گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

منافع مصرف فیبرهای غذائی

آنزیمهای گوارشی نمی توانند فیبرهای غذائی را تجزیه کنند . برخلاف سایر ترکیبات غذائی مثل پروتئین ، چربی و کربوهیدرات که بدن آنرا تجزیه و جذب می کند . در واقع فیبرها بدون هیچگونه تغییری از معده و روده کوچک عبور کرده و به روده بزرگ می رسند .

در روده بزرگ بعضی از اشکال فیبرها توسط باکتریها تخمیر می شود . سایر اشکال فیبرها در مقابل تخمیر مقاومت کرده و بدون تغییر دفع می شوند ، که این عمل باعث افزایش حجم و وزن مدفوع و همچنین نرم شدن آن می شود . مدفوع حجیم عبور راحت تری داشته و احتمال یبوست را کم می کند . اگر دچار مدفوع آبکی و شل باشید فیبر به جامد کردن مدفوع کمک می کند چون آب را جذب کرده و به حجم مدفوع می افزاید .

رژیم غنی از فیبر احتمال بعضی بیماریها مثل هموروئید ( بواسیر ) ، سندرم روده تحریک پذیر و دیورتیکول روده بزرگ را کم می کند همچنین فیبر سطح کلسترول خون را کم کرده و جذب قند را آهسته می کند که برای مبتلایان به دیابت به معنای کاهش نیاز به انسولین است . رژیم غنی از فیبر همچنین باعث کاهش احتمال وقوع دیابت تیپ دو یا همان دیابت غیروابسته به انسولین و یا همان دیابت بزرگسالان می شود .

بعلاوه فیبر ممکن است احتمال سرطان روده بزرگ را کاهش دهد . فیبرهای غیرقابل حل حرکت مواد هضم شده را در طول روده تسریع می کند . این مسئله باعث کاهش زمان قرار گرفتن روده بزرگ در معرض مواد ایجاد کننده سرطان می شود . که در طی روند هضم تشکیل می شوند . ولی هنوز این نکته مشخص نیست که آیا سایر اجزاء غذاهای فیبردار و یا خود فیبر به تنهائی به محافظت علیه سرطان کمک می کند یا خیر .

مصرف رژیم غذائی غنی از فیبر به کنترل وزن نیز کمک می کند . غذاهای غنی از فیبر معمولاً نیاز به زمان جویدن بیشتری دارند که به بدن شما زمان بیشتری می دهد که وقتی دیگر گرسنه نیستید غذای بیشتر مصرف نکنید . همچنین غذای غنی از فیبر باعث می شود یک وعده غذائی بیشتر به نظر برسد . بنابراین برای مدت زمان بیشتری احساس پری و سیری می کنید . همچنین غذاهای غنی از فیبر دارای تراکم انرژی کمتری هستند یعنی به ازای حجم مساوی غذا کالری کمتری دارند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد