گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

علت کوتاهی و بلندی قد شناسایی شد

کوتاه و بلند بودن زیاد قد بر آسایش و رفاه افراد، چه از جنبه زندگی اجتماعی و چه زندگی خصوصی، اثر می گذارد و همین می تواند علت تلاش فراوان دانشمندان برای یافتن ژن هایی باشد که قد ما را تحت تاثیر خود قرار می دهند.
به گزارش جام جم آنلاین در همین رابطه، طبق پژوهشی که بتازگی در ژورنال تخصصی وراثت (نیچر ژنتیکس) منتشر شده، تیمی بین المللی از محققان علم ژنتیک با مطالعه روی 35 هزار مورد آزمودنی به ژن هایی دست یافتند که به التهاب مفاصل استخوانی مربوط می شود و می تواند نقش کوچکی در تعیین قد انسان ایفا کند. بنابر یافته های این گروه تحقیقاتی، این ژن ها در ناحیه ای از ژنوم انسانی یافت می شوند که فعالیت ژن مربوط به فاکتور 5 تمایز رشد (GDF 5) را کنترل می کند که پروتئین مرتبط با رشد و توسعه غضروف است. جهش های نادر در این ژن به اختلالات رشد استخوانی و جهش های معمول تر آن به استعداد بروز ورم مفاصل در لگن و زانوها در جمعیت هایی از اروپا و آسیا در ارتباط بود.
به گفته دانشمندان، گونه های مشترکی که آنها شناسایی کرده اند، به هر دو مورد کوتاهی قامت و نیز ریسک بیشتر بروز التهاب مفاصل استخوان مربوط می شوند. یافته های دانشمندان حاکی از ارتباطی میان مبنای ژنتیکی بلندی قد و التهاب مفاصل استخوانی است که به طور بالقوه عامل میانجی و تاثیرگذار تغییر و دگرگونی در رشد استخوان و رشد بدن به شمار می رود. به اعتقاد دانشمندان، چون این جهش ها مسوول تنها درصد کمی از وراثت قامت انسان هستند، برای داشتن تصویر کاملی از آن به پژوهش های بیشتری در این خصوص لازم است. هرچند بلندی قد انسان  تحت تاثیر رژیم غذایی و محیط پیش از تولد نیز واقع می شود; ولی ژن ها تا 80 درصد مسوول میزان بلند قد شدن ما هستند. یافته ها نشان می دهند ژن (GDF 5) و ژن تازه یافته HMGA 2 کمتر از یک درصد مسوول کل نوسان قامت انسان هستند. ژن (GDF 5) با احتساب میانگین اختلاف قدی حدود 4 میلی متر و دامنه ای بین 3 تا 14 میلی متر و دارا بودن یک یا دو نسخه از متغیر قد بلندی به جمعیت مورد آزمایش محققان مربوط می شود.
تفاوت های موجود با جنسیت، وزن یا شاخص کل بدن ارتباطی نداشت. دانشمندان معتقدند بسیاری از متغیرهای وراثتی مربوط به بلندی قامت، احتمالا تنها اثرات کوچکی خواهند داشت و نتایج بهتر مستلزم بررسی نمونه های خیلی بیشتری در این زمینه است.
حدود 21 میلیون نفر تنها در آمریکا مبتلا به ورم مفاصل استخوان هستند که با تاثیر بر غضروف ها، موجب تباهی وضعیت مفصل شده و بیشتر در افراد مسن دیده می شود.
یافته های محققان نشان می دهد این جهش ژنی با کاهش سنتز پروتئین فاکتور 5 و سهم کمتر غضروف در مفاصل ستون فقرات و اندام ها موجب کاهش مختصر قد و همچنین آسیب پذیری بیشتر نسبت به ورم مفاصل می شود. محققان با بررسی ژنوم هریک از افراد و جستجوی نشانگرهای انتخابی تغییر وراثتی دریافتند اگر میانگین بلندی قد برای افراد دارای علل های مشخص فرق کند، به این معنی است که چیزی در این کروموزوم بر بلندی قد تاثیر می گذارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد