گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

دوست داران فست فود در معرض آسیب کبدی و افزایش وزن هستند

 بر اساس نتایج یک بررسی کوچک در سوئد، خوردن زیاد فست فودها و تحرک و ورزش کم می تواند کبد را دستخوش آسیب کند. به گزارش محیا نیوز در این پژوهش 18 داوطلب بالغ سالم و خوش اندام که سطح فعالیت فیزیکی خود را به کمتر از 5000 قدم در روز رسانده بودند و به مدت 4 هفته روزانه حداقل دو وعده فست فود می خوردند علایم بارزی از آسیب کبدی را نشان دادند. وزن آنان نیز افزایش یافته بود.
گروه دیگری از داوطلبان که از نظر سن و جنس با اعضا» گروه اول یکسان بودند و یک رژیم غذایی طبیعی داشتند علایمی از آسیب کبدی یا افزایش وزن نداشتند.دکتر فردریک نیستورم و همکارانش از بیمارستان دانشگاهی لینکوپینگ سوئد نتایج پژوهش خود را در مجله پزشکی دستگاه گوارش منتشر کردند.
این بررسی که "چالشی به نام فست فود" نام داشت به منظور مشاهده تاثیر دو برابر شدن میزان کالری مصرفی روزانه و افزایش10 تا 15 درصدی وزن بدن بر سلامت کبد طراحی شد. در پایان هفته چهارم، به طور متوسط 6/5 کیلوگرم به وزن دوست داران فست فود اضافه شد. وزن پنج نفر از آنان 15 درصد افزایش یافت و یک نفر از آن ها تنها در عرض 2 هفته، 12 کیلوگرم وزن اضافه کرد. علاوه بر این پس از تنها یک هفته مصرف رژیم فست فود، آزمون های خونی افزایش آشکاری در سطح آنزیم کبدی آلانین آمینوترنسفراز (ALT) را نشان داد. سطح ALT در طی چهار هفته بررسی بیش از چهار برابر شد. پزشکان معمولا از سطوح بالای ALT و دیگر آنزیم های کبدی برای تشخیص بیماری کبدی پیش از بروز علایم بهره می برند. در 11 نفر از افرادی که رژیم فست فود داشتند، سطوح ALT به اندازه ای افزایش یافت که حاکی از بروز آسیب کبدی بود. افزایش  ALTبا افزایش وزن و مصرف بالای قند و کربوهیدرات مرتبط است. چربی زیاد در کبد نشانه دیگری از آسیب است. تنها یک نفر از افراد گروه فست فود به "کبد چرب" مبتلا شد اما نتایج آزمایش شرکت کنندگان دیگر افزایش شیب دار محتوای چربی سلول های کبد را نشان داد که با مقاومت به انسولین مرتبط بوده و خود پیش درآمد دیابت است. هیچ یک از این تغییرات در میان گروه مقایسه که رژیم غذایی طبیعی داشتند مشاهده نشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد