گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

نقش خوردن صبحانه کامل در سلامتی

براساس شواهد تازه ای که پزشکان در آمریکا کشف کرده اند، رمز سلامتی در خوردن صبحانه نهفته است. این گروه معتقدند که حذف صبحانه احتمال چاق شدن، ابتلا به دیابت و حتی سکته قلبی را افزایش می دهد.

افرادی که هر روز صبح یک وعده غذایی کامل شامل غلات سبوس دار مصرف می کننـد احتمـالاً بیـش از سایر افراد از فواید بهداشتی آن بهره می برند.

 دکتر مارک پریـرا و همکاران او در دانشکده پزشکی هاروارد عادت غذایی 1198 نفر سیاهپوست و 1633 نفر سفیدپوست را مورد بررسی قرار داده اند. در مجموع 47 درصد سفید پوست ها و 22 درصد سیاهپوستها هر روز صبحانه می خورند. دانشمندان دریافتند که احتمال چاق شدن افرادی که هر روز صبحانه می خورند، یک سوم کمتر از کسانی است که از خوردن آن پرهیز می کنند، به علاوه احتمال ابتلای این افراد به بیماریهای قندخون 50 درصد کمتر از سایرین است.

مشکل قندخون، خطر ابتلا به بیماری دیابت یا کلسترول بالا را که از عوامل ایجاد ناراحتی های قلبی است افزایش می دهد.

پژوهشگران بر این باورند که خوردن صبحانه می تواند به تثبیت میزان قند خون که اشتها و انرژی را تنظیم می کند یاری برساند. زیرا افرادی که صبحانه می خورند در طول روز کمتر گرسنه می شوند و از زیاده روی در خوردن پرهیزخواهندکرد.

یکی از کارشناسان امور تغذیه اظهار می دارد:

"نتایج ما نشان می دهد که صبحانه واقعاً ممکن است مهمترین وعده غذایی روزانه باشد." در ضمن به نظر می رسد که صرف صبحانه نقش مهمی در کاهش خطر دیابت نوع دوم و بیماری های قلب و عروق ایفاء می کند.

‎‎ صبحانه کامل شامل چیست ؟

افزون بر این پژوهشگران اخیراً تحقیق درباره محتویات صبحانه افراد را مورد مطالعه قرار داده اند تا متوجه شوند کدام غذاها به بهبود سلامتی کمک می کند.

نتایج اولیه حاکی است که موادی که از غلات کامل تشکیل شده است برای سلامتی مفید می باشند. نتیجه بررسی پزشکان در این زمینه نشان می دهد کسانی که این نوع مواد را مصرف کرده اند، کمتر به مشکلات قند خون مبتلا می شوند.

معمولا یک صبحانه‎‎ کامل‎‎ شامل نان تهیـه شده‎‎‎ از غلات کامل , شیر و میوه  است .

به‎‎‎ گفته محققان صرف صبحانه کامل از بـروز بیماری‎‎‎‎ های قلبی و سکتـه هـای مغـزی نیـز جلوگیری‎‎ می کنـد و افـرادی کـه از خـوردن صبحانه امتناع می کنند چهار برابر بیش از افرادی که‎‎ صبحانه میخورند با خطر افزایـش وزن روبرو هستند.

به‎‎‎‎ گفته این‎‎‎ محققان مصرف نان تهیه شده از غلات‎‎ کامل یا سبوس دار به علت وجود مــواد فیبری بسیار مهم‎‎ است‎‎ و دست کم بـایـد شـش گرم فیبر در هر وعده مصرف شود . همچنیـن مصرف میوه‎‎ های‎‎ مغذی که قنـد مـورد نیاز بدن‎‎ را نیز تامین می کنند توصیه می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد