گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

سهم ایران از تولید علم در علوم انسانی بیشتر شد

مقایسه میزان تولید علم در حوزه‌های مختلف نشان می دهد که سهم ایران از تولید علم در حوزه علوم انسانی و اجتماعی در دنیا افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، از اهداف شورای تحول و ارتقای علوم انسانی می توان به برنامه ریزی برای تولید منابع علوم انسانی و معرفی آن در صحنه‌های بین‌المللی و همچنین برنامه ریزی برای تقویت تولید علم و نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی اشاره کرد.

یکی از پایگاه های بررسی تولید علم که می توان تولید علم حوزه علوم انسانی و اجتماعی را در آن بررسی کرد پایگاه کلاریویت آنالتیکز (آی.اس.آی) است.

سهم ایران از تولید علم علوم انسانی و اجتماعی دنیا از 0.4 درصد در سال 2012 به 0.6 درصد در سال 2017 رسیده است که از رشد 47 درصدی حکایت می‌کند

اطلاعات تولید علم جمهوری اسلامی ایران در پایگاه کلاریویت آنالتیکز (آی.اس.آی) نشان می دهد که سهم ایران از تولید علم علوم انسانی و اجتماعی دنیا از 0.4 درصد در سال 2012 به 0.6 درصد در سال 2017 رسیده است که از رشد 47 درصدی حکایت می‌کند.

نمودارهای این پایگاه نشان می‌دهد از سال 2012 تا 2015 سهم ایران از تولید علم علوم انسانی و اجتماعی دنیا حدود 0.4 درصد بود که این رقم از سال 2016 به 0.6 درصد رسید. آخرین اطلاعات در سال 2018 دلالت بر سهم 0.7 درصدی ایران و رشد قابل توجه در این زمینه دارد.

نگاهی به حجم تولید علم در حوزه علوم انسانی و اجتماعی نشان می‌دهد که از سال 2012 تاکنون سالانه به طور متوسط بین 400 هزار مقاله تا 600 مقاله در این حوزه در سطح بین‌المللی تولید شده‌اند که حدود یک پنجم یعنی 20 درصد تولید علم دنیا را شامل می‌شود.

از جمهوری اسلامی ایران در مجلات علوم انسانی و اجتماعی بین‌المللی دنیا در سال 2017 تعداد 3 هزار و 303 مقاله منتشر شده است. این رقم در سال 2012 تعداد یک هزار و 975 مقاله بود که نشان از افزایش تعداد مقالات دارد.

در صورتی که سال 2017 را مبنای بررسی سهم کشور از تولید علم در حوزه‌های مختلف قرار دهیم سهم علوم کشاورزی، پایه، فنی و مهندسی و پایه از کل تولید علم دنیا به ترتیب حدود 2.4، 2.1، 2.8 و 1.3 درصد است.

درخصوص سهم علوم پزشکی باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به ماهیت پژوهشهای دانشگاههای علوم پزشکی تولید علم آنها فقط به شاخه علوم پزشکی محدود نمی شود، بلکه بخش قابل ملاحظه‌ای از تولید علم آنها در مجلات علوم پایه منتشر می‌شود. همچنین بخشی از تولید علم آنها در حوزه های فنی مهندسی، کشاورزی و حتی علوم اجتماعی نیز منتشر می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد