گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

ایران-عربستان؛ دیپلماسی ورزشی

با اتمام اغلب لیگ های فوتبال در قاره کهن نوعی رخوت در میان اهالی این رشته به چشم می آید. به عنوان مثال در ایران اغلب فعالیت های باشگاهی تعطیل است. در این میان بیشتر از فعالیت مشخص ورزشی گرما در بحث جابه جایی و نقل و انتقالات بازیکنان به چشم می آید.

اگرچه در این ایام تعطیلی و توقف حرف اول و آخر را می زند اما کیست که نداند اگر تیم های مدعی امروز به فکر نباشند فردا شرایط سختی خواهند داشت.

اما در این بین فوتبال در بخشی دیگر بسیار داغ و پر حرارت است. انجام تک بازی های حساس و سرنوشت ساز در راه انتخابی جام جهانی فوتبال که سال آینده در روسیه برگزار می شود کوره و تنور فوتبال را گاه گرمتر از حد تصور می کند.

این اتفاق منحصر به چند کشور است. به عنوان مثال چند روز پیش بازی دو تیم استرالیا و عربستان سعودی بازتابی جهانی داشت. دیداری که در آن سعودی ها با یک حرکت غیرمتعارف هم بازی و هم اخلاق را باختند. اینان به بهانه واهی از انجام مراسم یادبود حوادث تروریستی به بهانه این که در فرهنگشان چنین رسمی نیست سرباز زدند. این در حالی بود که پیش از این بارها چنین کاری را کرده بودند.

مسابقات گروه دوم آسیا و اقیانوسیه چهار مدعی جدی دارد که تا به اینجا ژاپن، استرالیا، عربستان و سپس امارات بیشترین شانس را دارند. عراق و تایلند امیدی برای حضور در جام جهانی ندارند.

پس از غلبه استرالیا بر عربستان اگر بر حسب احتمالات فراوان ژاپن و استرالیا را صعود کننده مستقیم فرض کنیم آنگاه عربستان راهی پلی آف خواهد شد و سایه نه چندان سنگین امارات را احساس خواهد کرد.

در گروه اول اما ایران از کره و ازبکستان پیشی گرفته تا این دو تیم و سوریه امیدهایشان را برای یک سهمیه و یک تیم پلی آف جستجو کنند.

همه این ها حکایت از گرمای فوتبال در قاره کهن دارد. گرمایی که تا شهریورماه ادامه خواهد داشت.

اما آسیایی ها ی علاقه مند به فوتبال مراحل حساس تر لیگ قهرمانان را هم دارند تا به آن فکر کنند.

اکنون هشت تیم از شرق و غرب در رقابت های امسال باقی مانده اند تا شانس خود را برای قهرمانی جستجو کنند.

از ایران تنها یک تیم(پرسپولیس) در این پیکارها باقی مانده که طبق قرعه باید با الاهلی عربستان دیدار کند. قرعه ای که باید منصفانه گفت به شکل خوبی نصیب ما شد.

بی گمان الهلال و العین تیم های قوی تری بودند که دیگر دیدار نیمه نهایی منطقه غرب آسیا را برگزار خواهند کرد. مشکل بزرگ در این میان همانا برگزاری بازی نمایندگان ایران و عربستان در زمین بی طرف است. اتفاقی که بیشتر به نفع حریفان ماست. 

بدون تردید بازی در ایران و حضور خیل تماشگر موهبتی است که فعلا نماینده ایران از آن بی بهره است. اتفاقی که با توجه به مشکلات سیاسی برنامه ریزی فوتبال آسیا را دچار مشکل اساسی کرده است. اتفاقی که با توجه به مشکلات حاد سیاسی بین قطر با امارات و عربستان به نظر می رسد برنامه ریزی را سخت تر و سخت تر می کند.

در لابلای خبرهای فوتبالی داشتیم که تلاش هایی برای رفع این مشکل در جریان است و اگر نه امسال بلکه برای سال بعد شاید شاهد رفع این محدودیت ها باشیم.

این خبر در روزهایی که تنش های سیاسی حادتر از همیشه هست بیشتر به یک شعار و تلاش بی حاصل می ماند. اما همین روزنه هم می تواند مایه امیدواری باشد تا ورزش و دیپلماسی ورزشی باردیگر نقش آفرین باشد.

به این خبر توجه کنید:

دور جدید مذاکرات فدراسیون ایران با فیفا به منظور بررسی راهکار حل مشکلات میزبانی ایران و عربستان بعد از ماه رمضان در زوریخ انجام می‌شود. با افزایش مناقشات سیاسی ایران و عربستان در سال 2016، دامنه این مشکلات به ورزش و به ویژه به فوتبال دو کشور رسید و در جریان لیگ قهرمانان دو فصل اخیر، نمایندگان ایران و عربستان به خواست کشور عربستان و با رأی AFC در کشور ثالث از نمایندگان همدیگر میزبانی کردند.

این در حالی است که به منظور حل این مشکلات، اواخر سال گذشته مسئولان فدراسیون فوتبال به امید آنکه فیفا در این مناقشه میانجگری کند، راهی زوریخ شدند تا با مذاکره با مسئولان فدراسیون جهانی فوتبال راه حلی برای این مشکل پیدا شود.

دور اول این مذاکرات به نظر برای مقامات فوتبال ایران خوشایند بود چراکه به اذعان آنها اگرچه کشور ثالث همچنان باید میزبانی دیدارهای رو در روی باشگاه‌های ایرانی و عربستانی را به عهده می‌گرفت اما از لحاظ مالی روند به سود باشگاه‌های ایرانی پیش رفته بود. هرچند که بعدها اعلام شد باید مفاد گفت و گوهای مطرح شده محرمانه باقی بماند و در این خصوص جزئیات بیشتری اعلام نشد.

بر همین اساس حالا از فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد مسئولان فدراسیون فوتبال ایران قرار است دوباره بعد از ماه رمضان برای برگزاری نشست دوم با مسئولان فیفا در خصوص بررسی راهکارهای حل مشکلات ایجاده شده در راه میزبانی باشگاه‌های ایرانی و عربستانی از یکدیگر راهی زوریخ شوند.

حمیدرضا آصفی، مشاور بین‌الملل فدراسیون فوتبال  این خبر را تأیید کرد.

به این ترتیب باید چشم انتظار بود تا پس از برگزاری این جلسات شاهد تحولاتی در رفت و آمد تیم های ورزشی باشیم. اگرچه رفتارهای نه چندان خوشایند حریفان ایران چنین باوری را کم رنگ می کند. وقتی عربستانی ها عصیان زده در بازی با استرالیا چنین رفتاری را دارند و از هم اکنون با کشور قطر سخت ترین برخورد را دارند نباید به آینده نزدیک و رفع مناقشات چندان امیدوار بود. مگر آن که دیپلماسی ما آن قدر قوی باشد که فیفا را وادار به واکنش سخت کند.

بدون شک در این میان بحث برگزاری موفق میزبانی از سوی ایران در رقابت های گوناگون ارزشی ده چندان دارد. ایران با برگزاری مسابقات موفق در لیگ جهانی والیبال و در پی آن بازی مقابل ازبکستان می تواند به مراجع بزرگ جهانی بباوراند که کوچکترین مشکلی از این بابت وجود ندارد. اگرچه اجرای چنین کاری ساده است اما باید امیدوار بود که تماشاگران فهیم ایرانی (به خصوص در دیدارهای فوتبالی) شرایط سخت امروز را درک کنند و کوچک ترین گزکی به دست بدخواهان ندهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد