گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

فوائد سیب برای بدن انسان

یک جمله قدیمی می گوید " با خوردن یک عدد سیب در روز، از رفتن به دکتر بی نیاز می شوید" و امروزه تحقیقات علمی حاکی از مصداق واقعی این جمله است.
سیب میوه ای خوشمزه در رنگها و طعمهای متنوع است و اعتقاد بر اینست که پوست بیرونی و پوسته درونی سیب حاوی مواد مغذی گیاهی است که میوه را از اشعه ماوراءبنفش، حشرات، قارچها، ویروسها و باکتریها محافظت نموده و به عنوان هورمونهای گیاهی و کنترل کننده آنزیمها عمل می کنند.
سیب منبع خوبی از پتاسیم است ( هر 100 گرم سیب خام حاوی حدود 120 میلی گرم پتاسیم است) و مصرف منظم آن می تواند در کاهش پر فشاری خون، نقش مؤثری داشته باشد.
همچنین نتایج تحقیقات علمی بیان می دارد که سیب غنی از نوعی ماده آنتی اکسیدان گیاهی بنام کرستین (quercetin) است و این ماده می تواند با جلوگیری از اکسید شدن کلسترول بد خون (LDL-c) ، مانع از سخت شدن عروق (تصلب شرائین) و ایجاد لخته شود. بنابر این سیب از این طریق خطر بروز بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.
تحقیقات متعدد نشان داده است که رژیمهای غنی از مواد غذایی حاوی کرستین مانند سیب عموماً می تواند در پیشگیری از سرطان مؤثر باشد.
همچنین مصرف سیب در افراد سیگاری به واسطه داشتن آنتی اکسیدان کرستین می تواند آنان را در برابر برخی آسیبها مثل آسیب دیواره مثانه، محافظت کند.
سیب با داشتن حدود 3-2 گرم فیبر غذایی در هر 100 گرم، منبع غنی از این نظر به شمار می آید. تحقیقات نشان داده است سیب به دلیل داشتن هر دو نوع فیبر غذایی محلول و نامحلول هم در درمان اسهال و هم در درمان یبوست، از طریق تنظیم سرعت عبور مواد غذایی در لوله گوارش نقش دارد.
فیبر محلول موجود در سیب (پکتین) به ثابت نگه داشتن قند خون بویژه در افراد دیابتی کمک می کند. قندهای طبیعی موجود در سیب نیز به آهستگی هضم و جذب می شوند. از اینرو گنجاندن سیب به عنوان یک میوه مناسب در برنامه غذایی بیماران دیابتی توصیه می گردد. همچنین سیب بدلیل داشتن مواد مغذی گیاهی موجود در آن، دارای اثرات ضد حساسیت (ضد آلرژی) است و می تواند در کاهش علائم آلرژی مؤثر باشد.

منبع : معاونت پژوهشی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد