گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

رگ های گردن کودکان چاق سی سال پیرتر است

رگ های گردنی کودکان و جوانان چاق ، شبیه رگ گردن افراد میان سال است.
محققان علوم پزشکی در امریکا اعلام کردند در واقع این رگ ها به کودکان و نوجوانان چاق می گویند شما مانند افراد بزرگسال ، عمر کرده اید و با چاقی خود عمر رگ هایتان نیز کوتاه شده است. به گزارش واحد مرکزی خبردکتر گیتا راگوویر استاد بخش اطفال دانشگاه میسوری و همکارانش در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اعلام کردند ما دریافتیم که این حالت سرخرگ ها در این دسته از کودکان همانند افراد چهل و پنج ساله است . محققان که همراه با دانشمندان بیمارستان مرسی در کانزاس این بررسی را انجام داده اند نتایج بررسی خود را در نشست اخیر انجمن قلب امریکا در نیواورلئان مطرح کردند.
دانشمندان با استفاده از اولتراسوند یا همان سونوگرافی ضخامت سرخرگ های گردنی یا همان سرخرگ های کاروتید این کودکان را اندازه گرفتند.
در این بررسی مشخص شد که بخش داخلی سرخرگ های گردنی این کودکان افزایش قطر یافته است. دانشمندان اطلاعات حاصل از پرونده سی و چهار پسر و سی و شش دختر را که چاق بودند و کلسترول خونشان غیر طبیعی بود یا تاریخچه خانوادگی بیماری های قلبی که داشتند مورد بررسی قرار دادند.
متوسط سن این افراد سیزده سال بود و هشتاد و نه درصد آنان سفید پوست بودند.
محققان دریافتند سن سرخرگی این کودکان در حدود سی سال پیرتر از سن واقعی آنان است.
سن عروقی ، میزان ضخامتی از عروق سرخرگی است که انتظار داریم در هر سنی روی دهد.
محققان دریافتند بالا بودن میزان فشار خون و بالا بودن نمایه توده بدنی یا بی ام آی ، از جمله عوامل اصلی تعیین کننده قطر درونی سرخرگ های گردنی این افراد است.
از سوی دیگر محققان دریافتند کاهش وزن و ورزش از جمله عوامل کنترل کننده روند تنگی عروق گردنی این کودکان است. دکتر راگوویر می گوید :  ما خوش بین هستیم زیرا عروق کودکان و نوجوانان به سختی عروق بزرگسالان نیست و می توان این مشکل را برطرف کرد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد