گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

نمره مردود ستاره‌ها در کمیسیون ورزشکاران/ دریغ از یک خروجی مثبت در ۴ سال


نمره مردود ستاره‌ها در کمیسیون ورزشکاران/ دریغ از یک خروجی مثبت در ۴ سال

کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک درحالی وارد دومین دوره انتخابات می شود که در چهارسال گذشته هیچ دستاوردی چشمگیری نداشت و تمام وعده و وعیدها در حد حرف باقی ماند.

به گزارش ایسنا، دومین دوره انتخابات کمیسیون ورزشکاران چهار روز دیگر برگزار می شود  و ورزشکاران با رای خود ترکیب این کمیسیون را برای چهار سال دیگر تعیین می کنند. چهار سال اول کمیسیون قطعا برای هیچ یک از ورزشکاران راضی کننده نبود چون نه وعده‌ای محقق شد و نه گره‌ای از مشکلات ورزشکاران باز شد. قرار بود بیمه ورزشکاران پیگیری شود یا تعاونی برای ورزشکاران تاسیس شود اما دریغ از اینکه یکی از این وعده ها عملی شود. نکته این است این کمیسیون سعید معروف را برای کاندیداتوری در انتخابات کمیسیون ورزشکاران IOC معرفی کرد اما حتی حرکت جدی  یا برنامه منسجمی که نشان دهد ایران به دنبال گرفتن این کرسی است، مشاهده نشد و عملا این کمیسیون هیچ دستاوردی نداشت. 

این کمیسیون در چهار سال گذشته آنقدر در گیر حواشی و اختلافات بود که فرصتی برای رسیدگی به کارها نداشت و حتی قبل از المپیک گام مثبتی برای نمایندگان ایران، در راه آماده سازی برای حضور در المپیک توکیو برنداشت. با وجود اینکه کمیسیون ورزشکاران تنها کمیسیونی است که اعضای آن از طریق انتخابات تعیین می شوند که نشان از اهمیت بالای آن دارد اما به نظر می رسد در چهار سال گذشته  اهمیت این کمیسیون و جایگاه آن به خوبی به چشم نیامده است.

*ستارگانی که به اختلاف خوردند

نمره مردود ستاره‌ها در کمیسیون ورزشکاران/ دریغ از یک خروجی مثبت در ۴ سال

زمانی که انتخابات کمیسیون ورزشکاران در  آبان سال ۹۶ برگزار شد یک ترکیب  پرستاره  انتخاب شد. مجتبی عابدینی، قاسم رضایی، هادی ساعی، یوسف کرمی، الهه احمدی، زهرا نعمتی، مهدی کامرانی،آرش میراسماعیلی، سعید حسنی‌پور، کمیل قاسمی، حمید سوریان، کیانوش رستمی، علیداد ساوه‌شمشکی ، حمیدرضا قلی پور و کیمیا علیزاده ۱۵ عضو کمیسیون بودند. در این میان حمید سوریان به عنوان رییس این کمیسیون و هادی ساعی نیز به عنوان نماینده این کمیسیون در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک معرفی شدند. با توجه به اینکه چهره های نامداری در این کمیسیون حضور داشتند شاید خیلی از ورزشکاران این تصور را داشتند که قرار است اتفاقات خوبی رخ بدهد اما این کمیسیون نتوانست انتظارات را برآورده کند. 

*افرادی  که از کمیسیون رفتند

یک سال بعد از انتخابات، سوریان  از ریاست کناره گیری کرد و این سمت به آرش میراسماعیلی واگذار شد. حمید سوریان و کیانوش رستمی اولین نفراتی بودند که از این کمیسیون خارج شدند و حسن تفتیان و افشین نوروزی جای آنها را گرفتند. مهسا جاور جایگزین کیمیا علیزاده شد و سارا خوش جمال فکری بجای حمیدرضا قلی پور وارد کمیسیون شد. نکته این است جلسات این کمیسیون پرستاره نامنظم تشکیل می شد و اعضای آن  رغبتی برای حضور در جلسات نداشتند تا اینکه این کمیسیون عملا به حالت تعطیل درآمد.

پس از آن دودستگی در کمیسیون حالت علنی تر به خود گرفت و استعفای دسته جمعی تعدادی از اعضا و سپس جنجال در انتخابات مجدد رییس کمیسیون که سال گذشته برگزار شد، کاملا گواه بر این موضوع بود. انتخاب مجدد رییس (هادی ساعی) هم دردی از این کمیسیون دوا نکرد و از مرداد سال گذشته که انتخابات برگزار شد نه جلسه‌ای با خروجی مثبت برگزار شد و نه این کمیسیون اتفاق ویژه ی را رقم زد.

نمره مردود ستاره‌ها در کمیسیون ورزشکاران/ دریغ از یک خروجی مثبت در ۴ سال

*نارضایتی به حق ورزشکاران از ستاره ها

نکته مهم  این است اکثر ورزشکاران از عملکرد کمیسیون قبلی ناراضی هستند. این نارضایتی ورزشکاران به حق است چراکه کدام مصوبه کمیسیون در هیات اجرایی تصویب شد؟ حاصل چهار سال فعالیت این کمیسیون چه چیز بوده و از کدام حق ورزشکاران دفاع شده است؟ امیدواریم کمیسیون جدید متفاوت از کمیسیون قبلی عمل کند و  دوباره شاهد جنجال ها برای رسیدن به پست های مهم  در این کمیسیون نباشیم. البته ورزشکارانی هم که باید در این انتخابات رای بدهند، شاید بهتر باشد آگاهانه تر عمل کنند و چهار سال گذشته این کمیسیون را درس عبرت قرار بدهند. آنها باید به کسانی رای بدهند که واقعا با برنامه قدم جلو گذاشته اند و بدانند که حتما در جهت کمک به  ورزشکاران و احقاق حقشان تلاش می کنند نه اینکه تنها به دنبال گرفتن یک پست باشند و زمانی هم که به آن پست رسیدند فراموش کنند چه وعده هایی داده اند.

*چرا کمیسیون خروجی نداشت؟

نمره مردود ستاره‌ها در کمیسیون ورزشکاران/ دریغ از یک خروجی مثبت در ۴ سال

مجتبی عابدینی نایب رییس کمیسیون ورزشکاران در گفتگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که چرا کمیسیون در چهارسال گذشته نتوانست خروجی مثبتی داشته باشد؟ تصریح کرد: بخاطر اختلافاتی که در کمیسیون بود و مسائلی که پیش می آمد نمی شد برنامه ها را پیگیری  کرد. از طرفی برخی قهرمانان به دلیل اختلافاتی که پیش آمد، رفتند.  اگر آن موقع حرفی نمی زدیم چون یک خانواده بودیم و می خواستیم کمیسیون را حفظ کنیم. ما خودمان ورزشکاریم و زجر کشیده هستیم اما متاسفانه یک دست صدا ندارد و نتوانستیم کاری انجام دهیم از این رو به شخصه شرمنده ورزشکاران هستم.

او با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: کمیسیون ورزشکاران بزرگترین و قدرتمندترین کمیسیون است و می تواند خواسته ورزرشکاران را برآورده کند. ان شاء الله کسانی که انتخاب می‌شوند برنامه‌ها را  حداقل یکبار در ماه پیگیری کنند. امیدوارم دوستانی که انتخاب می شوند بیشتر دنبال کار ورزشکاران باشند نه چیز دیگری و بتوانند حق ورزشکاران را بگیرند.

*کاندیداتوری ۵۶ نفر برای ورود به کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک

نمره مردود ستاره‌ها در کمیسیون ورزشکاران/ دریغ از یک خروجی مثبت در ۴ سال

اکنون  ۵۶ ورزشکار  از میان ۳۶۱ نفر واجد شرایط، برای دوره دوم انتخابات کاندیدا شده اند که تنها ۱۵ نفر از آنها می توانند وارد کمیسیون شوند. این افراد جمعه ۲۱ آبان به رقابت می پردازند و  میزان شانس آنها بستگی به رای ۴۵۲ ورزشکاری دارد که قرار است در رای گیری شرکت کنند. رییس کمیته ملی المپیک هم می‌تواند تا چهار نفر را در کمیسیون منصوب کند و البته هادی ساعی که عضو کمیسیون ورزشکاران شورای المپیک آسیا است، طبق آیین نامه با حق رای عضو این کمیسیون خواهد بود.

از میان  ترکیب جدید این کمیسیون یک نفر عضو هیات اجرایی دوره بعد کمیته ملی المپیک می شود و شش نفر هم در انتخابات کمیته ملی المپیک با حق  رای می توانند حضور داشته باشند. کیکاووس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک، پیمان فخری رییس مرکز نظارت بر تیم های ملی و هادی ساعی رییس کمیسیون به همراه دو نفر از اعضای کمیسیون که کاندیدا نیستند، ناظران انتخابات هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد