گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

کودک‌تان را هرگز بالا نیندازید

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که با دیدن یک کودک او را در آغوش گرفته و برای خنداندن کودک، او را به بالا پرتاب می کنید؟ اگر شما عوارض این کار را بدانید، هرگز چنین کاری را با کودک نمی کنید.  

پرتاب کردن کودک به بالا

پرتاب کودک به سمت بالا و گرفتن او باعث ایجاد سندروم تکان کودک می شود که جان کودک را به خطر می اندازد.

به گفته محققان ، نظر صدها نفر پزشک در رابطه با سندرم تکان کودک پرسیده شد. به گفته پزشکان بالا پرت کردن کودک به کودک آسیب های جدی وارد می کند.

این آسیب ها می تواند خطر مرگ را برای کودک در پی داشته باشد، زیرا باعث میشود بچه به کما برود، شبکیه چشم به طور جدی خونریزی کند، در مغز خون لخته شود (هماتوم ساب دورال) و یا شاید به فوت کودک منجر شود.

ششصد و بیست و هشت پزشکی که برای مسئله پرتاب کودک در سمیناری شرکت کرده بودند، پزشکانی بودند که در آمریکا در ده بیمارستان بزرگ کودکان به ارزیابی جراحت های کودکان در اثر پرتاب به بالا پرداخته بودند.

در این سمینار بیشتر از 80 درصد پزشکان اظهار کردند که اگر کودک زیر سه سال را تکان دهیم، خون در مغزش جمع می شود. 90 درصد متخصصان هم گفتند به احتمال خیلی زیاد، با تکان کودک ، شبکیه چشم او دچار خونریزی شدید می شود. 78 درصد پزشکان هم گفتند احتمال دارد کودک به کما رفته و یا فوت کند.

دکتر علیرضا زالی، متخصص مغز و اعصاب درباره معایب و خطرات مغزی پرتاب کردن شیرخواران به سمت بالا اظهار می کند:

«گاهی در برخی از مناطق کشور این مسئله عادت شده است تا برای اینکه نشاطی در شیرخواران ایجاد شود آنها را به بالا پرتاب می‌کنند، چون وقتی شیرخوار به سمت بالا پرتاب می‌شود یک هیجان برای او ایجاد می‌شود و نشاط ظاهری دارد و افراد با خنده و تبسمی که بر لب او می‌نشیند، تصور می‌کنند این عمل، کار نشاط آوری است.

پرتاب کردن شیرخواران به سمت بالا، بسیار خطرناک است و کاملاً باید از این عمل اجتناب کرد، زیرا علت آن است که در شیرخواران اندازه سر نسبت به بقیه بدن بیشتر است و چگالی، حجم جمجمه و مغز نسبت به بدن تناسب آن متفاوت است و با این کار یکی از مخرب‌ترین فرآیندهای آسیب رسان به مغز، که اساساً تغییر شتاب می‌گویند رخ می‌دهد، به همین دلیل است در حوادث ترافیکی می‌بینیم که بیشترین آسیب به مغز وارد می‌شود.

هر موقع که شتاب علاوه بر خود سرعت از شتاب بالا به پایین یا از پایین به بالا رخ دهد، این را در اصطلاح پزشکی به آن «اکسلریشن» می‌گویند که یکی از مخرب ترین فرآیندهای آسیب رسان به بافت مغز است.

با پرتاب کردن شیرخواران به سمت بالا و به خاطر حجم و چگالی بالاتر مغز نسبت به بدن؛ متاسفانه بر اثر این سندرم آسیب جدی به مغز وارد می‌شود و این کار حتماً آسیب رسان است و می‌تواند مشکلات مغزی در بچه ایجاد کند.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد