گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

نیازهای رژیم غذایی و اختلالات متابولیکی

چون بدن می تواند با مقدار بسیار کمتر از کربوهیدراتی که در اکثر غذاها وجود دارد احتیاجات خود را رفع کند، بنابرای ن تا کنون کسی نتوانسته است میزان نیاز انسان را به کربوهیدرات مشخص نماید. اگر یک رژیم غذایی دارای کربوهیدراتی ناچیز یا کاملا فاقد ان باشد، چنان بی مزه می شود که کمتر کسی می تواند برای مدتی طولانی از آن استفاده نماید.

کربوهیدرات یکی از ارزانترین منبع انرژی است. بنابراین مردم از این ماده به اندازه ای که حداقل احتیاجات بدن آنها تامین شود استفاده می کنند. انجمن پژهشی خواروبار و تغذیه ملی آمریکا برای جلوگیری از عوارض نامطلوبی مانند کتوز ، تجزیه بیش از حد پروتئین و دیگر عوارض متابولیکی ناشی از مصرف کم کربوهیدرات، مصرف حداقل 100 گرم کربوهیدرات را در روز توصیه می کند، که البته بیشتر رژیم های غذایی دراری بیش از 200 گرم از این ماده می باشند.

 

اختلالات متابولیکی

بسیاری از وضعیت های پاتالوژیکی، باعث می شوند که مصرف کربوهیدراتها با اشکالاتی همرا ه باشد. معمول ترین انها ، دیابت است که در اثر فقدان نسبی هورمون انسولین به وجود می آید. این هورمون، برای برداشت گلوکز توسط یاخته ضروری است. فقدان انسولین دو علت می تواند داشته باشد:

1-     کاهش ترشح آن از پانکراس

2-     افزایش موادی در خون که از ترشح انسولین جلوگیری می کند .

در این موارد یاخته نمی توان به اندازه ای که لازم است، کربوهیدرات را از خون بگیرد و مصرف کند. بیماری دیگری که بر اثر این وضعیت بوجود می آید، گالاکتوزیمیا است، که در اثر فقدان انزیمی در کبد بروز می نماید. این آنزیم، گالاکتوز را به گلوکز تبدیل می کند و بدین ترتیب گالاکتوز بصورت یک ترکیب غیر عادی در خون ظاهر می شود. مصرف بسیار زیاد گالاکتوز نیز ممکن است این حالت را بوجود آورد. کاهش وزن، استفراغ و عقب ماندگی مغزیف از عوارض این بیماری است.

بیماری ذخیره گلیکوژن وضعیت دیگری است که در اثر فقدان انزیم مورد نیاز برای آزاد شدن گلیکوژن از کبدبوجود می آید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد