گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

ساخت فوتبال‌دستی برای بیماران حسی‌حرکتی در کشور

محققان کشور با تغییراتی در فوتبال دستی، به گونه‌ای این بازی را برای بیماران حسی-حرکتی تغییر دادند که موجب بهبود عملکرد عضلات آنها خواهد شد.

علیرضا سرحدی‌زاده، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به طراحی و ساخت فوتبال دستی برای بیماران حسی حرکتی، گفت: برای کاربردی کردن فوتبال دستی با کاربرد برای بیماران حسی‌ حرکتی تغییراتی در آن ایجاد کردیم، به گونه‌ای که از مدارهای الکتریکی استفاده شد.

وی با بیان اینکه این فوتبال دستی به صورت برقی کار می‌کند، خاطرنشان کرد: با تغییراتی که در این ابزار ایجاد کردیم، بیماران حسی حرکتی برای حرکت دادن عروسک‌ها و توپ نیاز به چرخاندن دسته‌های آن ندارند، بلکه این اقدام با استفاده از کلیدهایی که در آن تعبیه شده است، انجام خواهد شد.

سرحدی‌زاده اضافه کرد: استفاده از کلید در فوتبال دستی باعث شده است که بیماران حسی حرکتی که توانایی بازی با فوتبال دستی معمولی و انجام دیگر بازی‌ها را ندارند، به راحتی بتوانند از این سرگرمی بهره ببرند.

مجری طرح با تاکید بر اینکه این وسیله برای بیماران حسی حرکتی مانند مبتلایان به دیستروفی (بیماری عضلانی که در آن ماهیچه‌های بدن خیلی ضعیف می‌شوند و دلیل آن ناتوانی بدن برای ساختن پروتئین است) قابل استفاده است، ادامه داد: از آنجایی که این بازی یک وسیله مهیج و سرگرم کننده است، موجب بهبود عملکرد عضلات و همچنین وضعیت روحی و روانی آنها خواهد شد.

به گزارش ایسنا، طرح فوتبال دستی بیماران حسی حرکتی از سوی علیرضا سرحدی‌زاده دانش‌آموز دبیرستان استعدادهای درخشان علامه حلی بم اجرایی شد و در نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی رتبه دوم گروه علوم زیستی و پزشکی را از آن خود کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد