گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

اصلاح الگوی حرکتی با "کفی الکتریکی هوشمند" ساخت محققان کشور

محققان کشور کفی فوق هوشمندی را عرضه کردند که قادر به اصلاح الگوی حرکتی در کودکان و دانش‌آموزان است، ضمن آنکه در صورت گام برداشتن ناصحیح به فرد هشدار خواهد داد.

به گزارش ایسنا، سه عمل جذب ضربه ناشی از برخورد پا به زمین، حفظ تعادل و انتقال نیروهای عضلانی اندام تحتانی برای حرکت دادن بدن به جلو حین راه رفتن از ویژگی‌های این کفی است و عمل راه رفتن نیز بر عهده پا قرار دارد.

این در حالی است که پنجه پای اغلب افراد هنگام راه رفتن بطور مستقیم و رو به جلو یا اندکی به سمت خارج قرار می‌گیرد. کج گذاشتن پا به سمت داخل مخصوصا در کودکان کم سن در شروع راه افتادن بسیار رایج است. در تعدادی از کودکان بدون هیچ مشکل استخوانی این رفتار منجر به عادت می‌شود و پاهای متمایل به خارج یا داخل آنها باعث راه رفتن ناصحیح شده و مشکلات بسیاری را در پی دارد.

به منظور اصلاح گام برداشتن، محققان کشور اقدام به طراحی و ساخت "کفی الکتریکی هوشمند اصلاح الگوی حرکتی" کردند. هدف از ساخت کفی هوشمند الکتریکی جدید، اصلاح الگوی راه رفتن و ترک عادات ناصحیح در حین راه رفتن با استفاده از ویبریشن آلارمی است.

در اثر راه رفتن ناصحیح، کفی هوشمند الکتریکی با تشخیص تغییرات در زاویه و میزان فشار وارد شده در حین راه رفتن ناصحیح به این کفی، با اعمال هشدار و آلارم به‌صورت ویبره فرد را از عادات ناصحیح راه رفتن آگاه می‌کند. این روش موجب خواهد شد تا از صدمات و آسیب‌های بسیاری که در اثر گام برداشتن ناصحیح ایجاد می‌شود، جلوگیری به عمل آورد.

این کفی هوشمند علاوه بر آنکه از شکل‌گیری آناتومی و فرم غیر صحیح در ساختار بدن جلوگیری می‌کند، مانع از وارد شدن فشار زیاد به بخشی از استخوان‌های پا، کوفتگی و نهایتا زخم در بخش مورد آسیب در پا خواهد شد.

جلوگیری از خستگی در اثر قرار دادن ناصحیح پاها به علت روش راه رفتن ناصحیح، وارد شدن آسیب به چشمان به علت ضربات کف پا در حین راه رفتن ناصحیح، جلوگیری از حالت ناهنجاری بدن و آسیب‌های جسمانی به ستون فقرات از دیگر اثرات پیشگیری‌کننده این کفی هوشمند الکتریکی است.

کفی طراحی شده دارای کاربردهای وسیعی است. از آن می‌توان برای تمام کودکان و دانش‌آموزان در دوران رشد،‌ افراد دارای ناهنجاری راه رفتن به سمت داخل و خارج،‌ پس از عمل جراحی، بیماران دچار پوکی استخوان، بیماران دیابتی و افراد مسن و سالخوردگان استفاده کرد.

این کفی فوق هوشمند است؛ چراکه در داخل آن حسگرها به گونه‌ای تعبیه شده‌اند که اختلاف فشار اولیه در حالت استاندارد را نسبت به حالت راه رفتن ناصحیح تشخیص می‌دهد. علاوه بر آن قادر به اندازه‌گیری و تشخیص تغییر در زاویه قراردهی پا در دو حالت راه رفتن استاندارد و ناصحیح است.

این طرح از سوی احسان قربانی، فاطمه شهیدی زندی و شیما شهیدی زندی در فستیوال نوآوری‌های صنعت تجهیزات ورزشی و توانبخشی عرضه شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد