X
تبلیغات
زولا

گروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش
23 اسفند 1396

رایج‌ترین باورهای غلط تغذیه‌ای حتی در افراد سالم

باورهای غلط در علم تغذیه گاهی آن‌قدر پیچیده می‌شوند که درستی و نادرستی آن‌ها را نمی‌توان تشخیص داد.  

باورهای تغذیه ای

گاهی بعضی از این اطلاعات با وجود نادرستی آن‌قدر دهان به دهان شده‌اند که به شکل یک قانون درآمده‌اند، یعنی یک اصل که باید طبق آن دست به غذا برد.
در اینجا رایج‌ترین افسانه‌های تغذیه‌ای که حتی افراد سالم نیز آن‌ها را باور کرده‌اند، بیشتر معرفی می‌شوند:

میوه مانند شیرینی خاصیت چاق‌کنندگی دارد: برای کنترل وزن نیازی به اجتناب کامل از میوه نیست. حتی به نظر می‌رسد کسانی که میوه بیشتری می‌خورند، در کاهش وزن موفق‌تر هستند. حتی برخی از تحقیقات حاکی از آن هستند که میوه‌ها در مقایسه با سبزیجات، قدرت بیشتری در کاهش وزن دارند.

خوردن چربی باعث چاقی می‌شود: برخی از چربی‌ها در کنار خاصیت چاق‌کنندگی که دارند، خاصیت سیرکنندگی هم دارند و باعث می‌شوند که در وعده‌ها و ساعات بعد، غذای کمتری بخورید. چربی‌های منابع گیاهی مثل روغن زیتون، آووکادو و مغزها، هورمون ضداشتها را افزایش می‌دهند. این نوع چربی‌ها التهاب را در بدن کاهش داده و متابولیسم را بالا می‌برند.

چربی‌های منابع گیاهی مثل روغن زیتون، آووکادو و مغزها، هورمون ضداشتها را افزایش می‌دهند. این نوع چربی‌ها التهاب را در بدن کاهش داده و متابولیسم را بالا می‌برند

اثر غذاهای ناسالم با ورزش سوزانده می‌شود: این یک باور غلط است. افزودنی‌های مصنوعی که در تهیه مواد غذایی فراوری‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرند، خطر بروز بیماری‌های خودایمنی را بالا می‌برند. در ضمن تلاش برای جبران ضرر رژیم غذایی ناسالم از طریق ورزش، نه تنها مفید نیست بلکه به بدن صدمه هم می‌زند زیرا فعالیت بدنی به بدن ما استرس وارد می‌کند. اگر غذایی که می‌خوریم به قدر کافی مغذی و سالم نباشد، بدن ما نمی‌تواند به ترمیم خود بعد از ورزش بپردازد و در این صورت، بدن فرد ضعیف و آسیب‌پذیرتر می‌شود.

مصرف پروتئین محدودیت ندارد: پروتئین مورد نیاز بدن در حدی است که بتوان وظایف خود را به درستی انجام داد. شما باید در همه وعده‌های غذایی خود پروتئین داشته باشید اما مقدار آن را باید کنترل کنید. توصیه می‌شود که اگر از نظر بدنی فرد فعالی هستید، به ازای هر کیلوگرم از وزن ایده آل بدن خود، یک گرم پروتئین مصرف کنید.

بلافاصله بعد از ورزش نباید غذا خورد: پس از ورزش، باید حتماً غذا خورد تا بدن به ترمیم و بازسازی خود بپردازد. خوردن غذا یا میان وعده سالم و مغذی، مواد خام لازم که سلول‌ها برای بازسازی خود به آن‌ها نیاز دارند را در اختیار بدن قرار می‌دهد. برای اینکه بهترین نتیجه را از ورزش خود بگیرید، پس از ورزش از خوراکی‌هایی استفاده کنید که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، پروتئین خالص و چربی‌های سالم باشند.

منبع: آوای سلامت

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان می ماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)