گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

واقعیت‌هایی در مورد نوشیدنی‌های چربی سوز

در مورد نوشیدنی‌های مفید برای چربی سوزی، باورهای اشتباه زیادی وجود دارد. اول اینکه شما بابت هضم نوشیدنی که آشامیده‌اید چربی سوزی نمی‌کنید. ادعاهای زیادی وجود دارد که می‌گوید ترکیب عناصر خاصی با هم و نوشیدن آنها باعث می‌شود چربی بسوزانید، اما در واقع این ادعاها صحت ندارند.

نوشیدنی های چربی سوز

چربی سوزی زمانی روی می‌دهد که بدن شما شروع می‌کند به استفاده از چربی ذخیره شده به عنوان انرژی. این اتفاق زمانی روی می‌دهد که کالری دریافتی شما کمتر شود و یا نیازتان به انرژی افزایش یابد. بیشتر انرژی مورد نیاز بدن، صرف حفظ عملکردهای اساسی آن می‌شود مانند ضربان قلب، انرژی برای مغز، اعصاب‌ها و حرکت‌های دیافراگم. یک جای دیگر که بدن برای آن انرژی صرف می‌کند، فرایند هضم و گوارش است. غذاها و آشامیدنی‌هایی که ما می‌خوریم لازم است به مولکول‌های کوچکی تبدیل شوند تا بدن بتوانند جذب‌شان کند.

این فرآیند به انرژی نیاز دارد، اما در واقع بخش بسیار کوچکی از کل انرژی سوخته شده است. در اینجا حقایقی را برای شما می‌گوییم که در مورد ارتباط نوشیدنی‌ها و چربی سوزی مطرح است. بهتر است گول تبلیغاتی که وعده‌ی چربی سوزی را به شما می‌دهند نخورید چون همه‌ی آنها اغراق‌آمیز و واهی هستند.

چای سبز و کافئین

چای سبز

چای سبز یکی از متداول‌ترین نوشیدنی‌های موثر در چربی سوزی است زیرا ترکیباتی دارد که به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

کافئین به عنوان یک محرک عمل می‌کند که متابولیسم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، آنتی اکسیدان‌های خاصی به نام کاتچین در چای سبز موجود است که آن نیز روی سوخت و ساز بدن تاثیر می‌گذارد، اما واقعیت این است که این تاثیر چای سبز، بسیار اندک است.

همچنین در مطالعاتی که درباره‌ی تاثیر چای سبز در کاهش وزن انجام شده از دوز بسیار بالایی از آن استفاده شده است؛ حدود ۱۵ فنجان در روز! کارشناسان توصیه می‌کنند از مصرف مکمل‌های چای سبز خودداری کنید چون برای کبد بسیار مضر هستند. چای سبز به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌ فواید زیادی برای سلامتی دارد و جدای از موضوع کاهش وزن، بسیار خوب است که آن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. فقط یادتان باشد گنجاندن چند فنجان چای سبز در تغذیه، قرار نیست انقلابی در کاهش وزن‌تان به پا کند!

قهوه

قهوه

قهوه هم مانند چای سبز حاوی کافئین است که سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد، اما باز هم مانند چای سبز، تاثیرش اندک است. نوشیدن قهوه، متابولیسم‌تان را آنقدر افزایش نمی‌دهد که اتفاق خاصی در چربی سوزی روی دهد. نوشیدن قهوه فوایدی برای سلامتی دارد اما در مورد کاهش وزن، تاثیرش چشمگیر نیست.

قهوه می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد، اما کاهش وزن، نتیجه‌ی ترکیبی از چند عامل است؛ نه فقط آشامیدن یک نوشیدنی. 

یک هشدار: قهوه می‌تواند بسیار پُر کالری باشد، قهوه‌های طعم‌دار و شیرین گزینه‌های چندان مناسبی نیستند. بنابراین اگر می‌خواهید از فواید قهوه بیشترین بهره را ببرید، آن را تیره، و با مقدار بسیار کمی خامه و شیرین کننده بنوشید.

آب و لیموترش

نوشیدنی لیمو

ترکیب آب و لیموترش هم نوشیدنی مناسب دیگری برای چربی سوزی است. این ایده که نوشیدن آب طعم‌دار شده با لیموترش می‌تواند چربی سوزی را بیشتر کند به مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ برمی‌گردد. این تحقیق که روی موش‌ها انجام شد نشان داد که ترکیبات موجود در لیموترش توانسته بود سوخت و ساز چربی را در موش‌هایی که تغذیه‌ی پُرچرب داشتند افزایش بدهد. مشکل این استنتاج این جاست که این مطالعه روی موش‌ها صورت گرفت، دوز لیموترش بسیار بسیار بالا بود و از پوست لیموترش استفاده شد، نه از آب لیموترش. افزودن عصاره‌ی لیموترش یا سایر میوه‌ها به آب آشامیدنی‌تان می‌تواند ایده‌ی بسیار خوبی برای افزایش مصرف مایعات در طول روز باشد. ضمنا، می‌توانید مصرف ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان‌های‌تان را هم افزایش بدهید، اما صرفا نوشیدن ترکیب آب و لیموترش تاثیری روی چربی سوزی‌تان ندارد.

آب سرد

آب سرد

آیا نوشیدن آب سرد نسبت به نوشیدن آب ولرم، واقعا کالری سوزی را بیشتر می‌کند؟ پاسخ مثبت است، اما بسیار کم. بنا به مقاله‌ای از دانشگاه آرکانزاس، نوشیدن آب سرد به جای آب ولرم می‌تواند ۸ کالری بیشتر بسوزاند. از جنبه‌ی متابولیسم و کاهش وزن، این مقدار قابل توجه نیست. 

اگر نوشیدن آب سرد به شما کمک کند که مصرف مایعات خود را بیشتر کنید، مفید است. همچنین بدن‌تان هم سریع‌تر آبرسانی می‌شود، مخصوصا اگر گرم‌تان شده باشد. اما افزایش چشمگیری در چربی سوزی روی نخواهد داد.

نوشابه‌های رژیمی

نوشیدنی های رژیمی

این توصیه که نوشیدن نوشابه‌های رژیمی که شیرین‌کننده‌های مصنوعی دارند موجب چربی سوزی می‌شوند درست نیست، چون استفاده از این گونه آشامیدنی‌ها موجب نمی‌شود که بدن‌تان به عنوان سوخت سراغ چربی‌ها برود. 

پس بهتر است در دام تبلیغات مربوط به این محصولات نیفتید. کارشناسان می‌گویند مصرف نوشابه‌های رژیمی با وجود اینکه از نظر تکنیکی، کالری ندارند اما بخش پاداش مغز را تحت تاثیر قرار داده و باعث مصرف بیشتر سایر غذاها شده و در نتیجه تاثیر منفی بر سلامت گوارش می‌گذارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد