گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

بخورید و ورزش کنید

دوچرخه سواری

محققان خبرهای خوشی برای ورزشکاران دارند. آنها می‌گویند تحرک و فعالیت به شما اجازه می‌دهد تا به مقدار کافی غذا بخورید.

به گزارش بی‌بی‌سی، بررسی‌های این محققان نشان داده که بعد از ورزش، هورمون‌های بدن دست به کار می‌شوند و اشتهای شما را سرکوب می‌کنند. بنابراین حتی اگر خیالتان از بابت اضافه وزن هم راحت باشد و دست خودتان را برای خوردن باز بگذارید، باز بیشتر از حد معینی نمی‌توانید بخورید و همین راز تناسب اندام ورزشکارها نسبت به افراد بی‌تحرک‌ است.

البته این نکته که ورزش کالری می‌سوزانند، نکته جدیدی نیست. همه ما می‌دانیم که با فعالیت بدنی، مقداری از انرژی غذایی را که خورده‌ایم، مصرف می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم تا به صورت چربی در بدن‌مان جمع شود.

با این حال برخی‌ها این طور از موضوع برداشت کرده بودند که با ورزش، تازه اشتهایمان باز می‌شود و به همان اندازه که سوزانده بودیم، دوباره می‌خوریم. اما این مطالعه، در دانشگاه سلطنتی لندن، خلاف این را نشان می‌دهد.

در این مطالعه، ابتدا به دو گروه با وزن و شرایط مشابه بدنی، مقدار مشخص و مساوی صبحانه داده شد. یک گروه بلافاصله بعد از صبحانه شروع به ورزش کردند و این کار را یک ساعت ادامه دادند؛

در حالی که گروه دیگر صاف نشستند و هیچ تکانی به خودشان ندادند. بعد از این مدت، همان طور که انتظار می رفت، مشخص شد که افراد ورزشکار، 492 کیلوکالری سوزانده‌اند و درمقابل افراد بی‌حرکت، فقط 197 کیلوکالری!

اما در مرحله بعد، باز هم به هر دو گروه خوراکی داده شد تا هر چقدر میلشان می‌کشد، بخورند. نتیجه این شد که آنها که ورزش کرده بودند، 913 کیلوکالری خورده بودند و آنها که بی‌حرکت سر جایشان نشسته بودند، 762 کیلوکالری خورده بودند.

حالا ممکن است بگویید: «پس ورزشکارها که بیشتر خوردند». بله، درست است. اما این فقط ظاهر قضیه است. ورزشکارها بیشتر خورده‌اند، اما قبلش کلی انرژی سوزانده‌‌اند و یک حساب و کتاب ساده نشان می‌دهد کسانی سود برده‌اند که بعد از غذا بلند می‌شوند و ورزش می‌کنند.

بررسی‌های آزمایشگاهی خون این دو گروه از افراد داوطلب هم نشان داده‌است که سطح هورمون‌های کاهش دهنده ی اشتها هم بعد از ورزش بالا می‌رود.

این هورمون‌ها پیام‌هایی به مغز مخابره می‌کنند که فرد احساس سیری کند و چندان میلی به خوردن نداشته باشد.

به این ترتیب ورزش، هم باعث سوختن انرژی غذاهایی که جلوتر خورده شده اند می‌شود و هم با کنترل اشتها، از زیاده‌خوری و ریزه‌خواری جلوگیری می‌کند.

این مطالعه در نشریه «بیماری‌های غدد» چاپ شده ‌است و تاکید دوباره‌ای است که اگر می‌خواهید سالم باشید و اندام متناسبی هم داشته ر‌باشید، تنها به رژیم غذایی بسنده نکنید.

برخی مطالعات نشان داده اند افرادی وجود دارند که رژیم غذایی سفت و سختی می‌گیرند، اما بعد از رژیم نه تنها وزن کم نمی‌کنند، بلکه وزنشان اضافه هم می‌شود. علت آن هم چیزی نیست جز پشت کردن و بی‌اعتنایی به ورزش و فعالیت بدنی.

منبع : همشهری

نظرات 1 + ارسال نظر
حسین دوشنبه 8 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 11:33 http://www.sportcd.blogfa.com

به نام خدا
قابل توجه اساتید ودانشجویان رشته تربیت بدنی و همچنین علاقه مندان به رشته های ورزشی :
با توجه به اینکه ویدئوهای ضبط شده روی DVD و CD یکی از بهترین و موثرترین روشهای آموزشی محسوب میشوند ما نیز توجه خود را به این مقوله معطوف کرده ایم.ویدئوهای آموزشی ما در نوع خود با کیفیت ترین و جدیدترین محصولات محسوب میشوند که توسط قهرمانان و مدرسان بزرگ مربوط به هر رشته ورزشی تهیه شده اند که بر روی cd و dvd تهیه شده است . در انتخاب رشته های ورزشی به علاقه جوانان ایرانی و نیز به ورزشهای پایه توجه شده است. ورزشهایی چون فوتبال - والیبال - بسکتبال - تنیس - آیروبیک به دلیل جذابیت و محبوبیت بین جوانان انتخاب شده اند. از طرفی ورزشهای پایه ای چون شنا - دومیدانی و ژیمناستیک نیز در لیست گنجانده شده اند . تعداد cd های مذکور به شرح زیر است:
والیبال: شامل آموزش اسپک ،آموزش سرویس و پاس غیر مستقیم ، آموزش پاسور ، آموزش دفاع روی تور و سطح زمین ، آموزش 50 نکته پیشرفته والیبال ، آموزش دفاع تک به تک ( در 6سی دی) قیمت : 180000ریال
فوتبال : شامل آموزش همه حرکتهای صحیح تکنیکی ، آموزش فوتبال سرعتی، مهارت های تکنیکی مایکل اوون، مهارتهای تکنیکی دیوید بکهام ، بازی قهرمانان منچستر یونایتد ( در 15سی دی ) قیمت : 450000ریال
بسکتبال : آموزش کار با توپ ، آموزش بازی سازی ، آموزش حمله تک به تک، آموزش پرتاب به سبد ، آموزش پاسکاری ( در 11 سی دی)، قیمت : 330000 ریال
ایروبیک : شامل آیروبیک توسط سیندی کراوفورد،آیروبیک با وزنه سبک، آیروبیک بالا تنه کلودیو شیفر ، آیروبیک پایین تنه کلودیو شیفر ، ( در 4 سی دی) قیمت 120000 تومان
شنا : شامل آموزش پروانه مایکل فلپز ، آموزش شنای آزاد (کرال سینه) ، آموزش شنای قورباغه، آموزش شنای پروانه، آموزش کرال پشت،نحوه استارت برگشت و پایان (در 7 سی دی ) ، قیمت 210000ریال
ژیمیناستیک : شامل آموزش مهارت های اولیه ،متوسط این محصول کاملا جامع تمامی جنبه های ژیمیناستک را بیان کرده است . تکنیکها و پیشرفتهای تدریجی حرکات زمینی، خرک، دار حلقه، پرش از خرک، پارالل و بارفیکس و..... می‌باشد.
( در5 سی دی ) قیمت :150000ریال
دومیدانی: شامل آموزش دو سرعت ، آموزش پرتاب دیسک ، آموزش پرتاب وزنه ، آموزش پرش ارتفاع ، آموزش پرش طول ، آموزش پرش سه گام آموزش پرش با نیزه ، آموزش دو با مانع ( در 8 سی دی ) قیمت 240000 ریال
تنیس روی میز: شامل آموزش از مقدماتی تا پیشرفته (در 4 سی دی ) قیمت :120000ریال
توجه : لازم به ذکر است که با توجه به قیمت سی دی ها در صورتی تعداد 30 نفر یا بیشتر خواهان مجموعه کامل
سی دی ها باشند (هر 60 سی دی که قیمت واقعی آن بالغ بر 180000 تومان می باشد ) ما باقیمت 29000 تومان (هرنفر 29000 تومان) تمام مجموعه را همراه با یک کیف سی دی نفیس در اختیارشان میگذاریم .





لازم به ذکر است که هر کس حاضر به ثبت نام افراد از باشگاه یا دانشگاه خود شود
به ازای هرنفر 2500 تومان پورسانت می گیرد.
قابل توجه مسئولین دانشگاههایی که رشته تربیت بدنی دارند با معرفی دانشجویان خود به ما
علاوه بر دریافت پورسانت ویژه یک مجموعه کامل هدیه بگیرید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد