گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

تازه‌ترین گزارشISI از رشد تولیدات علمی ایران

صعود رتبه ایران در تعداد مقالات و ارجاعات به مقالات

ازه‌ترین آمار موسسه اطلاعات علمی (ISI) حاکی از تداوم روند رشد تولیدات علمی محققان ایرانی و صعود رتبه بین‌المللی ایران از لحاظ شاخص‌های مختلف علم سنجی از جمله شمار کلی مقالات و نسبت ارجاعات به مقالات، تعداد مقالات داغ و پراستناد و تعداد مقالات در رشته‌های مختلف است.

دکتر یعقوب فتح‌اللهی، معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: براساس آخرین آمار و اطلاعات شاخص‌های اساسی علم در موسسه اطلاعات علمی (ISI) مربوط به اول سپتامبر 2008 که یک گسترده 10 سال و شش ماه را در بر می‌گیرد، 22 نفر از پژوهشگران ایران که قبلا به عنوان محققان برجسته انتخاب شده بودند، توانستند موقعیت خود را حفظ کنند و تعداد مقالات و ارجاعات آنها افزایش یافت. 9 موسسه هم که قبلا نمایه شده بودند، توانستند موقعیت خود را حفظ و تعداد مقالات و ارجاعات آنها افزایش یافت.

ارتقای رتبه ایران از لحاظ تعداد مقالات و نسبت ارجاعات به مقالات

وی خاطرنشان کرد: رتبه ایران در کل رشته‌ها در گستره ذکر شده از نظر تعداد مقالات با یک رتبه صعود 38 و از نظر تعداد ارجاعات نمایه شده 43 می‌باشد و از نظر نسبت ارجاعات به مقالات با یک رتبه صعود به 134 رسید.

صعود رتبه علمی ایران در رشته‌های مختلف

دکتر فتح‌اللهی تصریح کرد: در 23 رشته نمایه شده در ISI از نظر تعداد مقالات، شیمی، طب بالینی، فیزیک، بیولوژی و بیوشیمی، ریاضیات و ژنتیک، یک رتبه و علوم اعصاب و رفتار و روانشناسی دو رتبه، صعود داشتند. از نظر تعداد ارجاعات نیز مهندسی، بیولوژی و بیوشیمی، روانشناسی و علوم کامپیوتر، یک رتبه، علوم اجتماعی، ‌علوم مواد و اقتصاد دو رتبه و میکروبیولوژی و ایمونولوژی سه رتبه صعود داشتند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر تعداد ارجاعات به مقالات، محققان رشته‌های فیزیک، علوم مواد، بیولوژی، ریاضیات و علوم زمین یک رتبه، شیمی دو رتبه و مهندسی، علوم کشاورزی و کامپیوتر سه رتبه صعود داشتند.

دو برابر شدن مقالات داغ و افزایش مقالات پراستناد محققان ایرانی

معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس افزود: با افزایش دو عنوان تعداد مقالات پر استناد (Highly Cited Papers) به 122 عنوان رسید که از این تعداد 102 مقاله به عنوان Research Fronts نمایه شده است، همچنین با افزایش هشت عنوان، تعداد مقالات داغ (Hot Papers) به 16 عنوان رسید که در این پایگاه از محققان ایرانی نمایه شده است و تمام کار پژوهشی این اسناد علمی در داخل کشور انجام شده است. 

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد