گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

کربو هیدرات لازمه رژیم غذایی- یک نقش غیر قابل توصیف

 با اینکه پروتئین و چربی می توانند به عنوان یک منبع انرژی ، جانشین کربوهیدرات شوند، ولی اخیرا شواهدی بدست آمده که نشان می دهد رژیم فاقد کربوهیدرات، نتایج نامطلوبی خواهد داشت. کسانی که غذای آنها فقط پروتئین و چربی است، ممکن است دچار علائمی شوند که در افراد همیشه گرسنه مشاهده می شود. این افراد مقادیر زیادی سدیم از دست می دهند و نمی توانن از تجزیه پروتئین جلوگیری کنند( به جز در مواقعی که پروتئین مصرفی شان بالا است) . چنین کسانی، دو روز پس از نخوزدن کربوهیدرات، مواد غیر عادی حاصله از متابولیسم در خون و ادرارشان متراکم می شود و به بیماری کتوز دچار می گردند.

این افراد به سرگیجه و ضعف و دفع آب بدن نیز مبتلا می شوند. تمام این علائم نامطلوب ، با افزایش کربوهیدرات به رژیم غذایی، از بین می روند. بنابراین کربوهیدرات اساس رژیم غذایی است.

هیچ مدرکی در دسترس نیست که نسان دهد این احتیاج فقط به گروه خاصی از کربوهیدراتها از قبیل مونو ساکاریدها، دی ساکاریدها و یا پلی ساکاریدها انحصصار دارد یا اینکه منحصر است به یک کربوهیدرات بخصوص.

سرعت کاهش وزن در افرادی که کربوهیدرات مصرف نمی کنند با آنهایی که غذا نمی خورند برابر است. البته ر؟ژیم های غذایی بسیار نادری هستند که کاملا بدون کربوهیدرات باشند ضمنا بد نیست که بدانیم که مصرف حداقل 60 گرم ان می تواند از عوارض نامطلوب جلوگیری کند.

کربوهیدراتها یا ترکیبات مشتق شده از آنها به عنوان پیش ساز بعضی از ترکیبات حیاتی مانند اسید نوکلئیک ها و ماتریس بافت های پیوندی عمل می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد