گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

چربیها (مبانی تغذیه) - آلفالیپوییک اسید

آلفالیپوییک اسید

آلفا لیپوییک اسید یک ضد اکسید کننده است که به عنوان ماده ای قوی فرایند پیری را کند و با بیماریها مبارزه می کند. ضد اکسید کننده های رایج عبارت است از ویتامین آ، سی و ای. ضد اکسید کننده ها با حمله به رایدکالهای آزاد عمل
می کنند. رادیکالها یا ریشه های آزاد فضولاتی هستند که در اثر تبدیل غذا به انرژی به وجود می آیند. رادیکال های آزاد باعث واکنش های شیمیایی مضر می شوند که ممکن است به سلولها آسیب برساند و مفابله با عفونت و سیستم دفاعی در مقابل سرطان و بیماری قلبی را تضعیف کند. در حقیقت آسیب رادیکالهای آزاد احتمالاً اساس فرآیند پیری است.

ضد اکسید کننده ها به رادیکال های آزاد حمله و آنها را خنثی می کنند. رادیکالهای آزاد به میزان کم دارای اثر مفید هستند ولی میزان زیاد موجب بروز مشکلات میشود. امروزه هزاران رادیکال آزاد در محیط اطراف ما وجود دارد، به عنوان مثال اشعه ماورای بنفش، اشعة ایکس، مواد شیمیایی سمی موجود در سیگار. اگزوز ماشین و حشره کش ها.

موارد استفاده

آلفالیپوییک اسید (تیوکتیک اسید هم نامیده میشود) با سایر اکسیدکننده ها نظیر ویتامین سی و ای عمل می کند. این ماده برای رشد مهم است و به تولید انرژی در بدن و دفع مواد زاید از بدن کمک می کند. اسید آلفا لیپوییک از آسیب سلولی نیز جلوگیری و قند خون را کنترل و فلزات سمی را از بدن دفع می کند. در مطالعات حیوانی اسید لیپوییک عملکرد مغزی را نیز بهبود بخشیده است. چون هم درآب و هم در چربی محلول است، در تمام قسمتهای بدن از جمله مغز عمل می کند.
اسید آلفالیپوییک در درمان هپاتیت مزمن بکار رفته است چون استرس کبد را کم و سموم بدن را دفع می کند. این ماده درمان استاندارد مسمومیت با "آمانیتا" (یک ماده سمی فوق العاده خطرناک) است. اسید لیپوییک اثرات سمی داروهای مصرفی حین عمل جراحی و مسکن های بعد از عمل را کم می کند. میزان توصیه شده بدین منظور 2 کپسول 100 میلی گرمی 3 بار در روز همراه غذا یک هفته قبل از عمل و به مدت دو هفته بعد از عمل است.

برخلاف سایر مواد، اسید لیپوییک به راحتی وارد مغز میشود و مطالعات نشان داده است که دارای اثرات حفاظتی بر مغز و بافت عصبی است. اسید آلفا لیپوییک یکی از امیدهای آینده درمان سکته مغزی و سایر اختلالات مغزی از جمله آسیبهای رادیکالهای آزاد است. حیوان های درمان شده با اسید لیپوییک میزان بقای 4 برابر پس از سکته مغزی دارند.

در بیش از یک مطالعه، درمان با اسید لیپوییک به تسکین درد، سوزش، خارش، گزگز و مورمور و سوزن سوزن شدن در افرادی که آسیب عصبی ناشی از دیابت داشتند کمک کرده است. سایر مطالعات نشان داده که اسید آلفا لیپوییک سرعت جذب گلوکز (قند) در خون در مبتلایان به دیابت را زیاد می کند و منجر به بهبود عملکرد قلب میشود.
منابع غذایی


منابع غذایی مناسب اسید آلفا لیپیوییک شامل اسفناج، کلم، گوشت گاو، مخمر، قلوه و قلب است.

سایر اشکال

اسید آلفا لیپوییک به صورت کپسول وجود دارد.

نحوه  مصرف

اسید آلفا لیپوییک در بدن انسان ساخته میشود و در غذاها هم وجود دارد. این ماده به میزان های مختلف قابل مصرف است: از 100-30 میلی گرم در روز. در حال حاضر هیچ میزان مشخص مصرف وجود ندارد. سازندگان اسید لیپوییک
2-1 کپسول 50 میلی گرم را به عنوان مکمل روزانه توصیه می کنند.
موارد احتیاط

افراد مبتلا به دیابت با پزشک معالج خود قبل از مصرف اسید آلفالیپوییک مشورت کنند، چون ممکن است منجر به افت قند خون شود. در صورت حامله بودن یا شیردهی قبل از مصرف هر مکمل با پزشک معالج خود مشورت کنید.

تداخل های احتمالی

اسید الفا لیپوییک اثر ضد اکسید کننده ویتامین سی و ای و گلوتاتیون را تقویت می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد