گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

تقسیم بندی پروتئین های غذا

پروتئین های غذا برحسب آمینواسیدهای آن تقسیم بندی می شوند . گرچه در این تقسیم بندی ، یک اصطکاک بوجود می آید ، اما برای ارزیابی کیفیت پروتئین، اصل ساده ای را فراهم می کند .

برخی از پروتئین ها آنقدر آمینواسید اساسی دارند که اگر تنها منبع پروتئنی موجود در غذا باشند می توانند رشد بدن را تامین کنند . این پروتئین ها 33درصد آمینواسید اساسی و 66 درصد آمینواسید غیر اساسی دارند . تمام پروتئین های حیوانی به جز ژلاتین که فاقد تریپتوفان و لیزین است ، پروتئین های کاملی هستند .

پروتئین های ناقص آنهایی هستند که از نظر کیفی نامرغوبند ، یا اینکه ارزش بیولوژیکی آنها پائین است یا دارای تعداد کمی از یک یا چند آمینواسید اساسی هستند و         نمی توانند تمام آمینواسیدها را برای سنتز پروتئین های بدن تهیه کنند . این پروتئین ها تقریبا دارای 25درصد از آمینواسیدهای اساسی هستند و اگر این نوع پروتئین ها تنها منبع پروتئینی غذا باشند ، نه تنها بافت جدیدی تشکیل نمی شود ، بلکه بافتهای کهنه و فرسوده نیز ترمیم نخواهند شد .

اگر حیوانی با چنین رژیمی تغذیه شود ، به سرعت وزنش کاهش می یابد . تمام    پروتئین های گیاهی ، به جز پروتئین بادام ، از جمله پروتئین های ناقص هستند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد