گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

فواید قرار دادن پاها در سرکه

شما می توانید از سرکه به عنوان یک درمان طبیعی برای مشکلات بروز یافته در پاها استفاده کنید. کافیست پاها را به مدت 15 دقیقه در سرکه قرار دهید.

قرار دادن پاها در سرکه

سرکه یکی از ضروریات هر خانه ای است. شما می توانید از سرکه در آشپزی، تمیز کردن لوازم خانه و همچنین درمان های خانگی استفاده کنید. علاوه بر موارد ذکر شده سرکه می تواند خدمت زیادی به سلامت و آرامش پاهایتان کند. این ماده می تواند خستگی پاهایتان را رفع کند، پینه ها را کوچک تر و خشکی پاشنه ها را کمتر کند. همچنین درمان موثری برای از بین بردن عفونت و قارچ ها باشد. در واقع می توانید از سرکه به عنوان یک درمان طبیعی برای مشکلات پاها استفاده کنید. کافیست پاها را به مدت 15 دقیقه در سرکه قرار دهید.

موثرترین و کارآمدترین حمام برای پاها حمام با سرکه سفید است. سرکه سیب نیز برای درمان انواع مشکلات مربوط به پاها موثر است. در ادامه با جزئیات بیشتری، خواص سرکه را بررسی می کنیم.

سرکه برای رفع خستگی پاها

اگر زیاد راه رفته اید و تمام طول روز را سر پا ایستاده اید، بدون شک درد و خستگی زیادی در پاهایتان احساس خواهید کرد. برای رفع این خستگی با سرکه و برخی مواد دیگر محلولی تهیه کرده و پاهایتان را به مدت 15 دقیقه در آن قرار دهید. 

برای تهیه این ترکیب ضدخستگی به آب، یک لیوان (250 میلی لیتر) سرکه، یک لیوان کوچک تر (200 گرم) نمک دریایی، به همین میزان نمک اپسوم و یک لیوان(30 گرم) اسطوخودوس خشک نیاز دارید. 

سرکه برای برطرف کردن مشکل پای ورزشکار یا همان عفونت قارچی پا نیز مناسب است. اگر پاها را در محلول سرکه قرار دهید، علائم مشکل پای ورزشکار کاهش پیدا می کند و این عفونت از بین می رود

روش تهیه نیز بسیار ساده است. آب را گرم کنید تا به دمای قابل تحمل برسد. داخل تشت بریزید تا جایی که تا روی پاها را بپوشاند. لازم است در وضعیت راحتی بنشینید تا مدت 15 دقیقه در آرامش کامل باشید.

تمام مواد ذکر شده را در آب تشت بریزید و هم بزنید. سپس پاها را داخل تشت قرار دهید و 15 دقیقه صبر کنید. به خودتان آرامش دهید. خواهید دید خستگی و دردها به تدریج رفع می شوند.

سرکه برای مراقبت از پاها

سرکه پاهای شما را تمیز و زیبا می کند. چون پوست خشک و مرده پاشنه ها و دیگر نقاط را از بین می برد و پوست را صاف و زیبا می کند. برای این کار کافیست 1 لیوان سرکه سفید (200 میلی لیتر)، 7 لیتر آب و 20 قطره عصاره روغنی داشته باشید. علاوه بر این به سنگ پا نیز نیاز دارید.

ترکیبات اشاره شده را در یک تشت بریزید. پاها را به مدت 15 دقیقه داخل تشت قرار دهید. از سنگ پا برای ساییدن پوست مرده پاشنه ها و زیر انگشت ها استفاده کنید (سنگ پا را خیلی محکم نکشید). در نهایت پاها را کامل آب بکشید و خشک کنید. حتما اندکی کرم مرطوب کننده نیز به پاها زده و با ملایمت ماساژ دهید. 

هر هفته این حمام را امتحان کنید تا پاهایتان مرطوب و نرم بماند و از شر هر نوع خشکی و ترک در امان باشد. علاوه براین با این حمام هفتگی، بوی بد پاها نیز از بین رفته و خطر بروز قارچ نیز کاهش می یابد.

عفونت قارچی پا

سرکه سیب برای درمان پای ورزشکار

سرکه برای برطرف کردن مشکل پای ورزشکار یا همان عفونت قارچی پا (تصویر بالا) نیز مناسب است. اگر پاها را در محلول سرکه قرار دهید، علائم مشکل پای ورزشکار کاهش پیدا می کند و این عفونت از بین می رود. 

نصف لیوان سرکه سفید(125 میلی لیتر)، مقداری آب که تا روی پاها را بپوشاند و یک قاشق نمک نیاز دارید. ابتدا آب را به مقداری که قابل تحمل باشد گرم کنید و داخل تشت بریزید و پاها را به مدت 15 دقیقه در این محلول قرار دهید. سپس سرکه سفید را به طور مستقیم روی مناطقی که دچار پای ورزشکار شده است بریزید. در نهایت اجازه دهید پاها در هوای آزاد خشک شوند. 

می توانید به جای سرکه سفید از سرکه سیب استفاده کنید. می توانید از این محلول به مدت 10 روز برای درمان مشکل پای ورزشکار استفاده کنید. این محلول باعث تسکین خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود.

سرکه برای درمان قارچ ناخن انگشتان پا

سرکه سیب در درمان قارچ ناخن های انگشتان پا موثر است. برای این کار نیاز به یک لیوان سرکه سفید (250 میلی لیتر) و آب تا جایی که روی پاها را بپوشاند دارید. ابتدا آب را گرم کنید تا ولرم باشد. سپس آن را در تشت مناسب ریخته و سرکه را به آن اضافه کنید. پاها را به مدت 15 دقیقه در این محلول قرار دهید. 

برای بهره مندی از تاثیر این محلول توصیه می شود که روزی دو مرتبه از آن استفاده کنید. حالت اسیدی سرکه باعث تعادل pH ناخن ها شده و علائم ایجاد شده از طریق قارچ ها را تسکین می دهد. البته می توانید مانند پای ورزشکار به جای سرکه سفید از سرکه سیب استفاده کنید تا التهاب و درد ناشی از عفونت قارچی از بین برود.

نکته

اگر مشکلات ذکر شده با روش های اشاره شده درمان نشدند، حتما به متخصص بیماری های پا مراجعه کنید تا مشکل را برطرف کنید، چون پاها اعضای مهمی هستند که متاسفانه در اکثر موارد از سلامتی آنها غافل می شویم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد