گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

تاثیر مکمل جنسینگ در افزایش عملکرد ورزشکاران استقامتی

رییس انجمن تغذیه چین تایپه با اشاره به تاثیر مکمل جنسینگ در رشته‌های استقامتی هم‌چون بوکس، جودو، تکواندو، کشتی و ... گفت: این مکمل برای رشته‌های قدرتی همانند وزنه‌برداری مناسب نیست.

دکتر چیاوهوا از چین تایپه درباره حضورش در دهمین همایش علوم ورزشی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فرصت بسیار خوبی بود که با حضور در این همایش ایران را بشناسم. با توجه به اخباری که دورادور از ایران دریافت می‌کردم با حضور در همایش متوجه شدم واقعیت با آن چیزی که تصور می‌کردم متفاوت بود. واقعا همه چیز در آرامش است و ایرانیان مهمان نوازان بسیار خوبی هستند.

او ادامه‌ داد: در این همایش بستر خوبی برای تبادل اطلاعات علمی بین دانشجویان و اساتید فراهم شده بود و مشارکت دانشجویان در مباحث علمی نشان از بالا بودن سطح علمی فارغ‌التحصیلان علوم ورزشی بود.

وی با بیان این که ریکاوری تاثیر زیادی در بخش تغذیه ورزشکاران حرفه‌یی دارد، گفت‌: یکی از مباحث مهمی که برای ارتقای عملکرد ورزشکاران حائز اهمیت است، بحث تغذیه قبل از تمرین، بین تمرین و بعد از تمرین است که باید متناسب با وضعیت بدنی ورزشکار و هم‌چنین ریکاوری باشد. اگر این مساله رعایت نشود قطعا تغذیه نمی‌تواند تاثیر مثبتی در ارتقای عملکرد ورزشکار داشته باشد.

رییس انجمن تغذیه چین‌تایپه در رابطه با نقش مکمل جنسینگ در ارتقای عملکرد ورزشکاران استقامتی، خاطرنشان کرد: جنسینگ یک ترکیب مفید و خوب به نام آر جی وان دارد که یکی از مکمل‌های بسیار جدید در سال 2017است. البته دو سال پیش در این زمینه مقاله‌ای به چاپ رسید، اما امسال این مکمل به طور جدی در بین ورزشکاران حرفه‌یی در حال‌ اجرا شدن است. ضمن این که عملکرد این مکمل  بر اساس ترکیب RG۱ در فصل‌های مختلف متفاوت است و استفاده بیش از آن در صورتی که از یک درصد بیش‌تر باشد روی عملکرد ورزشکار تاثیرات منفی را بر جای می‌گذارد.

او در پاسخ به این پرسش که این مکمل برای چه رشته‌های تاثیر مثبتی دارد؟ خاطرنشان کرد: برای ورزشکاران استقامتی  که در بوکس، تکواندو، جودو، کشتی و ... فعالیت می‌کنند و تایم زمان اجرای مسابقات آن‌ها تا حدودی طولانی است این مکمل در ارتقای عملکردشان بسیار تاثیر مثبتی دارد، اما در رشته وزنه‌برداری به خاطر این که ورزشکار در چند ثانیه وزنه می‌زند مکمل مناسبی نیست‌. آر جی وانی  که در این مکمل وجود دارد استقامت را افزایش می‌دهد و بیش‌تر به درد ورزشکاران استقامتی می‌خورد تا قدرتی.

چیاوهوا خاطرنشان کرد: در جنسینگ ترکیبی به نام RB۱ وجود دارد که برای افزایش استقامت در ورزشکاران رشته‌های استقامتی بهتر است ترکیب آر بی وان کم و آر جی وان زیاد باشد تا عملکرد را در آن‌ها ارتقا ببخشد.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا دوست دارید در همایش‌های بعدی نیز به ایران سفر کنید؟ گفت‌: اگر دعوت شوم مطمئنا حضور پیدا خواهم کرد. من به شرکت در مباحث علمی علاقه زیادی دارم و حضور دانشجویانی که از سطح بالایی برخوردار هستند و با علاقه مباحث علمی را دنبال می‌کنند شوق زیادی در من ایجاد می‌کند.