گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

چقدر صبحانه بخوریم؟

لابد این ضرب المثل قدیمی را شنیده اید که میگوید :((صبحانه را با دوستت بخور، ناهار را تنها و شام را با دشمنت.)) این ضرب المثل قدیمی بیانگر اعتقادی کهن است که حتی امروزه هم عده ای از کارشناسان و متخصصین به آن اعتقاد دارند.

 لازم است بدانید صبحانه باید شامل 20% از کل کالری و نهار باید شامل 35 % از کل کالری و شام هم باید حاوی 30% از کل کالری باشد و میانوعده ها فقط 15% از کل کالری را شامل میشوند .در صورتیکه مشاهده میشود میانوعده ها بخصوص در کودکان درصد بالاتری از انرژی را تامین میکند لذا بهتر است حتی این سه وعده درصد کمتری از انرژی فرد را تامین کند.

20% انرژی یک فرد عادی بسته به نیاز یک فرد به انرژی (2400-1800) از 2 کف دست نان و دو عدد خرما و به اندازه یک قوطی کبریت پنیر تا همین اندازه به اضافه یک لیوان شیر متغیر است و بیش از این اندازه دیگر پرخوری به حساب میآید. البته عده ای از کارشناسان اعتقاد دارند مصرف صبحانه اول وقت باعث سنگینی و عدم کارائی میگردد و شاید به همین دلیل است که در ادارات صبحانه در ساعت 9 الی 10 توزیع میشود.

بهر صورت بهتر است آن عقیده قدیمی را رها کنیم و بیاموزیم که هر چیز را به اندازه و سروقتش مصرف نمائیم و یادمان باشد تنها یک روش تغذیه ای است که سلامتمان را تضمین میکند:

با ارزش غذایی فراوان

 • سالم و طبیعی

 • سریع و آسان

?صبحانه فامیلیا با داشتن غلات سبوس دار و دانه کامل گندم،تامین کننده انواع ویتامینهای گروه B بوده که در اعمال متابولیکی بدن شرکت کرده و به عنوان کوآنزیم به پیشبرد واکنشهای شیمیایی بدن کمک می کنند.این گروه از ویتامینها تولید کننده انرژی هستند و از ایجاد اختلالات عصبی،افسردگی و آشفتگی های روانی جلوگیری می نمایند.

صبحانه فامیلیا منبع غذایی غنی از فیبراست که تاثیرات مطلوب فراوانی در سلامتی و تندرستی بدن داشته و در کنترل قند خون موثر است،از یبوست جلوگیری می کند ، خطر ابتلا به برخی از انواع سرطانها ( مانند سرطان روده بزرگ و سرطان پستان ) را کم می کند و احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی و فشار خون را کاهش می دهد.همچنین با اتصال به کلسترول و نمکهای صفراوی مانع از جذب این مواد در بدن شده و به همین دلیل وضعیت سطح چربی خون بهبود می بخشد.

?صبحانه فامیلیا دارای میوه های طبیعی به خصوص میوه های حاوی ویتامین C است که با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی از تغییرات نامطلوب در بدن جلوگیری کرده و احتمال ابتلا به دیابت و انواع سرطان را کاهش می دهد ، این ویتامین با شرکت در ساخت کلاژن باعث استحکام دندانها و لثه می شود، بدن را در برابر عفونتها مقاوم می سازد و جذب آهن را در دستگاه گوارش افزایش می دهد.

صبحانه فامیلیا با داشتن انواع مغزها(خشکبار)و کشمش منبعی سرشار از ویتامینها ،مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا 3 می باشد. مطالعاتی که بر روی اثرامگا 3 انجام شده نشان دهنده تاثیرات مثبت فراوانی است که این نوع چربی بر روی ارگانهای مختلف بدن ازجمله مغز،دستگاه تنفس،کلیه و مجاری ادراری، شکم و پوست می گذارد.

صبحانه فامیلیابه دلیل آنکه باشیر مصرف می شود،تمام مواد مفید شیر،مانندانواع ویتامینهایA،C،D،و موادمعدنی،فسفروکلسیم،را به بدن می رساند.این عمل باعث استحکام استخوانها و دندانها شده،فرایند رشد را بهبود می بخشد و از پوکی استخوان در بزرگسالی جلوگیری می نماید. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد