گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

شکلات، سلامتی قلب را تضمین می کند

توصیه ای شیرین برای سلامت قلب و عروق

حتما شما هم افرادی را دیده اید که از مصرف داروها به علت طعم نامطبوع آنها خودداری می کنند. مزه ناخوشایند داروها مشکلی است که بیماران همواره با آن مواجه    بوده اند و متخصصان نیز با آگاهی از این مساله تلاش زیادی برای تولید داروهای مناسبتر داشته اند. تحقیقات متعدد اخیر خبرهای خوشی را برای مبتلایان به بیماریهای قلبی و عروقی به همراه دارد و آن معرفی دارویی جدید و خوش طعم برای همه مردم است. محققان   دریافته اند که مصرف روزانه حدود یکصد گرم شکلات و یا نیم فنجان شکلات مایع فواید بسیاری برای حفظ سلامت قلب و رگها دارد.

دکتر کین متخصص تغذیه در دانشگاه دیویس که در زمینه خواص شکلات تحقیقات فراوانی انجام داده است، در این باره می گوید: چنانچه ماده غذایی بیابیم که به سلامت قلب کمک کند و در عین حال لذیذ هم باشد، پیشرفت فوق العاده ای داشته ایم.

بررسی تاریخچه مصرف شکلات استفاده ار آن به عنوان ماده ای با خصوصیات دارویی را تایید می کند. شکلات از دانه هایی به دست می آید که از کاکائو حاصل می شوند. این ماده غذایی به عنوان یک نوشیدنی لذیذ همراه با سایر غذاها توسط سرخپوستان مایایی در آمریکای مرکزی (مکزیک امروزی) مصرف می شد. این محصول توسط کاشفان اسپانیایی که متوجه مصارف دارویی آن شده بودند به سایر نقاط دنیای قدیم آورده شد. در قرن شانزدهم    اروپایی ها بیماری های مختلفی مثل آنژین و دردهای قلبی را با مصرف شکلات درمان      می کردند. اگرچه در دهه های اخیر شکلات را صرفا خوراکی مطبوعی می شناخته اند، اما این عقیده که این ماده دارای فواید دارویی است مجددا مورد توجه محققان واقع شده است. در دهه اخیر دانشمندان تلاش زیادی صرف تحقیق درباره اثرات شکلات کرده اند. در نتیجه این بررسی های مشخص شد که این ماده غذایی حاوی فلاونوئیدها است. ترکیبات شیمیایی گیاهی که علاوه بر شکلات در انگور، سیب و چای نیز یافت شده اند. تفاوت شکلات با این میوه و غذاها در این است که علاوه بر فلاونوئیدها، شکلات حاوی مقادیر قابل توجهی منیزیم، مس و منگنز است که همگی این عناصر معدنی برای سلامتی بسیار مفید هستند. تحقیقات جدید در این زمینه، مشخص کرده که بعضی از فلاونوئیدهای موجود در شکلات موجب کاهش فشار خون، افزایش انعطاف پذیری عروق خونی، جلوگیری از لخته شدن خون در رگها (که منجر به سکته قلبی می شود) و حتی موجب جلوگیری از افزایش کلسترول مضر خون (LDL) می شود.

این یافته ها بر اساس دو تحقیقی است که اخیرا در خصوص فواید احتمالی شکلات انجام شده است. در یک مورد، محققان دانشگاه کلن در آلمان به داوطلبانی در سنین بین 55 تا 64 ساله روزانه حدود یکصد گرم شکلات تیره رنگ و به گروهی دیگر از انواع شکلات های شیری و سفید رنگ به مدت 2 هفته داده و سپس نتایج را بررسی و مقایسه کردند. نتایج نشان داد که بعد از دو هفته، فشار خون ماکزیمم افرادی که شکلات قهوه ای و تیره رنگ مصرف کرده بودند، حدود 50 میلی متر جیوه و فشار خون مینیمم آنها 20 میلی متر جیوه کاهش یافت. شکلات شیری و سفید رنگ در این زمینه هیچ تاثیر مثبتی نداشت. محققان در عین حال دریافتند که مصرف کاکائو همراه با فرآورده های لبنی و شیر کارآیی کمتری نسبت به مصرف شکلات قهوه ای و تیره رنگی که مزه آن تا حدودی تلخ است دارد و در واقع هنگامی که صحبت از اثرات و فواید شکلات می شود، تنها منظور این نوع از شکلات است. دکتر رونالد کراس مدیر تحقیقات قلب و عروق در مرکز پزشکی اوکلند می گوید: هنوز تا زمانی که شکلات را به عنوان عامل کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی بشناسیم، فاصله زیادی داریم و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود. او در عین حال یادآوری می کند از آنجا که شکلات حاوی مقادیر زیادی قند و چربی است، چنانچه تصمیم به مصرف آن گرفته شود می بایست به همان میزان قند و چربی از سایر غذاهای روزانه حذف شود. به هر حال تا انجام تحقیقات بیشتر شما می توانید با مصرف شکلات ضمن شیرین کامی به سلامت قلب و عروق خود نیز کمک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد