گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

10باور غلط درباره سرماخوردگی (۲)

دل درد

در قسمت اول این مقاله ، 5 باور غلط درباره سرماخوردگی را گفتیم. حال بقیه آنها را بیان می کنیم.

6- شکمم سرماخورده، دائم دارم بالا می‌آورم.

البته اعتقاد به این باور که سرماخوردگی شکمی هم نوعی سرما‌خوردگی رایج است، چندان مضر و خطرناک نیست. اما بهتر است بدانیم به ندرت می‌توان سرماخوردگی را یافت که تنها علامت شاخصه آن تهوع، استفراغ و اسهال باشد. عامل ایجاد این علائم بیشتر مسمومیت‌های غذایی و انواع دیگری از ویروس‌ها هستند. راه پیشگیری از این بیماری، شستشوی مرتب دست ها و نخوردن غذای مانده و غیر بهداشتی است.

البته باید گفت یک سوم از ویروس‌های سرماخوردگی می‌توانند علاوه بر ایجاد علائم تنفسی، باعث درجاتی از اسهال، تهوع و استفراغ، یعنی علائم گوارشی هم شوند.

واکسن آنفلوانزا

7- واکسن آنفلوانزا نمی‌زنم، چون ممکنه مریض بشم.

اول فصل پاییز، زمان تزریق واکسن آنفلوانزاست. کودکان، سالمندان، دیابتی‌ها ، آنها که پیوند شده‌اند، دیالیزی‌ها، آنها که هر بیماری مزمنی دارند، یا به ویروس ایدز مبتلا هستند، یا به هر دلیلی دستگاه ایمنی ضعیفی دارند، از جمله کسانی هستند که باید این واکسن را بزنند. به لطف الهی الان این واکسن به تعداد مناسبی در کشور وجود دارد و این افراد می‌توانند به مراکز بهداشتی - درمانی مراجعه کنند و آن را رایگان دریافت کنند.

اما بعضی‌ها سختشان می‌آید این کار را بکنند و وقتی علت را از آنها می‌پرسی می‌گویند می‌ترسم مریض بشوم. واکسن آنفلوانزا عوارض جانبی ناچیزی دارد، ولی آنچه که مسلم است به هیچ عنوان باعث ابتلا به آنفلوانزا و هیچ بیماری دیگری نمی‌شود.

ویروس موجود در این واکسن، یک ویروس غیرفعال است که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن او را بشناسد و به حال آماده باش علیه آن دربیاید، ولی نمی‌تواند بیماری ایجاد کند. پس آنهایی که واجد شرایط هستند، می‌توانند با خیال راحت واکسن بزنند و امیدوار باشند که امسال سرما نخورند.

سرماخوردگی

8- سرماخورده‌ام، فقط باید توخونه بخوابم تا خوب بشم.

اشتباه نشود، کار زیاد، انواع استرس، آلودگی هوا ، کم‌خوابی و همه موارد مشابه آن می‌تواند سیستم ایمنی را تحت فشار بگذارد و اجازه ندهد کارش را درست انجام دهد، بنابراین می‌توان گفت که این حق شماست که حداقل در یکی دو روز اول بیماری‌تان کمتر کار کنید و بیشتر استراحت کنید.

اما همه درمان این نیست، گرچه هیچ کدام از بیماری‌های ویروسی درمان قطعی ندارند. ولی داروهای آنتی ویروس خاصی هستند که می‌توانند تا حد زیادی تکثیر ویروس‌ها را کنترل کنند. پزشک می‌تواند شما را در این باره راهنمایی کند. البته یادتان باشد که شروع مصرف این داروها در دو روز اول بعد از شروع بیماری تأثیر دارد و بعد از آن دیگر بی‌فایده است.

داروهای دیگری هم هستند که با کم کردن علائم بیماری، به شما کمک می‌کنند کمتر از این ویروس موذی آزار ببینید.

ویتامین c و پرتقال

9 - روزی یک قرص ویتامین C می‌خورم تا سرما نخورم.

همه باورهای غلط از یک اندیشه درست به وجود آمده‌اند. در اینجا اندیشه درست آن است که اگر در رژیم غذایی شما مقادیر کافی ویتامین C وجود داشته باشد، مثلا به اندازه کافی فلفل سبز ، مرکبات و میوه‌های تازه مصرف کنید، سیستم ایمنی قوی تر و آماده‌تـری خواهید داشت.

اگر به بلای سرماخوردگی هم دچار گشتید، قرص ویتامین C از دو راه به شما کمک می‌کند: در دوزهای پایین می‌تواند طول دوره بیماری را کم کند و در دوزهای بالا علائم را تخفیف بدهد،

اما متأسفانه خوردن قرص ویتامین C نمی‌تواند شما را در برابر ابتلا به سرماخوردگی مصون کند. ضمن اینکه زیاد خوردن این قرص هم مثل هر داروی دیگری می‌تواند عوارضی مثل استفراغ و اسهال داشته باشد.

سرفه و عطسه

10- برای پیشگیری از سرماخوردگی فقط کافیه نزدیک آدم سرما‌خورده نروم.

البته دوری از قطرات تنفسی بیمار (در عطسه و سرفه)، راه مؤثر و خوبی برای پیشگیری از سرماخوردگی است، اما فراموش نکنید این قطرات ممکن است روی دست بیمار هم وجود داشته باشند. آن وقت هرجا که او دستش را بگذارد، اعم از دستگیره در، گوشی تلفن، صفحه کلید کامپیوتر و نوشت‌افزارها می‌تواند آنها را ویروسی کند و هنگامی که شما دستتان را به آنها بزنید، دست شما هم  منبع ویروس می‌شود.

پس یادتان باشد با آب و صابون روزی چند بار دستتان را بشویید. دست آلوده را به دهان و چشمتان نزنید. صفحه کلید کامپیوتر و میز کارتان را هم می‌توانید با محلول‌های الکلی رقیق هر روز پاک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد