گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

عدم دریافت چربی‌های سالم و ۶ هشدار برای بدن!

حذف کامل چربی‌ها از رژیم غذایی، بهترین روش برای کاهش وزن یا ارتقاء سلامت نیست. چربی‌ها برای جذب مواد مغذی مهم مانند ویتامین‌های ای، کا، دی و آ مورد نیاز هستند. علاوه بر این، چربی‌ها به عنوان یک بلوک ساختمانی برای غشاء سلولی و ایجاد هورمون در بدن مورد نیازند.
 

چربی های سالم


برخی از چربی‌ها از قبیل امگا ۳ برای کاهش التهاب بدن ضروری هستند و مصرف آن‌ها در کاهش وزن نیز می‌تواند مؤثر واقع شود.
راهنماهای بین‌المللی تغذیه توصیه می‌کنند که ۲۵ تا ۳۰ درصد از کل میزان کالری دریافتی شما در روز باید از طریق چربی‌ها باشد. در اینجا ۶ نشانه هشداردهنده که به شما می‌گویند به اندازه کافی از رژیم غذایی‌تان چربی دریافت نمی‌کنید، معرفی شده است:

احساس سرما: عدم دریافت کافی چربی‌های سالم، می‌تواند دمای بدن را به هم بزند و شما همیشه احساس سردی کنید. قبل از این که با احساس سرما در بدن به فکر پوشیدن لباس بیشتر شود، مطمئن باشید که آیا به میزان کافی چربی از رژیم غذایی‌تان دریافت کرده‌اید یا نه. سلول‌های چربی در بدن ما مسئول تولید گرما هستند و افرادی که ذخیره چربی بدنشان بسیار پایین است، اغلب حتی در فصول گرم سال، از احساس سرما شکایت می‌کنند.

خشکی پوست: چربی‌ها برای حفظ سلامت پوست و جوانی آن بسیار ضروری هستند. اولین عضو بدن که در اثر کمبود چربی سلامت خود را از دست می‌دهد، پوست شماست. اگر پوستتان خشک است و شوره می‌زند، ممکن است دلیلش مصرف ناکافی چربی سالم باشد.

چربی‌ها برای حفظ سلامت پوست و جوانی آن بسیار ضروری هستند. اولین عضو بدن که در اثر کمبود چربی سلامت خود را از دست می‌دهد، پوست شماست. اگر پوستتان خشک است و شوره می‌زند، ممکن است دلیلش مصرف ناکافی چربی سالم باشد

عدم تمرکز و خستگی ذهنی: دلایل متعددی برای خستگی ذهنی و عدم تمرکز وجود دارد که یکی از آن‌ها فقدان چربی‌های مهم در رژیم غذایی است. در این میان، کمبود امگا ۳ به طور خ خاص می‌تواند بر عملکرد ذهنی تأثیر بگذارد. چون امگا ۳ واحد سازنده مغز و سیستم عصبی مرکزی است. برخی مطالعات نشان می‌دهند چربی‌های غیراشباع در برابر افت ادراک و حتی زوال عقل نقش دفاعی دارند.

چرخه قاعدگی نامنظم: تغییرات هورمونی از دلایل نامنظم شدن چرخه قاعدگی هستند. در این میان عدم دریافت چربی‌های ضروری و سالم، منجر به عدم تولید کافی هورمون‌هایی می‌شود که تنظیم کننده قاعدگی هستند. یکی از عوارض جانبی چنین حالتی، افزایش احتمال پوکی استخوان است. زنانی که سیکل قاعدگی منظمی ندارند، احتمال این که چگالی استخوانی‌شان کاهش یابد بیشتر است.

کمبود ویتامین‌های محلول در چربی: کمبود ویتامین‌های محلول در چربی تقریباً نادر است و معمولاً در کشورهای پیشرفته دیده نمی‌شود. با این حال کسانی که دچار سوءتغذیه یا رژیم غذایی غلط هستند، کمبود این ویتامین‌ها را تجربه می‌کنند. ویتامین ای یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است.

کاهش کلسترول اچ دی آل و افزایش‌تری گلیسیرید: دریافت رژیم‌های غذایی کم چرب می‌تواند خطر ابتلا به تری گلیسیرید بالا را افزایش دهد و میزان کلسترول خوب یا اچ دی آل را کم کند. مصرف زیاد کربوهیدرات‌ها به جای چربی‌های سالم خوراکی نیز می‌تواند موجب افزایش ‌تری گلیسیرید همراه با کاهش اچ دی آل شود. دریافت ۳۵ درصد از کالری توسط چربی‌ها ایده آل است به شرطی که این چربی‌ها از منابع سالمی چون روغن زیتون، مغزها، دانه‌ها و آووکادو باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد