گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

امگا 3 معجزه قرن جدید در پیش گیری از بیماری ها

پروفسور منوچهر جعفریان  متخصص علوم تغذیه از سوییس

همان طور که درشماره ی گذشته بیان شد، اسیدهای چرب خانواده ی امگا 3، امروزه  درسرتاسر جهان به عنوان معجزه ی قرن اخیر دردنیای تغذیه شناخته شده است و جایگاه بسیار مهمی را برای خود بازکرده است.

این اسید چرب در پیش گیری از امراض مختلف و هم چنین جلوگیری از پیش رفت بیماری ها مؤثر است. به ویژه نقش عمده ی این اسید چرب یعنی امگا 3 در بیماری های قلبی- عروقی برای تمامی محققان شناخته شده است.

با رساندن این اسید چرب به بدن خود ، سلامت خود را تضمین کرده و عمری طولانی و بدون امراض برای خود به ارمغان آورید . و اما این معجزه ی قرن اخیر چیست ؟ در چه موادی وجود دارد ؟ و چه نقشی در پیش گیری از امراض دارد ؟

امگا 3 و تاریخچه آن

امگا 3 نوعی اسید چرب و یا چربی غیر اشباع مرکب است که در زنجیره ی اتصالی کربن آن یک گروه کربوکسیل ( COOH ) و چندین پیوند دوگانه وجود دارد . علت نام گذاری آن ، قرار گرفتن اولین باند دوگانه در بین دو اتم کربن های 3و4 در ساختمان شیمیایی مولکول آن است و همین محل قرار گیری باند دوگانه باعث پیدا شدن خواص بیوشیمیایی خاص امگا 3 می شود .

اولین بار دو دانشمند به نام های دکتر بانگ ( Dr .  Bang ) و دکتر دایربرگ ( Dr .  Dyerberg ) پس از تحقیقات علمی بر روی  چربی های ماهی، نام امگا 3 (3- O M E GA) را بر آن نهادند و آن را اولین بار در هنگام بررسی روش تغذیه ی اسکیموها بر روی خون  اسکیموها مشاهده کردند با وجود این که اسکیموها همراه غذای اصلی خود(ماهی) از گوشت حیوانات پرچرب شکاری نیز استفاده می کنند، اسیدهای چرب موجود در خون آن ها مانع از تجمع پلاکت و در نتیجه مانع از گرفتگی و رسوبات عروقی در آن ها می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد