گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

هفت علامت التهاب آپاندیس

آپاندیسیت نوعی بیماری است که به دلیل مسدود و ملتهب و عفونی شدن آپاندیس (زایده ای کوچک چسبیده به روده بزرگ) ایجاد می شود. در این مطلب به 7 علامت مهم این بیماری اشاره می کنیم.  

آپاندیس


آپاندیسیت مشکلاتی در سطح عبور خون ایجاد می کند و زمانی که فشار در این ناحیه افزایش می یابد یک واکنش التهابی بروز می کند که به سلامتی آسیب می زند.

با وجود اینکه هنوز کارایی آپاندیس مشخص نشده است، اما اگر این التهاب به موقع درمان نشود ممکن است مرگبار باشد. بنابراین لازم است که علائم این بیماری شناخته شده باشد، چون باید به موقع تشخیص داده شده و مورد جراحی قرار بگیرد. در این مطلب به مهم ترین علائم این بیماری اشاره می کنیم.

آپاندیسیت : درد شکمی شدید

بروز
درد شدید در ناحیه شکم اولین نشانه از بروز آپاندیسیت است. این درد که به تدریج پیشرفت کرده و بیشتر می شود به دلیل التهاب و فشار وارده به آپاندیس ایجاد می شود. در حالت کلی درد در قسمت پایین و راست شکم ایجاد می شود و میزان شدت آن ساعت به ساعت متفاوت است. با این حال در اکثر موارد درد ممکن است بسیار نزدیک به ناف یا در قسمت پایین کمر نیز احساس شود. این علامت رایج آپاندیسیت با سرفه یا تکان دادن پاها و شکم شدیدتر و وخیم تر می شود.

آپاندیسیت: حالت تهوع و استفراغ

بروز
حالت تهوع و استفراغ ناگهانی نیز یکی دیگر از علائم التهاب آپاندیس است. این علائم که با احساس ضعف نیز همراه است در بین بیمارانی که در مراحل پیشرفته بیماری قرار دارند رایج تر است.گفتنی است که حالت تهوع و استفراغ در 90 درصد موارد دیده می شود و تقریبا همیشه بعد از درد شدید در قسمت تحتانی شکم بروز می کند.

اگر فردی دچار این مشکلات شده باشد، باید بلافاصله به اورژانس مراجعه کرده و معاینه شود. درست است که بروز چنین مشکلاتی همیشه الزاما نشانه آپاندیسیت نیست، اما ممکن است نشان دهنده مشکلات دیگری باشد که در هر صورت باید مورد بررسی قرار گیرد.

آپاندیسیت : یبوست و اسهال

باوجوداینکه برخی از بیماران مبتلا به
آپاندیسیت با مسئله دفع مشکل پیدا کرده و دچار یبوست می شود عده ای دیگر نیز به اسهال مبتلا می شوند. این علائم گوارشی که ممکن است در خصوص بیماری های دیگر نیز بروز کند، نتیجه التهابی است که آپاندیس را درگیر می کند. اسهال و یبوست در طول روز بیمار را آزار داده و در اغلب موارد به همراه گاز و التهاب بروز می کنند.

آپاندیسیت : برآمدگی شکم

برآمدگی شکم حس ورم دردناک و فشاری است که معمولا به دلیل مشکلات گوارشی بروز می کند. این مسئله باعث ورم شکم حتی در افرادی که شکمی تخت دارند می شود. برآمدگی شکم در موارد بروز آپاندیسیت شایع است، چون به دلیل واکنش التهابی بافت ها و تجمع گاز بروز می کند.

آپاندیسیت : تب

علائم آپاندیسیت زمانی بروز می کنند که رشد این بیماری تا مرحله ای می رسد که مشابه علائم عفونت های معدی و روده ای می شود. به همین دلیل نیز علاوه بر احساس درد، بیمار دچار تب، عرق سرد و لرز نیز می شود. اگر تب افزایش پیدا کند و یا به طور مداوم دوباره بروز کند، حتما باید به پزشک مراجعه شود. اگر تغییر دمای بدن جزئی و خفیف باشد، اما فرد در ناحیه شکم حساس درد کند، نیاز به مراجعه به پزشک لازم و ضروری است.

آپاندیسیت : بی اشتهایی

اگرچه فرد عادت به تغذیه مناسب دارد و خوب غذا می خورد، اما در صورت ابتلا به آپاندیسیت اشتهای خود را از دست خواهد داد. التهاب آپاندیس در عملکرد گوارشی اختلال ایجاد کرده و در اغلب موارد تولید هورمون گرسنگی را مختل می سازد. در این صورت نیز فرد باید فورا به پزشک مراجعه کند، چون عدم تغذیه درست بدن را در معرض برخی کمبودها قرار می دهد که آسیب رسان هستند. در واقع لازم است که فرد علت بی اشتهایی را بررسی کند، چون این مسئله ممکن است به بیماری ها و مشکلات دیگر نیز مربوط شود. اما زمانی که بی اشتهایی با علائم دیگر ذکر شده همراه باشد حتما باید مورد بررسی قرار گیرد.

آپاندیسیت: درد فشاری

دردی که در اثر فشار ایجاد می شود به تشخیص دقیق تر این مشکل در ناحیه آپاندیس کمک می کند. این درد معمولا در زمان معاینه پزشک ایجاد می شود، یعنی زمانی که پزشک روی قسمت راست تحتانی شکم فشار وارد می کند بروز می کند. این درد شدید و تیرکشنده است و شدت آن برحسب فشار وارد شده تغییر می کند. زمانیکه منطقه مورد نظر رها می شود فرد درد شدید در آن ناحیه احساس می کند و این مسئله شک در خصوص احتمال آپاندیسیت را افزایش می دهد.

اگر خودتان یا اطرافیان تان علائم ذکر شده را احساس می کنید ممکن است که دچار آپاندیسیت شده باشید. در این صورت بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید و یا با اورژانس تماس بگیرید. یادتان باشد که تشخیص زودهنگام باعث موفقیت زیادی در درمان می شود./.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد