گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

ارزش تکمیلی پروتئین ها

با تکمیل کردن دو پروتئین گیاهی که بتوانند یکدیگر را بطور همزمان کامل کنند یا یک پروتئین ناقص گیاهی با مقدار کمی پروتئین حیوانی ،   می توان ارزش غذایی پروتئینی را کامل کرد . مثلا اگر گندم که فاقد لیزین ، و دارای میتوفین است ، با لوبیای سویا که میتونین ندارد،ترکیب شود ،آنچه که بدست می آید ، دارای تمام آمینواسیدهای اساسی است . همچنین با مخلوط کردن مقدار کمی شیر با آرد گندم ، آمینواسیدهایی که در گندم نیست ، فراهم می شود . در نتیجه ، ارزش بیولوژیکی گندم بالا می رود .

بعضی از پروتئین ها ، که از آمینواسیدهای اساسی فقط یک نوع را کم دارند ، اگر تنها منبع پروتئین غذا باشند ، می توانند بافتهای بدن را ترمیم کنند ولی برای رشد کافی نیستند .این پروتئین ها ، نیمه کامل نام دارند و کمترین آمینواسید آنها آمینواسید محدود کننده ، نامیده می شود 

آرژنین ، آمینواسید محدود کننده کازئین و میتونین موجود در ماهی و تخم مرغ است . لیزین ، آمینواسیدی است که غالبا پروتئیهن های گیاهی فاقد آن هستند و پس از آن میتونین ، یکی از آمینواسیدهای محدود کننده ای است که مقدارش در پروتئین های مختلف فرق می کند .

اگر یک پروتئین کامل بخش کمی از رژیم غذایی را تشکیل دهد ، مانند یک پروتئین نیمه کامل عمل می کند .

 اعمال

ما به این دلیل از پروتئین استفاده می کنیم که منبع آمینواسید است، اما باید توجه داشت انچه را که بدن از غذاهای پروتئینی کسب می کند، آمینواسیدهای ضروری است. نوع و مقدار آمینواسیدهایی که برای بدن پروتئین غذایی تهیه می کنند، نشان می دهد که چگونه بدن می تواند عملا وظایف خود را در ارتباط با آمینواسیدهای مورد  نیاز انجام دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد