گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

مایونز رژیمی برای چاق‌ها

دکتر کیمیاگر، معتقد است: <مصرف سس‌های رژیمی، به دلیل کاهش 50 درصدی چربی در این محصولات می تواند تا حدودی کالری اضافی را که موجب چاقی می‌گردد، کاهش دهد. افزودن ماست به سس مایونز معمولی به نسبت‌مساوی 50( به )50 هم همین اثر را دارد.>
در کارخانجات تولیدکننده این سس، به منظور کاهش چربی در فرمولاسیون سس های رژیمی اغلب از نشاسته، ژل سلولز و یا سایر ترکیباتی که بافت محصول را به سس مایونز واقعی نزدیک می‌نماید، استفاده می‌شود. از آنجایی که ما طرز تهیه سس مایونز خانگی را آموزش دادیم، در اینجا طرز تهیه سس مایونز رژیمی خانگی را هم بیان می‌کنیم. در هر قاشق غذاخوری از این سس، تنها 18 کالری انرژی وجود دارد و از نظر کلسترول کاملا ایمن است.
مواد‌لازم‌برای‌تهیه‌این‌سس،‌به‌شرح‌زیر است:
آب سرد 2 فنجان
نشاسته ذرت2 قاشق غذاخوری
سرکه سفیدیک چهارم فنجان
ماست کم چربیک چهارم فنجان
سس خردل2 قاشق چای خوری
برای تهیه این سس، ابتدا، نشاسته ذرت را در آب سرد مخلوط کرده و خوب به هم بزنید، سپس، آن را روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. در حال جوش نیز، مخلوط کردن را به مدت 1-2 دقیقه ادامه دهید تا مخلوط کاملا یکنواخت گردد. سپس، مخلوط را در کاسه‌ای ریخته و سایر ترکیبات را به آن اضافه کنید.
این سس را می‌توان به مدت دو هفته در یخچال نگهداری نمود و به عنوان، طعم دهنده به تن ماهی و یا مخلوط با سس قرمز ویا سس فلفل قرمز استفاده نمود. در ضمن، در صورت تمایل به طعم شیرینی می‌توانید 1-2 قاشق چای‌خوری شکر به این مخلوط اضافه کنید.
مایونز فایده هم دارد
شاید باور نکنید، ولی به تازگی تحقیقات بر روی سس مایونز به نتایج امیدوارکننده‌ای رسیده است. در آگوست سال 2000، نتایج تحقیقی در مجله تغذیه بالینی امریکا به چاپ رسید. به عقیده پژوهشگران امریکایی، مصرف سس مایونز در دوران قاعدگی خانم‌ها، درد ناشی از آن را در روزهای اولیه این سیکل کاهش می‌دهد.
به علاوه، از آنجایی که، ویتامین E نقش عمده‌ای در کاهش مرگ ناشی از سکته دارد، دریافت منظم آن از طریق مواد غذایی مانع از بروز سکته می‌شود.اما این حرف‌ها دلیل نمی‌شود که روزی یک پاتیل سس مایونز بخورید.
دکتر مسعود کیمیاگر، به عنوان یک متخصص تغذیه، معتقد است: <خوردن روزانه یک قاشق غذاخوری سس مایونز، در صورت تمایل، برای افراد بی‌ضرر و بلامانع است ولی نباید در مصرف این ماده غذایی افراط کرد. همواره باید حد تعادل را رعایت کرد تا همیشه بتوان از خوردن مایونز در کنار غذا و سالاد لذت برد.>
روش تهیه مایونز در منزل
مواد لازم برای تهیه سس مایونز:
تخم مرغ1 عدد
روغن مایعدو سوم فنجان
سرکه4 قاشق غذا خوری
نمکنصف قاشق چای‌خوری
ابتدا، زرده را از سفیده جدا کنید، سپس زرده را با نمک و سرکه به مدت 30 ثانیه در مخلوط‌کن بزنید. یک قاشق غذاخوری روغن و یک چهارم قاشق چایخوری نمک به مخلوط‌کن در حال کار اضافه نمایید. افزودن روغن را ادامه دهید تا نصف روغن مخلوط شود. بقیه روغن را در حالی به سس اضافه نمایید که سس هنوز سفت نشده باشد. توجه داشته باشید که این سس را فقط 3 تا 4 روز می‌توان در یخچال نگهداری کرد، پس آن را در حجم زیاد تهیه ننمایید.
اغلب سس‌های خانگی، 75 درصد چربی دارد، در حالی که سس‌های کارخانه‌ای از 65 تا 70 درصد چربی تشکیل شده اند. زیرا، در نوع کارخانه ای به جای زرده تخم‌مرغ، از مقدار زیادی آب و کمی لیستین اضافی یا سایر امولسیفایرها نظیر سویا افزوده می‌شود. در سس‌های خانگی، به دلیل استفاده از زرده تخم مرغ خام، امکان مسمومیت با باکتری سالمونلا وجود دارد، در حالی که این باکتری به دلیل انجام عملیات پاستوریزاسیون در نوع کارخانه‌ای دیده نمی‌شود. البته لازم به توضیح نیست که استفاده از مواد اولیه مرغوب و اجرای اعمال پاستوریزاسیون برای این محصول در کارخانجات الزامی است ولی این بدان معنا نیست که همه کارخانجات اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم که حتما سس‌های تهیه شده در کارخانجات معتبر را تهیه کنید
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد