گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

راهکارهایی برای پیشگیری از اضافه وزن در زمستان

با خودتان تصمیم گرفته‌اید این زمستان مراقب وزنتان باشید تا بالا نرود؟ از خواب کافی و در معرض نور خورشید قرار گرفتن تا داشتن تغذیه‌ی مناسب، راهکارهایی است که در این مطلب برایتان آورده‌ایم. با ما همراه باشید...

اضافه وزن در زمستان

 اگر یک چیز در مورد فصل زمستان وجود داشته باشد که چندان خوشایند نیست و اغلب از آن فراری اند، این است که بیشتر افراد در این فصل به‌ راحتی وزنشان افزایش می‌یابد و دچار اضافه وزن می شوند. به طوری که تحقیقات مختلف نشان داده است معمولاً افراد در ماه‌های زمستان حدود نیم کیلوگرم وزنشان افزایش می یابد که همین نیم کیلوها در طول سالیان مختلف ممکن است به ‌راحتی فرد را در معرض چاقی قرار دهد.

برای بالا بردن سرعت متابولیسم بدن و جلوگیری از پرخوری و اضافه وزن، وعده‌های غذایی خود را سرشار از ادویه‌ها کنید. استفاده از ادویه‌های گرم مانند فلفل قرمز، دارچین، گل میخک، سیر و زنجبیل متابولیسم بدنتان را افزایش می‌دهد

دلیل عمده‌ی افزایش وزن در فصل زمستان کاهش فعالیت بدنی به دلیل سردی هوا و کوتاه‌تر بودن روزهاست؛ که باعث می‌شود افراد معمولا زودتر به خانه‌هایشان بروند و تحرک بدنی‌شان کاهش یابد. برای مقابله با این مساله می‌توانید با راهکارهایی فعالیت بدنی‌تان را افزایش دهید؛ مثلا به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید، در منزل با دی وی دی های مختلف ورزش کنید، یا حتی لباس گرمی به تن کنید و به پیاده روی بروید. استخر آب گرم هم پیشنهاد خوبی است.
با این حال، اگر شما فکر می‌کنید که انجام دادن یک فعالیت منظم و اعتدال کافی داشتن در خوردن و آشامیدن برای جلوگیری از افزایش وزنتان کافی است باید تجدید نظری در افکارتان داشته باشید. برای جلوگیری از افزایش وزن در فصل زمستان، کارشناسان راهنمای کاملی دارند که از داشتن خواب کافی تا در معرض نور خورشید قرار گرفتن را در بر می‌گیرد. در ادامه راجع به آن‌ها و چند ماده‌ی غذایی مفید در این فصل توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.


انتخاب میان وعده‌های سالم و در دسترس

اصولاً زمستان فصلی است که میل ما برای خوردن غذاهای راحت و دم دستی افزایش می‌یابد. پس باید در انتخاب غذاها و مخصوصا میان وعده ها خیلی دقت کنیم تا دچار افزایش وزن ناخواسته نشویم. راه حل این معما این است که میان وعده‌های سالم و دم دستی مانند انواع سبزیجات زمستانه همچون هویج، انواع پیاز و پیازچه‌ها، چغندر، انواع کدوهای زمستانی، سیب زمینی شیرین، شلغم، زردک و کلم همیشه در دسترستان باشد. این یک موقعیت برد - برد برای شماست، زیرا میل شدید شما به خوردن را بدون این که دچار اضافه وزن شوید، برطرف می‌سازد.


در معرض نور خورشید قرار بگیرید

در فصل زمستان خودتان را در معرض تابش نور آفتاب قرار دهید. تابش خیلی کم نور خورشید می‌تواند گرایش شما به مصرف غذاهای با کالری بالا، کربوهیدرات‌های چرب مانند کیک‌ها، کلوچه‌ها، بستنی و چیپس‌ها افزایش دهد. فقدان یا کمبود نور خورشید تولید سروتونین را در بدن ما کاهش می‌دهد. سروتونین مسئول تقویت روحیه‌ و سرکوب اشتهای کاذب به غذا خوردن است.


به اندازه‌ی کافی بخوابید

این یک خبر خوب برای همه‌ی اون‌هایی است که عاشق خوابیدن در زمستان هستند. اگر می‌خواهید از افزایش وزنتان در فصل زمستان جلوگیری کنید، مهم است که به اندازه کافی بنا بر نیاز بدنتان بخوابید.
کمبود خواب متابولیسم بدنتان را کند می‌کند و منجر به تمایلات ناسالم برای دریافت کربوهیدرات‌ها می‌شود. این یکی از دلایلی است که موجب افزایش وزنتان در زمستان می‌شود. قبل از خواب، از مصرف قهوه اجتناب کنید، شما حداقل به 8 ساعت خواب در فصل سرد نیاز دارید.

بدنتان را گرم کنید

هوای سرد منبع استرس برای بدن است و برخی از ما زمانی که تحت استرس قرار می‌گیریم، تمایل به غذا خوردن پیدا می‌کنیم. این دلیلِ افزایش وزن برای اکثر مردم ناشناخته است. شما باید دمای بدن خود را پایدار نگه دارید و برای این کار انرژی لازم است. برای فرو نشاندن این احساس گرسنگی، از سبزیجات برگ سبز، حبوبات، فلفل‌های تند و زنجبیل استفاده نمایید.
مراقب باشید که برای گرم شدن به نوشیدنی‌های پرکالری چون شیرقهوه، کافی میکس و ... پناه نبرید؛ برخی از این نوشیدنی‌ها کالری بالایی دارند.


مصرف ادویه‌ها را افزایش دهید

برای بالا بردن سرعت متابولیسم بدن و جلوگیری از پرخوری و اضافه وزن، وعده‌های غذایی خود را سرشار از ادویه‌ها کنید. استفاده از ادویه‌های گرم مانند فلفل قرمز، دارچین، گل میخک، سیر و زنجبیل متابولیسم بدنتان را افزایش می‌دهد. این ادویه‌ها هنگامی که به غذایتان اضافه می شوند، جوانه‌های چشایی‌تان را شگفت‌زده می‌کنند. آن‌ها همچنین به شما کمک می‌کنند تا از مصرف سس‌های آماده‌ی شیمیایی پرهیز کنید؛ در واقع با یک تیر دو نشان خواهید زد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد