گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

کشف ارتباط دیابت نوع اول با اختلال گوارشی

پژوهشگران اعلام کردند: ابتلا به دیابت نوع اول می تواند با اختلال گوارشی و هاضمه ای در ارتباط باشد.به گزارش  ایسنا، دانشمندان هفت نشانگر ژنتیکی را در تحقیقات خود شناسایی کرده اند که این نشانگرها بین بیماری دیابت نوع اول و بیماری گوارشی سلیاک معروف به عدم تحمل گلوتن، مشترک هستند.
تیم پژوهشی دانشگاه کمبریج و بارتز و محققان دانشکده پزشکی و دندانپزشکی لندن هفت منطقه کروموزومی را کشف کرده اند که بین هر دو بیماری مشترک هستند.
این کشف نشان می دهد که دیابت نوع اول و بیماری سلیاک ممکن است از طریق مکانیسم های مشترک مانند آسیب بافتی مربوط به سیستم ایمنی خودکار بدن و عدم تحمل آنتی ژنهای رژیم غذایی بروز کنند.
آنتی ژنهای رژیم غذایی مواد خارجی هستند که باعث بروز یک واکنش ایمنی در بدن می شوند. در طول این پژوهش، محققان 9 هزار و339 نمونه کنترل شده، 8 هزار و 64 نمونه از افراد مبتلا به دیابت نوع اول و 2 هزار و560 نمونه از افراد مبتلا به سلیاک را مورد مطالعه و آزمایش قرار دادند.دانشمندان معتقدند; این مناطق کشف شده روی کروموزمها مکانیسم هایی را تنظیم می کنند که باعث می شوند سیستم ایمنی خود بدن هم به سلولهای بتا در پانکراس و هم به سلولهای روده کوچک حمله کند.محققان می گویند: ما انتظار نداشتیم چنین ارتباط زیادی را بین فاکتورهای پرخطر ژنتیکی بین دو بیماری پیدا کنیم اما یافته جدید می تواند ما را به کشف روشهای درمانی موثر در زمینه هر دو بیماری نامبرده راهنمایی کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد