گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

چاقی و سندرم سوخت و ساز در کودکان و نوجوانان

پیش‌زمینه:  شیوع چاقی دوران کودکی  بطور چشمگیری در حال افزایش است. ما تأثیر درجات چاقی بر شیوع سندرم سوخت و ساز (Metabolic syndrom) و ارتباط آن با مقاومت انسولین و سطوح پروتئین واکنشی C  یا همان CRP و ادیپونکتین را بر روی گروه‌های گسترده وچند نژادی از کودکان و نوجوانان مورد آزمایش قرار دادیم. روشها: یک آزمایش استاندارد مقاومت گلوکز را بر روی 439 کودک و نوجوان چاق، 31 کودک و نوجوان دارای اضافه وزن و 20 کودک و نوجوان غیرچاق انجام دادیم. اندازه‌های مبنا شامل سطوحی از فشار خون و چربی پلاسما، CRP  و مقدار ادیپونکتین بود. سطوح تری‌گلسیرید، HDL و فشار خون بنابر سن و جنس تنظیم شده بودند. از آنجا که BMI به نسبت سن تغییر می‌کند، ما با استفاده از تبدیل آن به ضریب Z   مقادیر را نسبت به سن و جنس استاندارد کردیم. نتایج بدست آمده: شیوع  (Metabolic syndrome) شدت چاقی افزایش یافت و در نوجوانان مبتلا به چاقی مفرط به پنجاه درصد رسید. هر افزایش نیم واحدی درBMI (که به ضریب  تبدیل شده) با افزایش احتمال خطر  (Metabolic syndrome) در میان افراد دارای اضافه وزن و افراد چاق رابطه داشت  و به همانگونه هر یک واحد افزایش در مقاومت انسولین با نمونه همواستاتیک ارزیابی می‌شد. بعد از تنظیم نتایج (001/0  P< برای روند افزایش نسبت به گروههای قومی یا نژادی و میزان چاقی، با افزایش مقاومت انسولین شیوع (Metabolic syndrome) بطور قابل توجهی افزایش یافت. با افزایش چاقی،  (CRP) افزایش و سطح ادیپونکتین کاهش یافت. نتایج: (Metabolic syndrome) در میان کودکان و نوجوانان چاق بسیار زیاد است و با  حدت یافتن چاقی افزایش می‌یابد. علایم  احتمال خطر بیشتر پیامدهای قلبی عروقی نامطلوب از پیش در این نوجوانان وجود دارد.

مقدمه

یکی از مسائلی که بسیار مورد توجه ورزشکاران قرار دارد تغذیه می باشد. اهمیت تغذیه در ورزش به حدی است که همه تیم ها و گروه های ورزشی به صورت جدی به آن می پردازند و ورزشکاران خود را زیر نظر متخصصان تغذیه قرار می دهند و ورزشکاران نیز هرچند مدت یکبار  آزمایش های مختلفی را انجام می دهند تا از وضعیت بدن خود آگاهی یابند و به تناسب آن رژیم غذایی خود را اصلاح نمایند.

 اما در این میان گاه در رژیم غذایی ورزشکاران به موردی به نام داروی نیروزا برمی خوریم که در رشته های مختلف ورزشی با برخی از آن ها برخورد می کنندو ورزشکاران نیز در پی آن محرومیت ها و جریمه هایی را متحمل می شوند. هر چند که اکثر این داروها یا بی تاثیر بوده  یا تاثیر آن ها هنوز اثبات نشده ویا عوارض جانبی بسیار خطر ناکی را به همراه دارند. در صورتی که ورزشکاران می توانند با استفاده از یک رژیم غذایی متناسب  با وضعیت جسمانی خود و رشته ای که در آن فعالیت می کنند  از  بسیاری از رقبای خود که از داروهای نیروزای مصنوعی استفاده می کنند پیشی بگیرند.

تغـــذیه

تعریف علم تغذیه عبارت  است از رساندن مواد غذایی مورد نیاز بدن به مقادیر مناسب و انتخاب انواع غذاها ، به نحوی که احتیاجات روزانه انسان به عوامل مغذی برآورده  شود .

غذا

در فیزیولولژی عمومی به تمام موادی که جانشین مواد از دست رفته در بدن  شود،به هر صورت که باشند (جامد، مایع ، گاز)اصتطلاحا غذا گفته می شود.

غذا به هر ماده ای گفته می شود که از راه دهان و مری به معده وارد شده

اولاً: احساس گرسنگی را از بین برده و سدجوع نماید .

 ثانیاً:  با تغییراتی که در دستگاه هاضمه پیدا می کند جذب شده و بتواند در بدن اعمال زیر را انجام دهد:

1.  تأمین انرژی مورد نیاز بدن

2.تأمین مواد لازم جهت رشد و نمو

3. ترمیم بافتهای از دست رفته بدن

4. تهیه مواد لازم برای ایجاد ترشحات مختلف بدن

مواد مغذی ، مواد تشکیل دهنده غذاهای معمولی هستند که عبارتند از:

 1)  کربوهیدراتها

2)  پروتئین ها

3) چربی ها  

4) ویتامینها 

5) مواد معدنی 

6) آب.

کربوهیدراتها ، چربی ها و پروتئین ها تنها منابع انرژی غذایی بوده و لذا آنها را مواد مغذی انرژی زا می نامند .

ویتامین ها نقش سوخت و سازی در هر یک از سلولهای بدن را بازی می کنند بطور مثال ویتامین B  کمپلکس اهمیت ویژه ای در   سوخت وساز انرژی دارد./

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد