات کلسیم: ساده ترین شکل مصرفی کلسیم است و به راحتی هضم میشود. میزان سرب آن بی خطر است. این فرآورده به خصوص در افراد مسن، مصرف کنندگان داروی ضد زخم و ضد فشار خون توصیه می شود.

* کربنات کلسیم: این فرآورده ارزان تر است و در صورت تصفیه شدن، میزان سرب بی خطر دارد. "رولید" و "تام" حاوی کربنات کلسیم است. سایر ضد اسیدها حاوی آلومینیوم است و می تواند تعادل کلسیم را بهم بزند.

* گلوکونات کلسیم: این نوع کلسیم، بی خطر است.

* لاکتات کلسیم: یک نوع دیگر کلسیم بی خطر است.

* کلرید کلسیم: توصیه نمی شود چون لوله گوارش را تحریک می کند.

در موارد مصرف فرآورده های حاوی میزان مضر سرب باید احتیاط کنید. این موارد شامل کربنات کلسیم تصفیه نشده مشتق از میگو یا مغز استخوان و ... است.

نحوه مصرف

باید میزان کمی در طول روز مصرف کنید و به منظور جلوگیری از یبوست 8-6 فنجان آب در طول روز بنوشید:

* بزرگسالان سنین 50-19 نیاز به 1000 میلی گرم کلسیم در روز دارند. بعد از سن 50 بزرگسالان نیاز به 1200 ملی گرم در روز دارند.

* نوجوانان سنین 18-9 نیاز به 1300 میلی گرم کلسیم در روز دارند.

* کودکان 8-6 ساله نیاز به 800 میلی گرم و کودکان 5-1 ساله نیاز به 500 میلی گرم کلسیم در روز دارند.

موارد احتیاط

مقادیر بسیار زیاد کلسیم (5 گرم در روز یا 2 گرم یا بیشتر در روز به مدت طولانی) بدون مشورت پزشک معالج ممنوع است. میزان زیاد می تواند منجر به سنگ کلیه و سایر مشکلات جدی شود.

از فرآورده های کلسیمی حاوی میزان زیاد سرب پرهیز کنید. با پزشک معالج در خصوص نیاز به کلسیم در صورت ابتلا به بیماریهای تیرویید یا کلیه یا کمبودهای هورمونی یا ویتامینی صحبت کنید.

تداخل های احتمالی

بعضی غذاها، نوشابه ها وداروها موجب از دست رفتن کلسیم می شوند. این مواد شامل سدیم (نمک، فسفر، (برخی نوشابه ها)، ضد اسیدهای حاوی آلومینیوم، قند، چربی اشباع شده، کافئین، الکل، پروتئین بالا در مکمل ها یا رژیم های غذایی خاص (با این حال، برخی پروتئین ها جهت حفظ ذخایر کلسیم خوب است) و فیبر است.
برخی غذاها، نوشابه ها و داروها باعث می شوند بدن نتواند از کلسیم، نیازهای ضروری خود را تأمین کند. این موارد شامل الکل، آسپیرین، باربیتورات ها،‌فیبر، نئومایسین، خواب آوردهای قوی، اسید اکسالیک (موجود در شکلات، ریواس، اسفناج، سیب زمینی شیرین، لوبیای خشک)، اسید فیتیک (غلات) و یورونیک اسید (نوعی فیبر موجود در میوه ها و سبزی ها.

مصرف کلسیم خیلی زیاد می تواند از کاربرد سایر مواد معدنی مهم نظیر آهن، روی،‌ منیزیوم، ید، منگنز و مس در بدن جلوگیری کند./.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد