گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

نقش ویتامین‌ها و املاح معدنی

پتاسیم

علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است پتاسیم در جلوگیری از فشارخون مؤثر واقع شود. در طی تحقیقاتی که در دانشگاه «دویک» به عمل آمد، وقتی که به یک عده از افرادی که مبتلا به فشارخون بودند پتاسیم داده شد، فشار خونشان سقوط کرد بنابراین افرادی که مبتلا به فشارخون هستند باید میوه‌هائی که دارای پتاسیم زیاد هستند (مانند گریپ فروت و موز) بخورند تا فشارخونشان پائین بیاید. طالبی، سیب‌زمینی، آناناس، گوجه‌فرنگی، گلابی، سیب، هلو، شیر و آجیل بی‌نمک از نظر پتاسیم در درجه دو قرار دارند.

کسانی که به بیماری کلیه مبتلا هستند نباید از پتاسیم اضافی استفاده کنند. مصرف زیاد پتاسیم هم ضرر دارد بحدی که ممکن است شخص را مبتلا به حملات قلبی نماید.
کلسیم اضافی

مصرف کلسیم اضافی می‌تواند در بعضی از موارد فشارخون را پائین بیاورد. تحقیقات نشان داده است افرادی که دچار فشارخون می‌شوند به اندازه 12 الی 25 درصد نسبت به کسانی که فشارخون ندارند باید کلسیم کمتر مصرف کنند. علائم کمبود کلسیم در بدن هم بیحسی، و یا درد و تشنج در عضلات است.

چون مصرف زیاد کلسیم زیان‌آور است، بجای استفاده از کلسیم مصنوعی، غذاهای طبیعی کلسیم‌دار مانند لبنیات، سبزیجات و بادام خام باید خورد مخصوصاً کسانی که به بیماری سنگ کلیه حساسیت دارند نباید کلسیم مصنوعی بخورند.
ماگنیسم اضافی

طبق تحقیقاتی که اخیراً به عمل آمده است گاهی فشارخون بالا به کم بودن ماگنیسم مربوط می‌شود. به عبارت دیگر وقتی که سطح ماگنیسم بالا می‌رود، سطح کلسیم پائین می‌آید و موجبات بروز فشارخون را فراهم می‌کند.

سبزیجات، لوبیا چشم‌بلبلی، موز، سیب، هلو، خوراکهای دریائی از نقطه‌نظر ماگنیسم منابع خوبی هستند. بعضی آب‌ها هم دارای ماگنیسم است.
کولین

کولین (choline) از املاح دیگری است که در کنترل فشارخون بالا مؤثر است. منبع خوب کولین لوبیا، سویا، تخم‌مرغ، جگر، تخم گل آفتاب گردان، جوانة گندم و پسته شام است.
بالا رفتن مقدار ویتامین «د» در بدن

بالا رفتن مقدار بعضی ویتامین‌ها مانند ویتامین «د» که ممکن است در اثر آفتاب زیاد خوردن روی به افزایش بگذارد و یا خوردن قرص ویتامین به مقدار زیاد و یا مصرف ویتامین «ث» اضافی ممکن است موجبات بالا رفتن فشارخون را فراهم کند.
مسمومیت از سرب

مسمومیت از سرب ممکن است فشارخون را بالا ببرد و به مغز و استخوان و کلیه و کبد و سیستم مرکزی اعصاب آسیب برساند.

بنابراین در محیطی که با سم سرب آغشته است کار نکنید و چنانچه لوله‌های آب منزلتان با سرب جوشکاری شده آن را عوض کنید.
اثرات سوء نوشابه‌های الکلی

افراط در نوشیدن نوشابه‌های الکلی باعث افزایش فشارخون می‌گردد. حتی خوردن بیش از یک اونس نوشابه فشارخون را بالا می‌برد. نوشابه‌های الکلی به قلب، کبد و کلیه صدمه می‌رساند ضرر‌ آن مخصوصاً بعد از ورزش کردن بیشتر است.

حذف مطلق نوشابه‌های الکلی از برنامه زندگی کار عاقلانه بسیار خوبی است.
استفاده از سیر

سیر در پائین آوردن فشارخون بسیار مؤثر است. چنانکه خوردن روزی چهارگرم سیر خام علاوه بر آنکه فشارخون را پائین می‌آورد، چربی خون و کلسترول را هم تحت کنترل قرار می‌دهد ولی خوردن نمک سیر بالعکس ضرر دارد و نباید از آن استفاده کرد.
کافئین

کافئین می‌تواند فشارخون را خیلی بالا ببرد بطوری که مصرف فقط دو فنجان قهوه می‌تواند فشارخون را خیلی بالا ببرد.

کافئین در نوشابه‌های غیرالکلی، بعضی کولاها، قهوه، چای و شکلات به مقدار زیاد وجود دارد
نظرات 1 + ارسال نظر
چاپاریست پنج‌شنبه 7 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 12:06 http://www.chaparist.blogfa.com

با سلام
خوبی دوست عزیزم
میخوام دعوتت کنم به کلبه ی چاپاریست
قول میدم مهمون نوازی و به نحو احسن به جا بیارم
منتظرت هستم
مطمئن باش دسته خالی بیرون نمیری
شاد باشی دوست من
بای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد