گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

روغن زیتون - LUBRICANT OLIVE

روغن زیتون به نام روغن زیبایی شناخته شده است زیرا موجب حفظ خاصیت ارتجاعی و انعطاف پوست شده و در رفع خشکی پوست بسیار مفید است.

چندی پیش، خبری با عنوان <راز طول عمر کشف شد> توسط خبرگزاری بی.بی.سی منتشر شد، در این خبر، 4 عامل به‌عنوان راز طولانی شدن طول عمر نام برده شده بود که یکی از این عوامل، پیروی از رژیم مدیترانه‌ای بود. در این خبر آمده بود، استفاده از رژیم مدیترانه‌ای احتمال بروز مرگ و میر را به میزان 32 درصد کاهش می‌دهد. نکته جالب اینجاست که نکشیدن سیگار احتمال مرگ و میر را 35 درصد کاهش می‌دهد و این یعنی اینکه پیروی از رژیم مدیترانه‌ای به اندازه نکشیدن سیگار در حفظ سلامت افراد تاثیر دارد.
ایتالیایی‌ها و یونانی‌ها سالم‌ترند
رژیم مدیترانه‌ای از وقتی مورد توجه قرار گرفت که دانشمندان متوجه شدند مردمی که در کنار سواحل دریای مدیترانه، به‌ویژه در جنوب ایتالیا و یونان زندگی می‌کنند، کمتر به سرطان (خصوصا سرطان کولون و پروستات)، بیماری‌های قلبی-‌عروقی، بیماری‌های متابولیکی و حتی چاقی مبتلا می‌شوند؛ در ضمن این افراد طول عمر بیشتری دارند. بنابراین دانشمندان تصمیم گرفتند تا به بررسی رژیم غذایی مردم این نواحی بپردازند و در طی این بررسی به نکات قابل‌توجهی دست یافتند.
برای دانشمندان بسیار جالب بود که مردم این نواحی، 40 درصد از کالری مورد نیازشان را از چربی‌ها به دست می‌آورند در حالی که میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در آنها بسیار پایین است. آنها دریافتند که این مردم تنها از روغن زیتون حتی برای سرخ کردن غذای خود استفاده می‌کنند. علاوه بر این، مردم این نواحی به‌طور منظم در وعده‌های هفتگی خود از ماهی استفاده می‌کنند و به این دلیل میزان اسیدهای چرب امگا 3 در بدن آنها بسیار بالاتر از افراد کشورهای پیشرفته است. اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی دارند.
همچنین دانشمندان دریافتند که مصرف گوشت قرمز نیز در این افراد بسیار پایین است. به‌طور کلی سبد غذایی افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارند، حاوی میوه و سبزیجات تازه، نان و غلات، ماهی و مرغ، ماست و پنیرو روغن زیتون است‌‌و غلات، حبوبات، ماکارونی، میوه و سبزیجات تازه، مغزها و روغن زیتون به وفور مصرف ‌می‌شود. به این ترتیب متخصصان و صاحب‌نظران علم تغذیه این رژیم غذایی را نسبت به رژیم‌های غذایی کشورهای شمال اروپا و آمریکا، بهتر دانستند.
همه چیز زیر سر روغن زیتون است

به‌طور کلی در این رژیم غذایی، روغن زیتون به‌عنوان یک رکن اصلی تلقی می‌شود و حتی در تهیه غذا نیز از آن استفاده می‌شود. مطالعات نشان داده است که این روغن برخلاف اکثر روغن‌های مایع، در اثر حرارت آسیب نمی‌بیند و می‌توان از آن در سرخ‌کردن نیز استفاده کرد.
متخصصان برای روغن زیتون چند اثر مهم قائلند
:
)1 به‌دلیل مصرف روغن زیتون موجود در این رژیم، مردم سواحل مدیترانه کمتر به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می‌شوند، زیرا روغن زیتون مانع از افزایش کلسترول بد می‌شود‌.کلسترول بد‌ یا ال.دی.ال یا همان چربی است که در اکثر آزمایش‌های خون به‌عنوان چربی خون بالا درنظر گرفته می‌شود و با افزایش آن بیماری‌های قلبی نیز بروز می‌کنند اما کلسترول خوب یا اچ.دی.ال مانند یک جاروبرقی، کلسترول‌های اضافی را از سطح سلول پاک کرده و به کبد می‌فرستد تا تجزیه شوند.
علاوه بر این، مطالعات جدید نشان داده است که مصرف روغن زیتون به دلیل آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد از آسیب‌هایی که عوامل آسیب‌رسان به دیواره عروق وارد می‌آورند و حتی بروز بیماری‌های مزمن، نظیر سرطان جلوگیری می‌کند.
)2 امروزه در رژیم‌های غذایی، از 3 نوع چربی استفاده می‌شود، اول چربی‌های حیوانی، دوم چربی‌های گیاهی که از انواع دانه‌ها، مغزها و سبزیجات روغنی به‌دست می‌آید و سوم روغن زیتون. روغن زیتون نسبت به دو گروه دیگر مغذی‌تر بوده و غنی از ویتامین‌های A، B2، B1، C، D،E و K و آهن است.
این روغن برای سیستم گوارشی بسیار مفید است و با اینکه انرژی زیادی دارد اما چاق‌کننده نیست. نوشیدن روغن زیتون قبل از غذا از بروز زخم معده جلوگیری می‌کند و اگر‌ روزانه یک یا دو قاشق غذاخوری آن با لیمو و یا قهوه مصرف شود، مانع از بروز یبوست به‌خصوص در روده‌هایی که آسیب دیده‌اند، می‌شود.
)3 روغن زیتون به نام روغن زیبایی شناخته شده است زیرا از طریق اسیدهای چربی که دارد، سلول‌ها را به‌صورت یک دست در کنار هم قرار داده و موجب ساخت عروق بیشتر در کنار سلول‌های پوستی می‌شود و با افزایش خونرسانی به این سلول‌ها، پوست صاف‌تر و درخشنده‌تر به‌نظر می‌رسد. روغن زیتون، موجب حفظ خاصیت ارتجاعی و انعطاف پوست و عضلات شده و زخم و سوختگی‌ها را ترمیم می‌کند و در رفع خشکی پوست بسیار مفید است.
)4 این روغن در درمان عفونت دستگاه ادراری و مشکلات کیسه صفرا نیز بسیار مفید است. در ضمن در درمان التهاب معده در کودکان، تکامل رشد مغزی و تقویت و استحکام استخوان‌ها بسیار موثر شناخته شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد