گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

تصلب شرایین (آرترواسکلروز)

در تمام جهان، در همه زمانها و در بیشتر مکانها این دشمن خطرناک پنهان در عروق آدمی، مرتباً آثار شوم خود را به صورت سکته های مغزی، قلبی، گرفتگی عروق، کم حافظگی، فراموشی، کرخی و بی حسی ، لرزش و تشنج ، گزگزشدن، خواب رفتن به عناوین مختلف دیگر آثار خود را بتدریج ظاهر می کند.

این دشمن دیرینه بشر بتدریج در بدن آدمی، پیدا می شود. جان می گیرد، بزرگ و بزرگتر می شود و یک دفعه خودرا نشان می دهد این همه آثار شوم و ناراحت کننده باعث تنگ شدن عروق و گرفتگی دهانه آنها می شود. که در اثر دشمن خطرناک دیگری به نام کلسترول (چربی) و مواد آهکی دیگر که در خون موجود است بتدریج و کم کم به وجود می آید.

موقعی که این مواد دهانه عروق را تنگ کرد آثاری در اعضاء زیر به وجود می آید در چشمها، آب مروارید، در انتهای اعضا به علت نرسیدن خون، سردی و کرخی و گرفتگی عضلانی که در این موقع چون خون کمتری به اعضاء می رسد ممکن است سیاه شدگی و قانقاریا (گانگرن) به وجود آید. بسته شدن شریانهای غذا دهنده قلب (کرونرها) باعث آنفارکتوس قلبی شده بس خطرناک است. در تمام عروق این تنگی بتدریج به وجود می آید و موجب بالا رفتن فشار خون می شود و آثاری در داخل مغز به وجود می آید که موجب کم شدن حافظه و حمله های صرعی و اختلالات ذهنی می شود. این امر برای بیماران قلبی بسیار خطرناک است زیرا تصلب شرایین یا سفتی عروق باعث کم شدن خون اندامها شده سیاه شدگیهایی که ذکر شد به وجود می آید.

بیماری آرتریواسکلروز با کهن سالی رابطه ناگسستنی دارد. اما رابطه آن با غذاها از اهمیت خاصی برخوردار است. زمانی که چربی و کلسترول خون زیاد شد و فسفولیپیدها و لسیتین کم شد که این خود به علت نارسایی غذایی است بیماری بتدریج شروع می شود.

باید در غذاها اسیدهای چرب اشباع نشده (اسید آرشیدونیک، اسید لینولئیک و اسید لنیولنیک) وجود داشته باشد. تاکولین و لسیتین و فسفولیپیدها که با وجود این چربیها فعالیت می کنند بتوانند با کلسترول مبارزه کنند.

در حضور لسیتین چربیهای خون و کلسترول بصورت ذرات ریزی (شیلومیکرون) ظاهر می شود و خیلی زود از جدار عروق می گذرند. لسیتین موجود در بدن علاوه بر مبدا خارجی، از داخل هم بوسیله کبد مرتباً ساخته می شود و با صفرا وارد روده می گردد.

در افراد سالم موقعی که چربی زیادتری مصرف کرده باشند، همزمان با آن لسیتین برای مبارزه با چربیها در خون و روده ها زیاد می شود. 

 افراد مبتلا به سفتی عروق متأسفانه لسیتین خونشان کمتر است. در اینجا با وجود کمبود لسیتین اگر از طریق غذاها لسیتین وارد بدن شود به جذب و خنثی کردن چربیها کمک می کند.

در بدن آدمی برای ساخته شدن لسیتین باید ماده اولیه یعنی ویتامین F و کولین وجود داشته باشد، و کاتالیزورهای لازم هم در محیط عمل حاضر و ناظر باشند. این جاست که باید اسیدهای اشباع نشده که به آن اشاره شد، وجود داشته باشند و از راه استفاده از غذاها باید از منابع کلی آنها استفاده شود.

راه مبارزه با تصلّب شرایین این است که باید از چربیهای بدن کاملاً کاسته شود و استفاده از غذاهایی بعمل آید که چربی کمتری را وارد بدن می نمایند تمام غذاهای تصفیه نشده مثل گندم و جو و برنج و غذاهای طبیعی که دارای روغن هستند و در آنها لسیتین وجود دارد می توانند از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند.

دانشمندان معتقدند که لسیتین داروهای گیاهی، اثرات خیلی مفیدی را در کم کردن تصلب شرایین دارا می باشند. از این نظر می توانند دردهای آنژین صدری (دردهای جلوی قلبی) را بخصوص از بین ببرند.

بیماری خانمان سوز سرطان آن چنان که همگان مطلع اند روزانه تعدادی از افراد بشر را شکر می کند. بیشتر دانشمندان شب و روز در تکاپویند تا راه پیشگیری و دفاع و بهبودی را پیدا کنند. خوشبختانه در این زمینه تحقیقات امیدوار کننده ای به دست آمده که می تواند با مواد مهار کننده ای به نام مهار کننده های پروتئاز از پیشرفت سرطان جلوگیری بعمل آورد.

یکی از دانشمندان که در این زمینه حدود سی سال فعالیت نموده است، به نام دکتر ترول در سال 1969 در زمینه اثرات مثبت حبوبات و دانه های مغزی گیاهی و دسته ای از سبزیجات بررسیهای علمی انجام داده است در این سال بود که دکتر ترول درباره اثرات ترکیباتی به نام پروتئاز این هی بی تورز که در گیاهان به مقدار زیادی وجود دارد، مطالعه و تحقیق کرده و اثرات آنها را بر روی سرطانها مثبت ارزیابی کرده و معتقد است که این مواد بر روی سرطانها آثار معجزه آسایی داشته است. این آثار از راه در هم گسیختن و ایجاد اختنلال در فعالیت عوامل سرطان زا (نظیر آنکوژن ها و آنزیمهایی به نام پروتئازهای مخرب که هر دو از انواع سرطان زا می باشند) خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد