گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

چربیها (مبانی تغذیه) - گاما لیـنولنیک اسید

گاما- لینولنیک اسید

گاما- لینولنیک اسید (GLA) یک اسید چرب ضروری است که به طور عمده از روغن های گیاهی به دست می آید. اسید لینولئیک که در روغن های خوراکی و غذای به عمل آمده یافت می شود در بدن به GLA تبدیل می شود. مکمل های GLA، که از لینولئیک اسید نیز به دست می آیند به صورت روغن گل مغربی، روغن تخم "بلاک کورانت"، روغن گل گاوزبان در دسترس است. برای مثال روغن گل مغربی 72 درصد اسید لینولئیک دارد. رژیم توصیه شده آمریکای جنوبی دارای اسید لینولئیک به میزان 10 برابر مورد نیاز است.
افراد مبتلا به دیابت، کمتر قادر هستند که لینولئیک اسید را به
GLA تبدیل کنند، دیگر بیماریهایی که توانایی کمی برای تبدیل اسید لینولئیک به GLA دارند شامل: افزایش سن الکلیسم، درماتیت آتوپیک، سندرم پیش از قاعدگی، روماتیسم مفصلی، سرطان و بیماریهای قلبی-عروقی است. افزایش سن نیز باعث کاهش تبدیل اسید لینولئیک به GLA میشود. اگر شما فرد مسنی هستید یا مبتلا به یکی از بیماریهای ذکر شده در بالا هستید با پزشک خود در مورد استفاده از مکمل های حاوی GLA
مشورت کنید.
اگر شما روماتیسم مفصلی دارید از مکمل های
GLA
سود می برید. این مکمل ها می تواند شما را از مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروییدی که باعث مشکلات معده و روده میشود بی نیاز کنید. به هر حال تحقیقات بیشتری برای میزان مصرف این مکمل ها به صورت طولانی مدت نیاز است.
سرطان بیماری دیگری است که مصرف
GLA در درمان آن مفید است. مطالعات در افرادی که مبتلا به سرطان ردة بزرگ، پستان و ملانوما هستند نشان داده است که GLA از رشد سلولهای سرطانی و پیشرفت آنها جلوگیری می کند.

تحقیقات نشان داده است که در بیماران همودیالیزی با علایم پوستی اورمیک مصرف مکمل های روغن گل مغربی باعث بهبود بیماری پوستی آنها شده است. مطالعات همچنین نشان می دهد که مصرف GLA در افزایش تودة استخوانی و جذب کلسیم در افراد مبتلا به پوکی استخوان، مفید و مؤثر است.

موارد استفاده

* روماتیسم مفصلی. GLA باعث کاهش التهاب میشود.

* دیابت. مکمل های GLA به عملکرد بهتر عصب کمک می کند، از آسیب آن که در طی دیابت ایجاد میشود، جلوگیری می کند.

* سرطان. GLA از رشد و گسترش سرطان مخصوصاً سرطان پستان و ملانوما جلوگیری می کند.

* بیماری قلبی. GLA با مهار کردن تشکیل پلاک، گشاد کردن عروق خونی و کاهش فشار خون باعث بهبود بیماری قلبی میشود.

* چشم ها. GLA در درمان سندرم شوگرن و احتمالاً بیماریهای دیگری که خشکی چشم دارند، مؤثر و مفید است.

* مکمل های GLA به بهبود علایم بسیاری از بیماریها که با افزایش سن ایجاد میشود، کمک می کند. این ماده همچنین، علایم الکلیسم، درماتیت اتوپیک و پوکی استخوان را کاهش می دهد.

* مشکلات دورة قاعدگی (قاعدگی دردناک یا بدون قاعدگی).

* اسیدهای چرب ضروری نظیر آنهایی که در دانة کتان، گل مغربی و روغن گل گاوزبان یافت میشود، التهاب را کاهش می دهند و تولید هورمون را تقویت می کنند. میزان مصرف 1000 تا 1500 میلی گرم یک تا سه بار در روز است.

منابع غذایی

GLA درروغن دانه های گل مغربی، "بلاک کورانت"، گل گاوزبان و روغن های قارچی یافت می شود. GLA همچنین در شیر انسان و به مقدار کم در انواع مختلفی از غذاهای رایج مخصوصاً گوشت ماهیچه یافت میشود.

اشکال دیگر

مکمل های GLA به شکل روغن گل مغربی، روغن دانة‌ بلاک کورانت، گل گاوزبان و کپسول روغنی گل گاوزبان در دسترس است.

بعضی از روشهای ساختگی باعث از بین رفتن ارزش غذایی محصولات GLA میشوند. بعضی از روش ها نامهای خاصی را برای خود انتخاب کرده اند، به طور کلی این متدها به نام «روشهای بسته بندی اتمسفریک تغییر شکل یافته» خوانده میشود.

نحوه مصرف

هیچ حد مجاز توصیه شده ای برای مصرف GLA گزارش نشده است. میزان توصیه شده برای درمان روماتیسم مفصلی 1/4 گرم در روز است. چون بهای روغن ها زیاد و میزان کم آنها مفید و مؤثر است میزان مصرف روغن گل مغربی، "بلاک کورانت" یا گل گاوزبان 1500 میلی گرم یک تا 2 بار در روز است.

مطالعات نشان داده است که مصرف بیش از 2/8 گرم از GLA در روز باعث تحمل نسبت به این ماده میشود. یک شخص سالم از رژیم غذایی معمولی اش چربی های اشباع شده کمتر و چربی های غیر اشباع بیشتری دریافت می کند. از محصولاتی که حاوی چربی هیدروژنه هستند اجتناب کنید. با پزشک در مورد مصرف مکمل های GLA مشورت کنید.

موارد احتیاط

GLA از منابع رژیم غذایی غیرسمی است. با پزشک خود در مورد مصرف مکمل های GLA و نوع و مقدار آن مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که مکمل های GLA چربی هستند و حاوی کالری زیادی هستند.

تداخل های احتمالی

شناخته نشده است

محققان موفق به کشف پروتئین جدیدی شده‌اند که می‌تواند در هنگامی که به مولکول دی ان آ اسیب وارد می‌شود، خود را به صورت یکی از پایه‌های این مولکول در آورد و امکان تقسیم شدن بی‌خطر سلول را فراهم سازد.

به نوشته نشریه ساینس انیل آگراوال از مدرسه پزشکی مونت سینایی در نیویورک و همکارانش توانسته‌اند تا اندازه‌ای از رازهای این پروتئین که برای آن نام "رو۱ "Rev1را انتهاب کرده اند، سر در آورند.

رو ۱در هنگامی که به پایه گوانین guanineیا پایه جی ( (Gدر دی ان آ اسیب وارد می‌شود، به سلول اجازه می‌دهد فرایند تقسیم شدن را بدون وقفه دنبال کند. در غیاب این پروتئین کار تکثیر ژنهای درون سلول و بر روی مولکول دی ان آ متوقف می‌شود.

آگراوال و دوستانش در بررسی این پروتئین در بدن مخمرها مشاهده کرده‌اند که پروتئین خود را به یک الگوی تکثیر و بازتولیدی پایه جی در درون مارپیچ مولکول دی ان آ متصل می‌کند.

در مرحله بعد پروتئین پایه آسیب دیده را از ساختار مارپیچی خارج و پایه مکمل یا همراه جی موسوم به پایه سسیتوسین cytosineیا "سی " Cرا دعوت می‌کند تا با خودش اتصال برقرار کند.

به این ترتیب پایه سی که به وسیله مولکول دی سی تی پی dCTPانتقال می‌یابد، در محل صحیح در مولکول تازه دی ان آ جای می‌گیرد.

اثر چربی در کثیف کردن خون

کارشناسان توصیه می کنند که اگر می خواهید خون صاف و تمیزی داشته باشید حتی الامکان کمتر غذاهای چرب و چربی بخورید و بدون تردید خوردن چربی و غذاهای چرب، علاوه بر اینکه کلسترول را افزایش می دهد، وضع خون را نیز مختل می سازد. چربی و غذاهای چرب همچنین انعقاد خون را تحریک می کند و باعث ایجاد لخته های خطرناک در خون می شود. مثلا در تحقیق جدیدی که در مرکز دانشگاهی جوتلاندجنوبی در دانمارک به عمل آمده مشاهده شده است که خوردن مقدار زیادی چربی از انواع چربیهای اشباع شده حیوانی و چربیهای گیاهی اشباع نشده بری دارای  اومگا-6 نظیر روغن ذرت، تولید فیبرینوژن رادر خون افزایش داده است. تحقیقات دیگری نشان می دهد که چربی، بخصوص چربی حیوانی، قابلیت حل کردن لخته خون را کاهش می دهد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد