گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

مونو سکارید ساده ترین کربو هیدرات

مونوساکاریدها :

 ساده ترین واحد ساختمانی کربوهیدرات ها ، مونوساکارید است . مونوساکارید یک ماده شیمیایی است که تمام کربوهیدراتهای پیچیده از آن ساخته می شوند . اغلب مونوساکاریدها را هگزوز می نامند زیرا از یک زنجیره شش کربنی تشکیل یافته اند که اتم های اکسیژن و هیدروژن به صورت گروههای هیدروژن یا هیدروکسیل ( OH ) به آن متصل شده اند . مونوساکاریدهایی که از نظر تغذیه اهمیت دارند عبارتند از : گلوکز ، فروکتوز و گالاکتوز. چهارمین مونوساکارید ، مانوز است که از نظر تغذیه چندان مهم نیست زیرا فقط در غذاهایی وجود دارد که به خوبی جذب نمی شوند و در میوه هایی مانند سیب ، هلو و پرتقال به وقدار کم دیده می شوند .به هر حال ، از این قند برای تغذیه وریدی استفاده می کنند . تمام هگزوزها ؛ 6 کربن ، 12 هیدروژن و 6 اتم اکسیژن دارند . تفاوت بین هگزوزها در نحوه قرار گرفتن اتم های هیدروژن و اکسیژن در اطراف زنجیره کربنی است .

اختلافی که در نحوه قرار گرفتن اتم ها در میان مولکولها ی کوبوهیدرات وجود دارد سبب می شود که مونوساکاریدها از لحاظقدرت شیرینی ، قابلیت حل و دیگر خصوصیات با یکدیگر فرق داشته باشند . یکی از روش های شناختن قندها این است که اشعه ای از نور پلاریزه ، از میان یک محلول قند گذرانده می شود ، سپس قند را از تاثیری که بر نور پلاریزه گذاشته است شناسایی می کنند . در حقیقت ، گلوکز نور را به طرف راست می چرخاند ، به همین دلیل به آن دکستروز می گویند ولی فروکتوز نور را به طرف چپ می گرداند و بنابراین لولوز نامیده می شود .

 مونوساکاریدهای موجود در میوه ها و برخی از سبزی ها ، تقریبا 1% تا 16% وزن آنها را تشکیل می دهند . عسل دارای گلوکز و فروکتوز است . فروکتوز در شربت های غلیظ ، خون جنینی و مایع آمینوتیک وجود دارد ولی این قند در بافت های حیوانی یافت نمی شود . تاکنون غذایی دیده نشده که دارای گالاکتوز آزاد باشد . این قند در شیر و پوست هسته بادام به شکل یک کربوهیدرات پیچیده تر وجود دارد . مونوساکاریدهایی که فقط 10% از کربوهیدرات رژیم غذایی را تشکیل می دهند معمولا از تجزیه کربوهیدرات های بزرگتر بدست می آیند.

چون گلوکز تنها کربوهیدراتی است که در گردش خون عمومی بدن یعنی در پلاسما و گلبول های قرمز خون وجود دارد قند خون نامیده می شود . تنها منبع انرژی مورد استفاده سیستم مرکزی اعصاب ، گلوکز است که مقدار کل آن در خون و بافت خارج یاخته ای یک مرد بالغ 17 گرم تخمین زده شده است . مقدار طبیعی آن در خون در حالت ناشتا 100 میلی گرم برای هر 100 میلی لیتر خون است که این مقدار معمولا پس از غذا بالا می رود ، سپس بتدریج پایین می آید تا دوباره به حد ناشتا برسد در این لحظه گرسنگی نیز آغاز می شود . هنگامیکه گلوکز خون در هر 100 میلی لیتر از 160 میلیگرم بالاتر برود ، این وضعیت هیپرگلیسمی نامیده می شود . کلیه ها در حالت عادی ، گل.کز را دفع نمی کنند اما اگر میزان گلوکز خون بسیار زیاد شود ، کلیه ها از جذب آن عاجز می مانند و قند در ادرار ظاهر می گردد که علامت دیابت ملیتوس است و چون خروج قند مستلزم افزایش حجم ادرار می باشد ، بنابراین اولین علائم دیابت ، تکرر ادرار و تشنگی است .

اگر مقدار گلوکز خون کمتر از 60 میلی گرم شود این حالت را هیپوگلیسمی می نامند که همزمان با این کاهش ، تغییراتی در تعادل سیستم مغزی عصبی بوجود می آید .

گلوکز در اثر عمل احیاء به قندی الکلی به نام سوربیتول تبدیل می شود که میزان شیرینی آن با گلوکز برابر است . قبلا فکر می کردند که بدن نمی تواند این قند را جذب کند ، بنابراین در برنامه اهی کاهش وزن از آن استفاده می کردند . ولی اکنون ثابت شده است که بدن ، این قند را مصرف می کند. البته چون جذب آن به کندی صورت می گیرد و پس از غذا نیز برای مدت طولانی قند خون را بالا نگه می دارد و شروع احساس گرسنگی را به تاخیر می اندازد ، هنوز گاهی در رژیم های غذایی کاهش وزن از آن استفاده می کنند . سوربیتول در اکثر میوه ها و سبزی ها وجود دارد .

یکی دیگر از قندهای الکلی مانیتول است که به عنوان ماده خشک کننده غذاها از آن استفاده می شود . قدرت شیرینی مانیتول مانند گلوکز است ولی چون تمام آن جذب نمی شود ، کالری تولید شده از هر گرم آن نصف مقداری است که از ذیگر کربوعیدرات ها حاصل می شود . مانیتول در آناناس ، زیتون ، مارچوبه ، هویج و سیب زمینی شیرین وجود دارد .

بعضی از قندهای 5  کربنی ( پنتوز) غالبا در گیاهان یافت می شوند ولی به طور کلی قسمت ناچیزی از کربوهیدرات رژیم غذایی را تشکیل می دهند . ریبوز ، آرابینوز و گزیلوز ، از دیگر پنتوزهایی است که ذر بیشتر غذاها وجود دارند . ریبوز قسمتی از ترکیبات حیاتی بدن مانند آنزیم های محتوی ریبوفلاوین و اسید نوکلئیک موجود در هسته ها و سیتوپلاسم یاخته ای را تشکیل می دهد . بدن می تواند " ریبوز " را از گلوکز سنتز کند . بنابراین برای ساختن اسیدهای نوکلئیک ضروری ، به پنتوز رژیم غذایی وابسته نیست .

نظرات 1 + ارسال نظر
پاورلیفتر یکشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 08:48 http://www.lahijweb.blogsky.com

سلام .
مطلب مفیدی بود .ممنون .
پاورلیفتر لینبار درباره آمینو اسید ها مطلب داره .
بفرما ..

سلام
مرسی از اینکه به بلاگ بنده سر میزنید
امیدوارم از مطالب جمع آوری شده استفاده نمایید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد