گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

درفواید صبحانه

پژوهش‌های آماری نشان می‌دهد که حدود 40 درصد بچه‌های سنین مدرسه، بدون صبحانه روزشان را آغاز می‌کنند. این در حالی است که به دلیل اهمیت این وعده غذایی در برخی از کشورهای خارجی در مدارس برای بچه‌ها برنامه صبحانه گذاشته شده است.
تحقیقات دانشمندان دانشگاه مینه‌سوتا نشان می‌دهد بچه‌هایی که قبل از رفتن به مدرسه صبحانه می‌خورند، نمرات دیکته و ریاضی بهتری می‌گیرند، در مدرسه تمرکز بیشتری دارند و با دیگران بهتر رفتار می‌کنند.
به علاوه خوردن یک صبحانه سالم باعث می‌شود نیازهای تغذیه‌ای کودک در طول روز بهتر برآورده شود، کنترل وزن‌ برای آنها راحت‌تر باشد و سطح کلسترول خون آنها کاهش یابد. هم چنین کودکانی که قبل از مدرسه رفتن صبحانه می‌خورند، کمتر از کلاس‌ها غیبت می‌کنند، کمتر دچار دل‌درد و ناراحتی‌های دیگر می‌شوند و در طول روز برنامه غذایی بهتری را ادامه می‌دهند که باعث می‌شود سطح مواد معدنی و ویتامین‌ها مثل کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامینA ،C، B12 و ریبوفلاوین در بدن آنها از بچه‌های صبحانه نخور بیشتر باشد.
از طرف مقابل، ثابت شده که بچه‌هایی که صبحانه نمی‌خورند، به احتمال بیشتری در طول روز به خوردن غذاهای پرچرب که از لحاظ تغذیه‌ای ارزش ندارند، روی می‌آورند و همین مسئله باعث بیمار شدن و ایجاد مشکلات آینده برای آنها می‌شود. البته اگر برخوردن صبحانه تا‡کید داریم منظورمان صبحانه سالم است. چرا که بعضی از بچه‌ها عادت دارند روزشان را با خوردن بیسکویت و شکلات و این جور چیزها شروع کنند که اصلا‌ صبحانه سالمی به حساب نمی‌آید.

چرا صبحانه نمی‌خورند؟
بسیاری از بچه‌ها صبح‌های زود، اشتهایی برای خوردن صبحانه ندارد. مخصوصاً اگر مجبور باشند برای رسیدن به مدرسه مدت زیادی در راه باشند که به همین دلیل باید صبح بسیار زود بیدار شوند. بعضی از بچه‌ها هم صبح‌ها احساس گرسنگی نمی‌کنند. همه این مسائل با شروع صبحانه با مقدار کم و عادت دادن کودک به تکرار هر روزه این کار، حل خواهند شد.
برای عادت دادن فرزندتان به خوردن صبحانه، به نکات زیر توجه کنید:
اگر فرزندتان به حدی دیر بیدار می‌شود که برای صبحانه خوردن وقتی باقی نمی‌ماند، ساعت خواب او را یک ربع عقب بکشید و صبح‌ها هم او را یک ربع زودتر بیدار کنید.
اگر فرزندتان صبح‌ها احساس گرسنگی نمی‌کند، با مقدار کم‌ صبحانه، یک گاز از لقمه، یا یک لیوان آبمیوه شروع کنید. همچنین می‌توانید ساعت شام کودک را عقب بکشید. وقتی کودک شروع به خوردن صبحانه می‌کند، گرسنگی هنگام شام او و مقدار غذایی که در شب می‌خورد کم شده و بعد از حدود دو هفته صبحانه تبدیل به یک وعده غذایی می‌شود که کودک قبل از آن احساس گرسنگی می‌کند و از خوردن آن لذت می‌برد.
اگر کودک شما به خوردن صبحانه‌های سنتی مثل پنیر علاقه ندارد، سعی کنید برایش خامه یا شکلات صبحانه تهیه کنید یا مربایی را که دوست دارد درست کنید. خوردن ماست، میوه، شیر یا کیک‌های خانگی هم چیزی است که اگر امتحان کنید، نتیجه بخش خواهد بود.
بهتر است حواستان به کافئین هم باشد. کافئین در قهوه، نوشابه‌های گازدار و بعضی آدامس‌ها وجود دارد. این ماده می‌تواند باعث عدم تمرکز و بی‌قراری کودکان در مدرسه شود. کودکان در این حالت با یادگیری مشکل خواهند داشت و نمی‌توانند در مدرسه آرام سرجایشان بنشیند. کودکانی که عصر یا شب غذاهای کافئین دار مثل نوشابه خورده باشند، شب دیر به خواب می‌روند، راحت نمی‌‌خوابند، صبح با صبحانه خوردن مشکل دارند و در کلاس یادگیری کمی دارند. بهتر است خوردن غذاهای کافئین‌دار را برای بچه‌ها محدود کنید یا به تعطیلات موکول کنید.
یک کار جالب دیگر این است که درست کردن صبحانه را به همراه کودکتان انجام دهید و این کار را برای او به یک ماجرای بامزه تبدیل کنید. به این ترتیب کودکان عادات غذایی صحیحی را کسب کرده و در طول عمرشان ادامه می‌دهند. حتی اگر صبح‌ها وقت این کار را ندارید، شب‌ها میز صبحانه را بچینید.
اگر کودک هر روز صبح بیدار شود و یک قالب پنیر و یک استکان چای روی میز انتظارش را بکشند و بخواهید به زور او را به خوردن صبحانه مجبور کنید، حق دارد که بگوید میل ندارم. پس بهتر است حوصله به خرج دهید، میز صبحانه را متنوع‌تر کنید: از غلات پرک‌شده کم شیرین که در شیر ریخته می‌شوند استفاده کنید. حتی اگر خودتان وقت ندارید، از شب قبل میوه‌ها را خرد کنید و صبح آن‌ها را به ماست اضافه کنید. گذاشتن میوه‌ روی ماست منظره قشنگی ایجاد می‌کند که کودک را به خوردن صبحانه تشویق می‌کند. حتی یک نیمرو که روی آن پودر آویشن پاشیده شده و به آن آبلیموی تازه اضافه کرده‌اید، چنان بوی اشتها‌انگیزی دارد که گرسنگی فرزندتان را تحریک می‌کند.
کمی خلاق باشید! صبحانه فقط به کره یا پنیر محدود نمی‌‌شود، بعضی از بچه‌ها دوست دارند صبح غذا بخورند. می‌توانید برای آنها عدسی یا سوپ تهیه کنید.
صرف صبحانه با مشارکت
بدانید بچه‌ها همیشه از رفتار شما الگو بر‌می‌دارند. بنابراین تصمیم بگیرید مثالی خوبی برای فرزندتان باشید. اگر خود با لذت به خوردن صبحانه عادت کنید و برای این کار وقت بگذارید، کودک هم آرام و ناخودآگاه از شما تقلید می‌کند.
از روزهای تعطیل هم غافل نشوید. همه با هم سر میز صبحانه بنشینید و به صبحانه هم مثل وعده‌های غذایی دیگر برای دور هم جمع شدن اهمیت دهید.
کودکان را در تمام مراحل تهیه صبحانه، از خرید مواد غذایی تا تهیه آن و چیدن آن روی میز مشارکت دهید.

با ارزش غذایی فراوان

 • سالم و طبیعی

 • سریع و آسان

?صبحانه فامیلیا با داشتن غلات سبوس دار و دانه کامل گندم،تامین کننده انواع ویتامینهای گروه B بوده که در اعمال متابولیکی بدن شرکت کرده و به عنوان کوآنزیم به پیشبرد واکنشهای شیمیایی بدن کمک می کنند.این گروه از ویتامینها تولید کننده انرژی هستند و از ایجاد اختلالات عصبی،افسردگی و آشفتگی های روانی جلوگیری می نمایند.

صبحانه فامیلیا منبع غذایی غنی از فیبراست که تاثیرات مطلوب فراوانی در سلامتی و تندرستی بدن داشته و در کنترل قند خون موثر است،از یبوست جلوگیری می کند ، خطر ابتلا به برخی از انواع سرطانها ( مانند سرطان روده بزرگ و سرطان پستان ) را کم می کند و احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی و فشار خون را کاهش می دهد.همچنین با اتصال به کلسترول و نمکهای صفراوی مانع از جذب این مواد در بدن شده و به همین دلیل وضعیت سطح چربی خون بهبود می بخشد.

?صبحانه فامیلیا دارای میوه های طبیعی به خصوص میوه های حاوی ویتامین C است که با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی از تغییرات نامطلوب در بدن جلوگیری کرده و احتمال ابتلا به دیابت و انواع سرطان را کاهش می دهد ، این ویتامین با شرکت در ساخت کلاژن باعث استحکام دندانها و لثه می شود، بدن را در برابر عفونتها مقاوم می سازد و جذب آهن را در دستگاه گوارش افزایش می دهد.

صبحانه فامیلیا با داشتن انواع مغزها(خشکبار)و کشمش منبعی سرشار از ویتامینها ،مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا 3 می باشد. مطالعاتی که بر روی اثرامگا 3 انجام شده نشان دهنده تاثیرات مثبت فراوانی است که این نوع چربی بر روی ارگانهای مختلف بدن ازجمله مغز،دستگاه تنفس،کلیه و مجاری ادراری، شکم و پوست می گذارد.

صبحانه فامیلیابه دلیل آنکه باشیر مصرف می شود،تمام مواد مفید شیر،مانندانواع ویتامینهایA،C،D،و موادمعدنی،فسفروکلسیم،را به بدن می رساند.این عمل باعث استحکام استخوانها و دندانها شده،فرایند رشد را بهبود می بخشد و از پوکی استخوان در بزرگسالی جلوگیری می نماید.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد