گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

آخرین آمارازتولیدات علمی ایران

رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع‌رسانی علوم و فن‌آوری که مسوولیت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را بر عهده دارد، اعلام کرد: با امضای تفاهم نامه همکاری بین پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و موسسه اطلاعات علمی(ISI) در آینده نزدیک، لینک‌های فارسی، عربی و انگلیسی ISC به تدریج در پایگاه ISI ایجاد خواهد شد.

دکتر جعفر مهراد که برای مذاکره در زمینه امضای این این تفاهم‌نامه در اواسط هفته جاری به لندن سفر کرده بود با اعلام این مطلب به خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خاطرنشان کرد: پیش نویس تفاهم نامه بین موسسه اطلاعات علمی(ISI) و مرکز منطقه‌یی اطلاع‌رسانی علوم و فن‌آوری درباره پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC سال گذشته در لندن تنظیم شد و پس از آن پیش نویس در وزارت علوم و حوزه ستادی معاونت پژوهشی به لحاظ حقوقی و فنی مورد مطالعه قرار گرفت و اصلاحات لازم بر روی آن انجام شد.

وی با اشاره به دستیابی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به توفیقات بسیار در طول این مدت تصریح کرد: در اکتبر سال 2008 در چهارمین نشست وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی در باکو به اتفاق آرا فعالیت ISC‌ با متولی گری ایران تصویب شد که انعکاس بین المللی وسیعی نیز به همراه داشت و به این ترتیب در حال حاضر 57 کشور اسلامی با بیش از یک میلیارد جمعیت پشتوانه ISC هستند.

دکتر مهراد تصریح کرد: پس از امضای تفاهم نامه فی مابین، ISI در عرض سه ماه برای پایگاه‌های فارسی ISC پیوند برقرار می‌کند به طوری که در پلت فرم به نام web of Knowledge برای ISC لینک می‌گذارد و به این ترتیب افرادی که به پایگاه‌های مختلف ISI مراجعه می‌کنند، گزینه ISC را نیز می‌بینند که برای ورود به آن کد کاربری نیاز دارند بنابراین باید پایگاه را نیز مانند پایگاه‌های ISI بخرند و در نهایت این موضوع ارزی برای کشور خواهد داشت.

رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع‌رسانی علوم و فن‌آوری خاطر نشان کرد: در صورت امضای تفاهم نامه بین ISI و ISC ابزاری به وجود می‌آید که علم ایران در سطح بین المللی مطرح خواهد شد. همچنین بر اساس بند دوم تفاهم‌نامه، ISC عربی در پلت فرم ISI قرار می‌گیرد به طوری که تمام مجموعه عربی ISC در دسترس عموم جهان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: همچنین بعد از امضای تفاهم نامه، یک سال بعد مجموعه پایگاه‌های انگلیسی ISC را در دسترس ISI قرار خواهیم داد. البته نکته بسیار مهم این که هیچ اطلاعاتی جا به جا نشده و هیچ پایگاهی به ISI داده نمی‌شود به طوری که سرورها در شیراز بوده و فقط از طریق پیوند امکان اتصال به این پایگاه‌ها فراهم می‌شود.

دکتر مهراد خاطر نشان کرد: بر اساس این تفاهم نامه قرار است یک کمیته اجرایی برای بررسی مسائل فنی و پیشرفت‌های ایجاد شده در آینده تشکیل شود تا با تشکیل جلسات مستمر به صورت شش ماه یک‌بار در لندن و شیراز با حضور نمایندگان و متخصصان ISI و ISC مسائل مختلف بررسی شود.

وی با بیان اینکه ISC کاری که ISI به زبان انگلیسی انجام می‌دهد را تکرار نخواهد کرد به ایسنا گفت: از این رو مجلاتی را مورد پردازش قرار می‌دهیم که ISI ‌با آنها کار نمی‌کند. امروز تعداد مجلات انگلیسی ایرانی که دارای ضریب تاثیر هستند افزایش پیدا کرده است و بر اساس یکی از بندهای تفاهم نامه با ISI قرار است هر مجله‌ای که در ISC ضریب تاثیر پیدا می‌کند ISI روی پایگاه‌های خود اضافه کند که به این ترتیب تولید علم ایران افزایش خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: کل مقالات ایران در سال 2007، 9 هزار و 61 مورد بود که در حال حاضر و در پایان ماه نوامبر تولید علمی ایران نمایه شده در مجلات ISI بالغ بر 12 هزار مورد است که حاکی از افزایش سه هزار موردی مدارک علمی نمایه شده ایران است و اطمینان دارم در طول این یک ماه نیز هزار مدرک علمی اضافه خواهد شد.

دکتر مهراد ادامه داد: ISI و ISC مجموعه مقالات کنفرانس‌ها را در پردازش و تولید علم محاسبه می‌کنند که به عنوان پدیده‌ جدیدی است به طوری که ایران تا این تاریخ حدود سه هزار مجموعه مقاله ثبت شده در ISI دارد که چنانچه این تعداد را اضافه کنند،‌ در کل 16 هزار مدرک علمی نمایه شده در طول سال 2008 خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد