گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

چگونه بوی بد بدن را از بین ببریم ؟

 

بدن بیشتر افراد با حمام نکردن به قدر کافی ، بو می گیرد. وقتی قطره عرق به سطح پوست تمیز می رسد، در ابتدا بو نمی دهد ولی بعد از اینکه باکتری ها یا قارچ های موجود در سطح پوست، چربی های عرق را تجزیه کردند، عرق بو می گیرد. بیشتر غدد عرق، چربی ندارند ولی غدد عرق اطراف سینه ها، اندام های جنسی و زیر بغل، عرقی تولید می کنند که چربی دارد.

بیشتر مردم برای جلوگیری از ایجاد بوی بَدِ بدن، به طور مرتب دوش می گیرند تا تعداد باکتری های موجود در سطح پوست را کاهش دهند.

برای جلوگیری از ایجاد بوی بد در بدن بایستی:

1- به طور مرتب حمام کنید.

2- هر روز لباس های زیر و جوراب خود را عوض کنید، زیرا سلول های پوستی مرده به لباس های زیر می چسبند و باکتری ها با تجزیه آنها بوی بدی ایجاد می کنند.

3- دئودورانت هایی ( اسپری یا مام های خوشبو کننده ) را استفاده کنید که حاوی مقدار کمی مواد باکتری کش مثل آلومینیم، روی یا زیرکونیوم ( zirconium) باشند.

4- برای خشک نگه داشتن پوست، به زیر بغل و کشاله های ران خود پودر بمالید، زیرا باکتری ها روی پوست مرطوب سریع تر رشد می کنند.

اگر تمامی کارهای بالا را انجام دادید، ولی باز هم بدنتان بو می داد، پس یک جای کار غلط است.

بیشترین دلیل بوی غیر عادی بدن، عفونت پوستی است. بوی آمونیاک بدن به دلیل عفونت هلیکو باکتری ( این باکتری باعث زخم معده می شود ) یا مصرف بیش از حد پروتئین هاست.

با مراجعه به پزشک وتجویز او یک آزمایش خون برای هلیکوباکتر بدهید. اگر جواب آزمایش مثبت بود، یعنی دارای هلیکوباکتر بودید، می توانید با مصرف آنتی بیوتیک تحت نظر پزشک، آن را از بین ببرید.

اگر جواب آزمایش منفی بود، شاید نیاز باشد مصرف گوشت قرمز، مرغ، ماهی و لبنیات ( منابع غنی پروتئین ) را کاهش دهید. زیرا اگر بیش از حد نیاز پروتئین مصرف کنید، بدن نمی تواند فوراً آن را مصرف کند و آمونیوم را از پروتئین جدا می کند و باعث ایجاد بوی آمونیاک در بدن می شود.

مصرف مکمل های حاوی کولین باعث ایجاد بوی ماهی می شوند . مکمل کولین دردو حالت زیر مصرف می شود:

1- افرادی که دارای اختلال ارثی دفع ادراری " تری متیل آمونیوم " هستند و بایستی ماهی و سایر منابع غذایی کولین را مصرف نکنند.

2- عفونت واژینال که بوسیله باکتری Gardnerella ایجاد می شود.

همچنین افرادی که دارای کبد مریض و آسیب دیده باشند، بوی ماهی می دهند. نارسایی کبد باعث می شود ماده مورد نیاز برای تجزیه از بین برود.

* منبع : سایتDr.Mirkin

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد