گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

کربوهیدراتها یکی از منابع مهم انرژی برای بدن ورزشکار

منبع انرژی: کربوهیدرات ها یکی از منابع مهم انرژی می باشند و با اینکه تنها مواد غذایی تولید کننده انرژی نیستند، اما چون ارزان ترین انها هستند، می توانند سهم بسزایی از انرژ ی روزانه را تامین کنند.

بافتهای عصبی و ریوی، انرژی مورد نیاز خود را فقط از گلوکز تامین می کنند. ولی چون بدن می تواند گلوکز را در عمل گلوکونئوژنز از قسمتی از ملکول چربی و بعضی از اسیدهای آمینه سنتز کند؛ این بافتها نیز برای انجام عمل خود به کربوهیدرات غذایی نیاز ندارند. اگر گلوکز از حد طبیعی کمتر شود، مغز از تنها منبع انرژ یخود یعنی کربوهیدرات، محروم می شود، آنگاه جریانهای ناهماهنگ و کنترل نشده ای بروز می کند و به تشنج می انجامد. با اینکه عضلات نیز ترجیحا به عنوان منبع انرژی از گلوکز استفاده می کنند، ولی می توانند اسیدهای چرب را با بازدهی 4% تا 5% کمتر، با گلوکز جایگزین کنند.

انرژی آزاد شده از کربوهیدرات ها تقریبا برای تمام انواع آن یکسان است یعنی به ازای هر گرم قندف نشاسته، دی ساکاریدها یا مونو ساکاریدها، تقریبا 4 کیلو کالری انرژی تولید می شود.

در سال 1966 انرژ ی حاصل از کربوهیدرات موجود در یک غذای استاندارد هر ورزشکار آمریکایی اندکی کمتر از 50 % کل کالری بود. بین سالهای 1930 تا 1972 انرژی نشاسته از 31% به 24 % کاهش و انرژی قند معمولی افزایش یافته است.

چون کربوهیدرات نسبت به پروتئین و چربی، منبع انرژی ازانتری محسوب می شود. بنابراین با کم شدن بودجه تهیه غذا، مقدار کربوهیدرات در رژیم غذایی افزایش می یابد. در بعضی از کشورها مانند ژاپن و اندونزی که مواد اصلی آنها برنج یا نشاسته کازاوا است، حدود 80 تا 85% از کالری رژیم غذایی، به کربوهیدراتها مربوط می شود. اقوامی مانند اسکیموها که در محل زندگیشان گیاهان کمتری می روید، غذاهایشان از چربی سرشار است و فقط 8% از انرژ ی غذایی انان از کربوهیدراتها بدست می آید.

مقدار انرژی ناشی از تمام کربوهیدرات ها تقریبا ثابت و یکسان است. یک گرم کربوهیدرات بدون در نظر گرفتن نوع آن که آیا قند است یا نشاسته، به میزان 4 کیلو کالری انرژی تولید می کند.

در سال 1987، کربوهیدرات مصرفی در یک رژیم غذایی ورزشکاران آمریکایی، 45% از کالری را تولید می کرد. در حالی که این رقم در اوایل قرن بیستم، 56% بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد