گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان اعلام شد

موسسه "تایمز هایر اجوکیشن"، چندی پیش رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2008 اعلام کرد

تایمز هایر اجوکیشن ساپلیمنت (Times Higher Education Supplement) یک نشریه انگلیسی است که به همراه موسسه QS (مخفف اسم خاص Quacquarelli Symonds بنیانگذار این موسسه) همه ساله دانشگاه های جهان را رتبه بندی کرده و دانشگاه های برتر جهان را معرفی می کند.
معیارهای این رتبه بندی عبارتند از کیفیت تحقیقات، استناد به هیات علمی، میزان استخدام فارغ التحصیلان هر دانشگاه، چشم انداز بین المللی ( اعضای هیات علمی بین المللی و دانشجویان بین المللی) و کیفیت تدریس.اطلاعات مورد نیاز برای این رتبه بندی از منابع مختلفی مانند دپارتمان های مشهور آمار و اطلاعات، تماس مستقیم با دانشگاه ها، اطلاعات موجود بر روی سایت هر دانشگاه و بررسی فارغ التحصیلان دانشگاه ها بدست می آید.
این رتبه بندی بر پایه بهترین اطلاعات در دسترس انجام می شود و نه بر اساس اطلاعات مورد نیاز برای شناسی کمی و کیفی دانشگاه ها.
در این رتبه بندی، کیفیت آموزش، میزان رضایت دانشجویان و زیر ساخت های دانشگاه بررسی نمی شود.
همچنین از نکات قابل توجه در این رتبه بندی عدم تاثیر سیاست های ملی کشورهاست. این سیاست ها بطور عمده بر تعداد دانشجویان و اعضای هیات علمی بین المللی تاثیر گذار هستند.
رتبه بندی THES از شهرت بین المللی خاص برخوردار است و دانشگاه هایی که وارد این رتبه بندی شوند و بتوانند در زمره برترین های آن قرار گیرند، در جذب دانشجویان خارجی و کسب اعتبار بین المللی موفق تر خواهند بود.
بر اساس رتبه بندی سال 2008 موسسه تایمز هایر اجوکیشن، در مجموعه 10 دانشگاه برتر جهان دانشگاه های انگلیس و آمریکا غالب هستند، بطوری که دانشگاه "هاروارد" و دانشگاه "یل" از آمریکا به ترتیب در رتبه های اول و دوم و دانشگاه "کمبریج" و دانشگاه "آکسفورد" از انگلیس در رتبه های سوم و چهارم قرار دارند.
این در حالی است که دانشگاه "پرینستون" در سال 2008 از رتبه دهم نزول کرده و دانشگاه "کلمبیا" جای آن را گرفته است.
در مجموعه 100 دانشگاه برتر جهان در سال 2008 تعداد دانشگاه های آسیایی برای دومین سال متوالی همچنان 13 دانشگاه است، اما تعداد دانشگاه های آمریکای شمالی از 43 دانشگاه در سال 2007 به 42 دانشگاه کاهش یافته است.
در مجموعه 200 دانشگاه برتر جهان در سال 2008 اسامی دانشگاه هایی از 33 کشور مختلف اعلام شده است، در حالی در سال 2007 این دانشگاه ها از 28 کشور مختلف بودند.
در رتبه بندی سال 2008 موسسه تایمز هایر اجوکیشن از دانشگاه های کشورهای اسلامی، دو دانشگاه از مالزی در رتبه های 230 و 250 و یک دانشگاه از اندونزی در رتبه 287 قرار دارد.
همچنین در مجموعه دانشگاه هایی که در رتبه های 300 تا 400 قرار دارند، سه دانشگاه از کشور مالزی و یک دانشگاه از کشور اندونزی قرار دارد.
در مجموعه دانشگاه هایی که در رتبه 400 تا 500 قرار دارند، دانشگاه تهران از جمهوری اسلامی ایران و سه دانشگاه از کشور ترکیه دیده می شود.
همچنین در مجموعه دانشگاه هایی که در رتبه 500 تا 600 قرار دارند، دانشگاه صنعتی شریف از جمهوری اسلامی ایران، چهار دانشگاه از کشور اندونزی، یک دانشگاه از سریلانکا، یک دانشگاه از ترکیه، یک دانشگاه از بنگلادش و دو دانشگاه از پاکستان به چشم می خورد.
دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف، تنها دانشگاه ها از کشور جمهوری اسلامی هستند که نام آنها در این رتبه بندی به چشم می خورد.
"آن مروز" ویرایشگر نشریه THE می گوید: در این رتبه بندی برای بررسی توان دانشگاه های برتر جهان از، اطلاعات بی سابقه و دقیقی استفاده می شود.
10 دانشگاه برتر جهان بر اساس رتبه بندی سال 2008 این موسسه به ترتیب عبارتند از دانشگاه "هاروارد"، دانشگاه "یل"، دانشگاه "کمبریج" ، دانشگاه "آکسفورد"، "موسسه فناوری کالیفرنیا"، "کالج ایمپریال لندن"، "دانشگاه کالج لندن" (یو.سی.ال)، دانشگاه شیکاگو، "موسسه فناوری ماساچوست" و "دانشگاه کلمبیا". 

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد