گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

نور درمانی برای افسردگی فصلی

نور درمانی

در اواخر فصل پاییز و اوایل زمستان قرار داریم و با شاخصه بارز این فصل یعنی ابری بودن هوا روبه‌رو هستیم.

هوای ابری زمینه‌ساز بروز افسردگی فصلی در عده‌ای از افراد است که آنها را از فعالیت‌های فردی و اجتماعی باز می‌دارد. این مشکل معمولا با شروع بهار و تابستان که نور هوا بیشتر می‌شود و آفتاب بیشتری به زمین می‌تابد، بهبود می‌یابد یا به کلی از بین می‌رود. بنابراین می‌توان از "نور" به عنوان یک "عامل درمانی" برای این گونه افسردگی‌ها بهره جست.

 

عوامل موثر در نور درمانی

در نور درمانی، سه عامل، کلید اصلی بهبودی است:

1- شدت نور که بسته به نوع استفاده از منبع نور، این شدت کم و زیاد می‌شود.

2- مدت زمان استفاده از نور که معمولا در نور درمانی زمان استفاده روزانه بین 30 دقیقه تا 2 ساعت است که این زمان در شروع ممکن است طبق نظر پزشک از 15 دقیقه شروع شود و به حداکثر زمان خود برسد.

3- زمان استفاده از نور. استفاده از نور درمانی هنگام صبح و زمانی که از خواب برمی‌خیزید، مفیدتر از هنگام عصر است و استفاده از آن در شب باعث اختلال در خواب می‌شود.

افسردگی در زمستان

به افرادی که قصد درمان افسردگی خود را دارند، توصیه می‌کنیم این درمان را از اوایل فصل پاییز و به محض شروع علائم اولیه آغاز کنند، علائمی چون سخت بیدار شدن از خواب، خواب‌آلودگی روزانه، و میل به مصرف کربوهیدرات‌ها می‌توانند هشداردهنده باشند. درمان معمولا باید تا بهار ادامه یابد.

البته برخی از افراد در تابستان دچار افسردگی می‌شوند که در این حالت باید درباره زمان شروع نور درمانی با پزشک خود مشورت کنند.

عوارض نور درمانی

نور درمانی روش مطمئنی است، ولی گاهی عوارض جانبی دارد از جمله تحریک چشمی و خشکی چشم ، خستگی، اختلال خواب، آشفتگی، سردرد، حالت تهوع و خشکی پوست.

برای کاهش این عوارض سعی کنید نور درمانی را آهسته آغاز کنید و به بدن خود اجازه دهید تا به آن عادت کند.

اگر بعد از مدتی با این عوارض مواجه گشتید، مدت زمان استفاده از آن را کم کنید، دورتر از منبع نور بنشینید، بین جلسات درمانی فاصله قرار دهید، ساعتی را که در روز به درمان اختصاص می‌دهید تغییر دهید و حتما با پزشک مشورت کنید.

منبع نور

برای جلوگیری از خشکی پوست هم بهتر است از نرم‌کننده‌ها استفاده کنید.

نور درمانی برای همه مناسب نیست. به طور مثال در افراد مبتلا به اختلال "دو قطبی" که نوعی بیماری روانی است ممکن است مشکل آنها دو برابر شود، یا درافراد مبتلا به افسردگی‌های حاد باید با احتیاط صورت گیرد.

تذکرات

با تمام فوایدی که برای نور درمانی ذکر شد، باید اضافه کنم که این روش را نباید خودسرانه انجام داد و این روش درمانی، در کنار درمان‌های دارویی و روان درمانی مفید است و به تنهایی موثر نیست، یعنی یک روش درمانی مکمل محسوب می‌شود نه یک روش درمانی صرف.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد