گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

کربوهیدرات ماده مغذی پر انرژی

کربوهیدرات ، ماد ه مغذی انرژی زایی است که در بیشتر رژیم های غذایی ، پس از آب ، بالاترین مقدار را تشکیل می دهد . رژیمی که 2400 کیلوکالری ( Kcal ) انرژی تولید می کند تقریبا 300گرم کربوهیدرات دارد . این ماده مغذی معمولا به صورت شکر و نشاسته شناسایی می شود و کربوهیدراتها تقریبا نصف کالری غذای آمریکایی ها را تشکیل می دهد و ¾ انرژی گیاهان که زندگی حیوانات از نظر تغذیه به آنان وابسته است از کربوهیدراتها تشکیل شده اند . در 70 سال گذشته کل مصرف کربوهیدرات ها در ایالات متحده حداقل 15% کاهش یافته است . در همین زمان با اینکه از مصرف سرانه شکر در جنگ جهانی دوم تا 40 کیلو کاسته شد ولی مصرف قند در سطح سرانه 46 کیلو باقی ماند که این امر نشان می دهد شکر در مقایسه با نشاسته نسبت فزاینده ای از کربوهیدرات مصرفی را تشکیل می دهد . در مورد عواقب ناشی از این امر نظریه پردازی های بسیاری شده و تحقیقاتی نیز انجام گرفته است .

منابع غذایی کربوهیدرات به دلایل زیر به عنوان منابع انرژی زای ارزان قیمت محسوب   می شوند :

الف : سهولت کشت و رشد

ب: در اثر انبار کردن بسیار کم خراب می شوند

ج : به ازای هر واحد زمین مقدار فراوانی انرژی تولید می کنند . در نتیجه هنگامیکه پول کمتری برای خریدن مواد غذایی در دسترس باشد ، بویژه در جاهایی که مواد گیاهی فراوان است ، نسبت غذایی کربوهیدرات افزایش می یابد . گرچه کربوهیدرات تصفیه شده دارای مقادیر ناچیزی از دیگر مواد می باشد ( البته به جز کالری )، ولی محصولاتی از آن کمتر تصفیه شده اند ، دارای مقدار بیشتری از دیگر مواد مغذی هستند .

از اولین موادمغذی که ساختمان شیمیایی آنها مشخص شد ، می توان به کربوهیدراتها اشاره کرد . این ماده مغذی در تغذیه انسان نقش بسیار بالایی دارد و از کربن ، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است . نسبت هیدروژن به اکسیژن در تمام کربو هیدرات ها 2 به 1 است . یعنی نسبتی که در آب وجود دارد . بنابراین آن را کربوهیدرات می نامند . در کربوهیدراتهای ساده ، تعداد اتم های کربن و اکسیژن برابر است. در ترکیباتی که تعداد کربوهیدرات آنها دو یا بیشتر است تعداد اتم های اکسیژن یکی کمتر از تعداد اتم های کربن است . گیاهان سبز انرژی خورشی را به صورت کربوهیدرات ذخیره می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد